Gå til innhold

Knoppix, NTFS, Kernel 2.6.7 Linux leser, ikke win

Anbefalte innlegg

Okay folkens, nå har jeg installert Knoppix hdd install. Helt greit system, men det fucket noen ntfs greier.

Windows klarer ikke å mounte disken, men linux har verken problemer med mounting eller lesing.

Vet dere noe om dette? Blir litt kjipt å brenne ut 70 gig p.g.a. Knoppix...

EDIT:

Det er en 160 gigs SATA disk fra Seagate, husker ikke modellnavn.

Har det noe med NTFS permissions å gjøre? CFDISK klarer ikke å åpne disken heller... Baaad...

EDIT2:

C: /dev/hdg1 : 15 gig med ntfs

D: /dev/hdg2 : 117 gig med ntfs <---- her er problemet!

/dev/hdg3 : 15 gig med ext3

/dev/hdg5 : swap

Endret av kr1570ffz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okay folkens, nå har jeg installert Knoppix hdd install. Helt greit system, men det fucket noen ntfs greier.

Windows klarer ikke å mounte disken, men linux har verken problemer med mounting eller lesing.

Vet dere noe om dette? Blir litt kjipt å brenne ut 70 gig p.g.a. Knoppix...

EDIT:

Det er en 160 gigs SATA disk fra Seagate, husker ikke modellnavn.

Har det noe med NTFS permissions å gjøre? CFDISK klarer ikke å åpne disken heller... Baaad...

Sist gang cfdisk nektet å åpne en disk for meg var da det var noe krøll med partisjonstabellen på harddisken. Hvis det er tilfellet for deg så ønsker jeg deg bare lykke til (mitt problem var mer innvikla enn dette, men det tok i hvert fall lang tid å løse).

Grunnen til at linux mounter uten problemer og f.eks. fdisk fungerer uten problemer er fordi cfdisk er veldig streng på hvordan partisjonstabeller skal se ut, og nekter dermed å gjøre noe med en disk som ikke følger "reglene" til punkt og prikke.

Hva sier windows forresten? Kommer partisjonen fram i explorer? Har den riktig label (navn)? Hva slags feilmelding får du?

Lenke til kommentar

Windows klarer ikke mounte D:

Etter dette går det møkk tregt, og ja, det ER partisjonstabellen, jeg må finne en måte å skrive ny på. Tror forresten ikke fdisk funker heller, men i linux funker alt fett utenom det.

Det kjipe er det med cd'ene (kan ko bruke ftp til en annen maskin, men det fant jeg ut at var litt tungvindt), ellers er det ikke noe prob å fixe (har seagate diskutils til å nulle med om det går veldig dårlig).

Har snakket med han som jeg bygga dataen med, han sa de (datakjeden) hadde hatt litt prob med mitt HK og Seagate disker.

Lenke til kommentar
Windows klarer ikke mounte D:

Etter dette går det møkk tregt, og ja, det ER partisjonstabellen, jeg må finne en måte å skrive ny på. Tror forresten ikke fdisk funker heller, men i linux funker alt fett utenom det.

Å fikse partisjonstabeller er ikke lett. Det er en skikkelig nerdoms-prøve (kontra mandomsprøve).

Måten å gjøre det på:

Automatisk:

- Få tak i et program som fikser det (opensource er utelukket til dette så vidt jeg vet, jeg vet heller ikke om noen freeware program)

Manuelt:

- Finn ut (og skriv ned) nøyaktig hvor partisjonene start og slutter, slett partisjonstabellen og lag en ny (og for guds skyld _ikke_ formater!)

En kombinasjon av den manuelle metoden og den automatiske har jeg brukt før (faktisk gått inn og redigert partisjonstabellen for hånd) for å fikse noe utrolig kluss som parted en gang gjorde med den ene disken min. Teoretisk sett er det trygt, ettersom all dataen (filsystemet og alt) er inntakt uansett hva du gjør med partisjonstabellen, men sjansene er naturligvis store for at man ikke klarer å få ordnet partisjonstabellen (faktisk bare gjør det værre) og at man dermed mister alt som er på disken (ettersom man aldri klarer å få fiksa partisjonstabellen ordentlig). Men har man hodet kaldt og is i magen så kan det gå.

(OBS, en ødelagt partisjonstabell kan foresake at pcen ikke kan boote DOS (uansett hvilken disk/diskett den ligger på). Dette fordi DOS leser partisjonstabellen før den starter command.com, og hvis den er ødelagt kan det lett føre til en loop i partisjonstabellen som fører til at DOS aldri blir ferdig med å lese den og dermed aldri laster command.com. Irriterende og vanskelig å fikse)

Men jeg vil _ikke_ anbefale deg å følge noen av rådene mine pga risikoen, og heller finne ut om noen andre har en løsning til deg :p

Så for å summere opp: ikke følg rådene mine, og dersom du gjør det så gjør du det definitivt på eget ansvar :p

Edit: tab, strek og space gjorde at jeg posta innlegget litt tidlig, heh.

Edit2: Det var ikke biosen, men DOS som hadde det problemet, husker det nå.

Endret av Cronius
Lenke til kommentar

Ta nå i alle fall backup først. Husker ikke helt hvordan, men det var noe med sfdisk i linux å gjøre.

Grunnen til at Linux fungerer men ikke windows, kan du banne på at er pga måten de leser tabellen på - Windows leser gammeldags type, men bruker den moderne (husker ikke navnene) - mens linux gir langt f. i den gamle typen og bruker bare den gamle. Dette var årsak til stor frustrasjon med fedora core 2 og dualboot - da installeren (noen ganger) ødela den "gameldagse" partisjonstabellen men skrev en riktig "moderne" en - noe som førte at windows ikke klarte å starte. Linux startet fint...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...