Gå til innhold

Vil SLI støtte surround-gaming?


bjorn432

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, det er jo selvsagt et aspekt, men Matrox f. eks. har jo laget programmer som gjør at spill støtter flere skjermer. se her for eksempel.

Grunnen til at jeg lurer er jo at Matrox kortene har elendig 3D-ytelse, men hvis man har 2 kort med topp 3D-ytelse, vil man kunne spille tyngre spill en Matrox kortene klarer på flere skjermer.

Tenk f. eks. Far Cry, Doom 3, eller et annet tungt 3D-spill i 4800x1200 (tror det ble riktig?). Det er nok en opplevelse! :dribble:

Lenke til kommentar
[quote name='Valent' date='13/11/2004 : 15:15'][quote]Vil SLI støtte surround-gaming?[/quote]
SLi-støtten har ingenting å si om spillet/programmet/filmen har surround-sound
-De som lager spillet bestemmer om det skal være 3d-lyd på spillet eller ikke
-Lydkortet spiller frem de lydene, så lenge du har aktivert alt av programvare osv..[/quote]
Med surround-gaming mener jeg at skjermbildet strekkes over flere skjermer.
Det har ingenting med lyd å gjøre. :thumbdown:
Lenke til kommentar

@valent, hvis du hadde lest gjennom postene, så hadde du sett at det ikke er lyd det er snakk om her, men å rendre spillet over flere skjermer, slik som matrox kortene kan.

 

edit, litt sen :blush:

 

edit igjen : hadde vært kult hvis en kunne f.eks hatt 3 grafikk kort da, og brukt ett på hver skjerm,, eller hva med flere pc'r som synces for å rendre over flere skjermer :) f.eks 3 pc'er der en brukes til å rendre midbilde, og så har en to pcer til for sidebildene,,,, trenger mange pc'er da, men anntar d er endel folk som har mer enn 1 :p

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar
Vil SLI støtte surround-gaming?

SLi-støtten har ingenting å si om spillet/programmet/filmen har surround-sound

-De som lager spillet bestemmer om det skal være 3d-lyd på spillet eller ikke

-Lydkortet spiller frem de lydene, så lenge du har aktivert alt av programvare osv..

Mulig du sto opp med feil ben i dag :thumbup:

 

Men det er snakk om surround-gaming. :roll:

Lenke til kommentar
Det går jo ikke, siden man "låser" de to utgangene på det ene kortet når man samkjører de. Det ene kortet vil da bare stå å bruke grafikkprosessoren, og ikke kunne bruke utgangene.. Sant, men teit.. :(

Stemmer desverre det. :cry:

Fra Nvidia faq'en:

Will NVIDIA SL™ support surround gamming with 3 or more monitors?

NVIDIA SL™ based products can only support two displays.  Three or more are not supported in SLI mode.

 

Sitat fra Nvidia

Lenke til kommentar
You only need to connect a monitor to the first PCI Express card; despite the fact that you have two graphics cards, only the video outputs on the first card will work so anyone wanting to have a quad-display and SLI is somewhat out of luck. I say somewhat because if you toggle off SLI mode (a driver option), then the two cards work independently and you could have a 4-head display configuration. But with SLI mode enabled, the outputs on the second card go blank. While that's not too inconvenient, currently you need to reboot between SLI mode changes in software, which could get annoying for some that only want to enable SLI while in games and use 4-display outputs while not gaming.

Jeg tror faktisk det går jeg. :D

 

Forskjellen er at om man skal samkjøre begge GPUene kan man kun bruke to utganger/skjermer, men om man setter kortene til å jobbe uavhengig av hverandre (non-SLi-mode) så aktiveres alle fire utgangene.

Man må skille mellom begrepene to grafikkort og SLi, SLi er en teknologi som samkjører to GPUer (= teoretisk dobbel ytelse) mens to grafikkort muliggjør mange skjermer men vil kun få ytelsen til ett av kortene på hvert skjermpar (dvs enkel ytelse).

 

Les forøvrig hele artikkelen her for en nøye gjennomgang av SLi-oppsett og -muligheter.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

nei vi får nok bare håpe på at Nvidia og Ati følger opp Matrox sin surround gaming funksjon :yes: eller at Matrox virkelig kommer med et nytt kort som kan ta opp kampen med Nvidia og Ati sine kort

 

men det må vel nesten bli "neste generasjon" Matrox kortet bør ligge på, altså det som kommer etter 6800 og x800 hvis de vil inn i det markedet igjen, for det hjelper vel ikke om de kommeer med noe lignende de kortene om det i hvertfall ikke kommer før slutten av november :shrug:

Lenke til kommentar
Man må skille mellom begrepene to grafikkort og SLi, SLi er en teknologi som samkjører to GPUer (= teoretisk dobbel ytelse) mens to grafikkort muliggjør mange skjermer men vil kun få ytelsen til ett av kortene på hvert skjermpar (dvs enkel ytelse).

Godt poeng der.

Men hvis man kjører et spill med en skjerm på kort 1 (hovedbilde) og to skjermer på kort 2 (sidebilde), så vil jo hovedbilde i teorien få høyere fps siden den rendrer et mindre område?

Tror ikke det er så fint å spille med en hovedskjerm hvor frameraten er f. eks. 70 fps og to sideskjermer hvor den er 40 fps.

 

Liten figur av hva jeg mener:

(skjerm 2(40 fps))<->(skjerm 1(70 fps))<->(skjerm 3(40 fps))

 

Grunnen til at jeg tar det opp på denne måten er at 3 skjermer er bedre for spilling enn 4 i mine øyne. Det er ikke så fint å ha sikte delt på midten mellom 2 skjermer.

Lenke til kommentar

Mye god info i denne tråden!

 

Så vidt jeg har forstått på min kamerat som har noen kontakter i nVidia så er vel dette (at det kun støtter maks 2 skjermer ved SLI, med mindre man bruker trikset om endrebjorsvik89 tipset om), et driver problem.

 

For mange spill så trenger man ikke det programmet som matrox har laget for å kunne kjøre det over tre skjermer. Ofte så er det bare små endringer i noen config filer.

 

Det nye kortet fra Matrox skal visst komme neste sommer, så det skal bli spennende å se hvordan det vil bli!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...