Gå til innhold

Ikonstørreslse i "startmenyen" til Suse?

Anbefalte innlegg

Beklager emnetittelen, men problemet mitt er for teit til å finne på en fornuftig tittel.

Har installert Suse 9.1 og alt fungerer glimrende. Bortsett fra:

Det jeg i windows (beklager) kaller "startmenyen" er i min Suse så utrolig stor. Kjører oppløsning 1280x1024 på min 19" skjerm, og alt er som jeg vil ha det bortsett fra denne enorme "startmenyen". Kjempestore ikoner, og den når helt opp til toppen av skjermen. Når jeg logger inn i X som root derimot.....ja da er den plutselig på det nivået jeg vil ha den. I windows (beklager igjen) så kan man stille inn startrmenyen til å "use small icons". Hva er det jeg har oversett her?

Jeg har faktisk forsøkt en del på egenhånd nå, men får det bare ikke til.

Hadde satt pris på om en vennlig sjel kunne gi et hint på dagens dummeste spørsmål.

Endret av blacktower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Startmeny" > System > Konfigurasjon > Konfigurer skrivebordet ditt > LookNFeel > Paneler > Størrelse > velg en størrelse.

Takk for svar.

Bruker KDE, men når jeg følger "stien" din så får jeg bare to valg:

Sax2

Control Center (Yast)

Trodde også at "panel" bare er denne horisontale menyen nederst på skjermen? Denne har jeg i såfall fått ordning på. Høyreklikker og velger "small".

Det er når jeg klikker på dette grønne ikonet nederst til venstre jeg får bakoversveis. Da spretter det opp en vertikal meny "startmenyen" med hinsides store ikoner.

Lenke til kommentar

Du skal ikke inn i Yast, men i KDE's control center (kan evt. skrive 'kcontrol' i en konsoll).

Du kan der få menyen mindre ved å velge en mindre fontstørrelse under Apperiance&Themes -> Fonts.

Sett 'Menu' fonten mindre. Jeg liker faktisk å sette alle fontene gjerne ett punkt mindre enn default. Liker å få mer plass på skjermen :)

Lenke til kommentar

Takker for svar igjen.

Du har helt rett i at fontene blir mindre, men ikonene er like fordømt store (store ikoner med liten tekst).

Hadde jeg visst hvordan så skulle jeg lagt ved et "screenshot", men jeg tror ikke det ville hjulpet uansett.

Merkelige greier....logger inn som root og startmenyen er som jeg vil ha den. Ikonene er små, og størrelsen på fontene står i "samsvar med størrelsen på ikonene".

Installerte Suse via nett og det gikk mer eller mindre automatisk (uten problemer). Tipper jeg har driti meg ut en plass under konfigureringen i etterkant.

Learning by doing......

Lenke til kommentar

Nå har jeg testa alt.

Som sagt så fungerer alt helt fint bortsett fra denne startmenyen. Fungerer den også, men det var disse himla store ikonene da.

1: Panel er for meg dennne menyen nederst på skjermen. Denne har jeg fått til å bli som jeg vil ha den. (ved å høyreklikke osv.)

2. Startmenyen er for meg den menyen som kommer opp når jeg klikker ikonet nederst til venstre.

Hvis det er meningen at disse skal henge i hop (dvs. hvis jeg gjør endringer på den ene så skal den andre henge med) så har jeg et problem:)

Nå er det pizza i ovnen så jeg skal ikke plage dere mer med dette i kveld:)

Vil uansett takke for hjelpen.

Lenke til kommentar
Takker for svar igjen.

Du har helt rett i at fontene blir mindre, men ikonene er like fordømt store (store ikoner med liten tekst).

Hadde jeg visst hvordan så skulle jeg lagt ved et "screenshot", men jeg tror ikke det ville hjulpet uansett.

Ta skjermbilde:

$ import -root skjermbilde.png

i konsol.

eller skjermbilde m valgbar størrelse med musepress og dra:

$ import screenshot.jpg

Eller bruk GIMP som kan ta skjermbilder

Enjoy!

Lenke til kommentar

Rediger fila:

~/.kde/share/config/kickerrc

(~ = ditt hjemmeområde)

Der vil du finne noe som heter noe som "MenyEntryHeight" eller noe sånt. Den står i alle fall på 32 som standard (ganske langt nede i filen). Sett den til 16. Restart KDE.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Rediger fila:

(~ = ditt hjemmeområde)

Der vil du finne noe som heter noe som "MenyEntryHeight" eller noe sånt. Den står i alle fall på 32 som standard (ganske langt nede i filen). Sett den til 16. Restart KDE.

Den satt som dritt i kram snø!

Plundra noen sekunder før jeg skjønte at meg måtte skru på "show hidden files", men resten var plankekjøring.

Så har man lært noe nytt i dag også...takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Takker for svar igjen.

Ta skjermbilde:

$ import -root skjermbilde.png

i konsol.

eller skjermbilde m valgbar størrelse med musepress og dra:

$ import screenshot.jpg

Eller bruk GIMP som kan ta skjermbilder

Enjoy!

i fedora er det bare å trykke "print-screen" så dukker det opp et preview hvor du bestemmer hvor du skal lagre... Maks brukervennlighet! I tilleg kan du f.eks. dra previewen over i gaim - så den blir sendt - eller til en mappe - så blir den lagret der.

*digg*

Lenke til kommentar
Rediger fila:

(~ = ditt hjemmeområde)

Den satt som dritt i kram snø!

Plundra noen sekunder før jeg skjønte at meg måtte skru på "show hidden files", men resten var plankekjøring.

Så har man lært noe nytt i dag også...takk for hjelpen!

Yes.

Men ein bruker konsollen til slikt. Du må lære deg kommandolinja etterkvart i Linux uansett :whistle:

Lenke til kommentar

Btw: Å logge inn i KDE (eller noe annet grafisk grensesnitt) som root, eller generelt med administratorrettigheter, er en sikkerhetsrisiko som bør unngåes.

Årsaken til det er at du vil starte mange flere applikasjoner med administratorrettigheter, og dersom en av disse applikasjonene har et sikkerhetsproblem så risikerer du å kompromitere hele maskina. (Slik de fleste gjør daglig med Windows, fordi der har man administratorrettigher default, og mange spill fungerer heller ikke uten.)

Lenke til kommentar

i fedora er det bare å trykke "print-screen" så dukker det opp et preview hvor du bestemmer hvor du skal lagre... Maks brukervennlighet! I tilleg kan du f.eks. dra previewen over i gaim - så den blir sendt - eller til en mappe - så blir den lagret der.

*digg*

Det høres kult ut, men høres kanskje feit ut? (kremt)

Bruker ikke Fedora :cry:? :D

jeg kunne nok hatt lagd et lite script for kopling til printscreen-knappen

(finne keycodes til knappen) og lagt det inn i min fluxbox keybindings

for å lagre bilde et (fast) sted med dagens dato.

Men det blir ikke så fett med å velge sted som nevnt! ;)

Grei nok kompromiss, får se om jeg får r**a mi med å få fikset det. :D

Har noen ganger behov for screenshots av bestemte områder, og det kunne hatt

vært greit å få det noe enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...