Gå til innhold

kjøpe bærbar mac

_HKH_

Anbefalte innlegg

Er dette bare et pc - forum, eller er det lov å diskutere mac her også?

Jeg har brukt pc i mange år nå, men jeg begynner å bli lei av alle problemene det er med pcer (virus, ustabilitet, rare problemer som det ikke er noe logikk i i det hele tatt).

Så jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en liten bærbar mac når jeg skal ha meg bærbar datamaskin en eller annen gang. Har sett litt på disse 12 tommerene til apple, og synes de ser veldig greie ut. Får en helt grei en til under 10 000.

Spørsmål nummer 1:

Er det spesielt vanskelig å sette inn en ekstra minnebrikke i disse? Ser at apple skal ha over 900 for 256mb ekstra, så da vil jeg heller sette dette inn selv.

Spørsmål nummer 2:

Kossen er det med prosessorene i disse? Hvordan kan man sammenligne den med en vanlig pentium prosessor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du går inn på www.amac.no så er det masse info (eget forum der) om mac.

Til ditt spm om å sette inn ekstra ram, så er ikke det noe vanskeligere enn med vanlige bærbare.

Når det kommer til spm om hva slags cpu man kan sammenlikne den med, så blir det vanskeligere.

Jeg har lest (lenge siden) at en 1,33Ghz G4 som står i powerbook yter omtrent som en 1,3Ghz P-m. Dette må du ta med en klype salt selvsagt...jeg kan huske helt feil.

Men en 1Ghz G4 (512kb cache) som står i ibook er nok mer enn rask nok til ditt bruk, siden denne maskinen ikke er beregnet til tunge spill o.l

Lenke til kommentar

jeg har jo ingen planer om å drive med spilling eller andre ting som tar masse resurser på den.

Tenker å bruke den til skriving, mp3, internettsurfing og powertab (finnes det til mac?)

Uansett hva jeg kjøper nå for tiden, vil det jo funke til dette.

Lenke til kommentar

Til det bruket er den helt ok.

Den har gode nettlesere (safari, ie etc).

Men powertab finnes ikke til mac. Det er heller ikke planer om å konvertere powertab over til mac for øyeblikket (i følge produsenten).

Det du eventuelt kan gjøre da er å bruke et program som heter Virtual PC. Dette programmer gjør at du kan bruke x86 baserte programmer på en PowerPC maskin.

Ulempen ved dette er at ytelsen på programmet ikke blir så bra som på en vanlig x86 pc.

Det blir igjen opp til deg om du vil ofre ytelse på dette fremfor en mac basert løsning.

Personlig syntes jeg mac er flotte maskiner. Men de har sine begrensinger iforhold til "spesial" programmer som ofte kun finnes til PC.

Som du skriver, er du lei av virus/ustabiliteter.

Jeg kan ikke si at jeg er helt enig i det :)

Basert på personlig erfaring så kan jeg si at Min HP Compaq NC6000 med winxp sp2. Fungerer ypperlig. En maskin basert på intel 1,6Ghz P-m.

Min maskin fungerer 100% selv etter 14dagers oppetid.

Har selv følgende installert.

WinXP Pro SP2

Alle oppdateringer som HP anbefaler (de har en del oppdateringer spesielt for bærbare)

NOD32 virusprogram (genialt program)

ZoneAlarm Pro brannmur

Spamfilter

Office 2003 Pro

Etc.

Med denne lille pakken opplever jeg ALDRI noe farlig :)

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

egentlig har jeg bare hatt virus en gang, og det var ikke noe farlig.

Det er ustabilitetene jeg ikke liker, og de uforutsigbare problemene som plutselig dukker opp.

eksempel:

Plutselig en dag da jeg skulle skru på dataen min stoppet den opp under lastingen av windows. restart. det samme skjer igjen. restart. Så funker det plutselig.

Det er sanne ting som irriterer meg, at jeg ikke kan stole 100% på at alt alltid funker. Derfor vil jeg prøve mac.

Lenke til kommentar

Du kan ikke stole på at en Mac fungerer 100% heller. Windows XP og OS X er regnet som jevngode på stabilitet, og det hører til de ytterst sjeldne tilfellene at jeg har noen som helst problemer med XP. Men Mac er nok lettere å bruke for de som ikke er så vant med data (etter hva jeg har hørt, selv synes jeg Mac er usannsynlig tungvint fordi jeg er vant til PC), og det finnes vel knapt et virus til OS X. Vet ikke om det er nødvendig å ha virusprogram på OS X en gang, men ville hatt det uansett. Og har man virusprogram som er oppdatert, så er man trygg... også i Windows XP. Så det argumentet faller vel bort. Spam får man uansett, og adware finnes også til Mac.

Ellers er Mac dyrt i forhold til PC, men du får gjerne litt flere "dippedutter" i form av tilkoblinger, og design som i manges øyne er meget bra. Personlig synes jeg ikke det er verdt de ekstra kronene. Og ettersom jeg personlig har MEGET dårlig erfaring med Mac, holder jeg meg til PC.

Lenke til kommentar
Når det kommer til stabilitet er IKKE mac bedre i det hele tatt.

