Gå til innhold

Dimmitert fra førstegangstjeneste!


ostenxx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal i Luftforsvaret 11 januar neste år.. Hadde egentlig ikke lyst, nekta osv når jeg var på sesjon, men etter et par år på ræva har jeg funnet ut at 1 år borte bare vil være bra..

 

Mat, klær osv.. Vanligvis ting som koster penger, men nå får jeg det gratis! Gleder meg faktisk nå, og håper jeg kommer sammen med greie folk.

 

Og dessuten er det vel de 7 første ukene som er harde, resten av tiden blir det vel mer morro?

 

Kunne sluppet hvis jeg ville, pga div fysiske/psykiske ting, men velger allikevel å prøve :) Men jeg vil ikke si at jeg kommer til å være mer "mann" hvis jeg fullfører.. Jeg kommer bare til å ha bedre kondis, moral og forhåpentligvis en god del nye venner, og en erfaring jeg aldri kunne fått et annet sted.. OG arbeidsgivere setter pris på at man har fullført førstegangstjenesten :)

Endret av Volcov
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Huscht, ser du uttaler deg en del om førstegangstjenesten. Er ikke sikkert alle mener det samme som deg, jeg var innstilt på førstegangstjeneste ved KJK i Harstad, fullførte rekrutten der, fikk tilbud om plass med videre, men takket nei (endret mening), rett og slett fordi jeg fant ut at ca 80. feltdøgn i Harstad (med gummibåt på vinteren blant annet), og en fenrik som uttaler: "Vi har hatt en del kjedelige episoder med frostskader her tidligere, men satser på å unngå dette heretter" ikke passet for meg.

 

Var ganske misfornøyd da vi som ikke kom videre/valgte å ikke være med videre, bare ble fordelt rundt om i landet uten noen som helst innvirkning på hva vi ville bli (med mindre man ble værende i Harstad). Voksenopplæringsmulighetene er også oppskrytt, i det distriktet hvor jeg tjenestegjør nå (har 6mnd igjen), har vi svært begrensede valg (få kurs å velge blant).

 

Jobben jeg har nå, er en skrivebordsjobb, som absolutt ikke er utviklende og meningsfull (heller det motsatte). Hvordan forsvaret mener at dette er en "utviklende og meningsfull tjeneste", stiller jeg meg undrende til. Vil av prinsipp ikke lyve på meg noen simple grunner for å dimme, men ser likevel frem til det skjer i juni! Jeg har altså gått i fra en pro-militæret holdning, til det motsatte på under seks måneder...

Lenke til kommentar
Huscht, ser du uttaler deg en del om førstegangstjenesten. Er ikke sikkert alle mener det samme som deg, jeg var innstilt på førstegangstjeneste ved KJK i Harstad, fullførte rekrutten der, fikk tilbud om plass med videre, men takket nei (endret mening), rett og slett fordi jeg fant ut at ca 80. feltdøgn i Harstad (med gummibåt på vinteren blant annet), og en fenrik som uttaler: "Vi har hatt en del kjedelige episoder med frostskader her tidligere, men satser på å unngå dette heretter" ikke passet for meg.

Hehe, joda.. Jeg skjønner jo at folk er forskjellige i både oppfattning av det militære livet og fysisk/psykisk form. Jeg selv har tjenestegjort ved KJK i Harstad og er storfornøyd med det året. Som medlem av første, og da mest opperative tropp, så hadde vi 75-85 feltdøgn og det var sjelden at gummibåtene ble liggende i rubhallen under en øvelse. Jeg sier ting som jeg har gjort tidligere i tråden fordi jeg anbefaler dette for de som vurderer det. Du har jo prøvd dette, så du har på egenhånd opparbeidet deg en mening om dette er gøy eller ikke. Det som gjør meg litt ''engasjert'' ( :innocent: ) innen et slikt tema er at folk som ikke vet engang hva det er snakk om forteller at "Broren til en kamerat av meg var inne og det var et h******. Siden han syns det er slik, så er det slik!". Det er jo mange som har vært inne som sier mye tull om ting og tang fordi de ikke hadde det noe gøy osv, og dette synes jeg blir bare dumt. Når jeg nevner at man får erfaringer man ikke får andre steder så tenker jeg ikke på sluttet orden og hvor fort jeg kan pusse ag'n, som ble nevnt tidligere. Personer som mener dette har bare bestemmt seg for at det grønne livet er dritt og ikke verdt å være en del av i en kort tid.

 

Om noen føler seg tråkket på tærne av meg så må jeg beklage. Det er ikke meningen!

 

Btw..frostskader.. vært der, gjort det :);)

Lenke til kommentar
Helt enig med Kasp og ostenXX..

 

Bare kjerringer og pingler som ikke fullfører tjenesten, bare fordi dem heller vil være med mamma.

 

Har selv store planer om å være med i militæret.. Bare for å si det..

Jeg blir mildt sagt provosert over det utsagnet der. Det er faktisk en del som har en god grunn til ikke å fullføre tjenesten eller slipper unna allerede ved sesjon. De er da aldeles ikke noen pingler slik du påstår der. Noen har faktisk medisinske og/eller psykiske begrunnelser for ikke å fullføre, og det synes jeg man faktisk skal respektere. Dessuten det ER faktisk folk som blir dimmet så og si på tvang :dontgetit: Er de kanskje pingler også?

 

On topic:

ostenXX: gratulerer :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hele værneplikten burde vært avskaffet for lenge siden! Det er en ENORM ressurssløsing med å tvinge folk som ikke vil inn i militæret!

 

La det heller være frivillig og bruk heller ressursene på motiverte folk som enkelte her er! :thumbup:

 

Ingen har nytte av å tvinge folk som ikke vil i militære!

 

Man burde heller ha rekruttering istedet for tvang!

Lenke til kommentar

når den tiden kommer antar eg at tar førstegangstjenesten noenlunde normalt. marinen eller hæren, antar marinen siden eg er opptatt av båt og sjø. Tar vel på meg flest mogleg kurs og slikt da, kan da liksom lære noko dessuten er det vel ein veldig god sjanse å komme i form.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
"Vi har hatt en del kjedelige episoder med frostskader her tidligere, men satser på å unngå dette heretter" ikke passet for meg.

 

Frostskader... Trudde ikke man kunne få det på fastlandsnorge ;)

Ikke for å kverulere her, men så ligger Harstad på Norges største øy ;) ..sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
"Vi har hatt en del kjedelige episoder med frostskader her tidligere, men satser på å unngå dette heretter" ikke passet for meg.

 

Frostskader... Trudde ikke man kunne få det på fastlandsnorge ;)

Ikke for å kverulere her, men så ligger Harstad på Norges største øy ;) ..sist jeg sjekket.

Joda, det er fult mulig i indre Troms og Kirkenes og disse plassene. Hadde mange dager på Setermoen med 30 minus og enda litt kaldere :)

Husker vi blåste såpebobbler ute når det var så kaldt, og de frøs til iskuler man kunne plukke opp fra bakken!

Fint jeg var kokk og koste meg på et varmt kjøkken da! :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...