Det er ikke utenkelig at du hadde tjent på å underbygge den påstanden med litt erfaringer, kunnskap, etc. Bare et tips.

Personlig har jeg en iBook hjemme og en Dell stasjonær på jobben. Begge oppfatter jeg som stabile maskiner, men jeg liker OS X best. Men det er vel en smaks- og vanesak.

Lenke til kommentar

Sitat fra barbara.no sin test av iBook http://barbara.no/art.php?artikkelid=1265

Vi stresset maskinen med å kjøre Quake III i loop i noen dager og maskinen kræsjet ikke én eneste gang. Også under andre applikasjoner oppførte maskinen seg eksemplarisk - dette under Mac OS X. Stabiliteten på maskinen er med andre ord på topp, takket være Mac OS X.

Vi vil også dele ut ros til Mac OS X som er et fantastisk operativsystem. Mac OS X er svært brukervennlig, lekker og meget oversiktelig å jobbe i. Hvis du ikke har vært bort i Mac før, og har kun erfaring fra PC vil du ikke ha noen problemer med å gjøre deg kjent i Mac OS X på relativt kort tid.

Er desverre fortsatt en god del folk som er antimac av en eller annen grunn... Folk som tror at Mac er det samme nå som det var for 10 år siden..

Mac er stabilt og Mac er digg, til de oppgavene du skal ha maskin til vil en iBook være perfekt!

Lenke til kommentar

I rettferdighetens navn er nok xp ganske så stabilt. Det mest irriterende med windows er ad- og spyware. Det slipper man med mac.

Når det gjelder pris så er ikke bærbar mac særlig dyrere enn motparter som kjører windows. Jeg tviler på om noen finner en 12" bærbar PC til under 9000. Ibooks er faktisk rimelige maskiner.

Lenke til kommentar
Når det gjelder pris så er ikke bærbar mac særlig dyrere enn motparter som kjører windows. Jeg tviler på om noen finner en 12" bærbar PC til under 9000. Ibooks er faktisk rimelige maskiner.

Tja, disse kanskje? De er 15"

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301383&cks=SPK

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302434&cks=PRL

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302734&cks=PRL

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302735&cks=PRL

Lenke til kommentar
Når det kommer til stabilitet er IKKE mac bedre i det hele tatt.

Det er ikke utenkelig at du hadde tjent på å underbygge den påstanden med litt erfaringer, kunnskap, etc. Bare et tips.

Personlig har jeg en iBook hjemme og en Dell stasjonær på jobben. Begge oppfatter jeg som stabile maskiner, men jeg liker OS X best. Men det er vel en smaks- og vanesak.

Det skal jeg.

På skolen har vi MAC. Brukes for det meste til videoredigering, bildebehandling, tekstbehandling/oppsett, surfing.

Inni Photoshop, Finalcut, Indesign, Illustrator, ja, til og med i Internett programmene klikker maskinene konstant! Hver dag minst 2 ganger, noe som gjør det til ett must å hele tia lagre for hvert 5 minutt. Maskinene er relativt nye; fra sist skoleår.

Viss ikke, resikerer du å miste flere timers arbeid pga "a unexpected error".

OSX passer nok best for en nybegynner, men det er sammtidig lettere for en vanlig bruker med windows, det er også mer oversiktelig. Men det er mye enklere løsninger på XP når det gjelder menyer og lignende. Dessuten er det mye mer programmer tilgjengelig for PC, en stor fordel.

Til tema: Latterlig at ett program som Microsoft Word klikker så mye som det gjør på MAC. Tekstbehandling er utrolig kjipt når man ikke får fullført det man driver med. Textedit er nytteløst. Værre enn Microsofts Notepad. Surfing er det greit nok til. Internett explorer er forferdelig ustabilt på mac, men Safari går bra, og klikker sjeldent selv om det også skjer.

"Mac i seg selv er et farlig virus" pleier vi å si på skolen. Men det finnes jo noe bra med de også.

Powerbooken er stilig, liten og lekker. Har ikke hørt om noen som har hatt særlige problemer med disse.

Lenke til kommentar

Du vil i allefall slippe mye spyware, adware og trojansk drit på macen din. Det eksisterer ikke på samme måte som det florerer til PC. Alle normale programmer man bruker på PC finnes det tilsvarende for Mac. Stabiliteten er like bra på mac og pc, men på mac slipper du problemer som fort blir tydelig på pc, nemlig at systemet ditt blir infisert av programmer som ønsker å bruke resursene dine. Jeg har brukt PC og Mac i over 14 år. Det jeg hele tiden må bruke unødvendig tid på i dag er å holde PC'en "rein" for spyware - på mac'en kan jeg egentlig bare konsentrere meg om å jobbe effektivt.

Når det gjelder Powertab for pc, som jeg går ut ifra er det note programmet, kan du se på denne linken for hva som er note program for mac og evt. kankjse finne noe som er aktuelt for deg.

http://www.versiontracker.com/php/search.p...=macosx&x=0&y=0

Tips: Finale er defacto note program fro mac opp i gjennom tidene. Svært bra program.

Håper dette kan hjelpe litt. Og jeg håper du tar hoppet til Mac, så får du prøve selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...