Gå til innhold

Noen som er med i forsvarets HV-Ungdom?

Nicklas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bare lurte på om det var noen her på forumet som er under 18 år og som er med i Heimevernets ungdomsgruppe her på forumet?

For da lurer jeg på om man har lov til å bruke våpen før man er 18 år?

Hva er det man egentlig gjør i denne gruppen? Man møtes 1 gang i uka eller noe og gjør hva? Hvilke aktiviteter og øvelser?

Eller, bare fortell hvordan det er det hvis dere gidder :p

Takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg bare lurte på om det var noen her på forumet som er under 18 år og som er med i Heimevernets ungdomsgruppe her på forumet?

For da lurer jeg på om man har lov til å bruke våpen før man er 18 år?

Hva er det man egentlig gjør i denne gruppen? Man møtes 1 gang i uka eller noe og gjør hva? Hvilke aktiviteter og øvelser?

Eller, bare fortell hvordan det er det hvis dere gidder  :p

Takker for alle svar  :thumbup:

Har ett par kamerater som går på HVU her i stavanger-området. Der møtes de en kveld i uka, (fra 6-9 eller no), der de har litt teori før de praktiserer ulike aktiviteter. Var innom en gang for en stund sia, da hadde de om sanitet. Først hadde vi 2,5 timer med teori før vi hadde noen øvelser der vi skulle praktisere gjenoppliving og andre ting. Ett par uker etter hadde de en sanitetsøvelse som gikk over en helg, fra freddan til søndan. For ikke så lenge sia hadde de en annen øvelse der de fikk skyte med nettopp ag3, plombert sannsynligvis. Skøyt på blink og ikke på papirfigurer. Kan faktisk høres ganske kjekt ut hele opplegget, du slipper i tillegg å betale noe for å joine, du får 500 kr for å joine samt boots og to uniformer samt annet nødvendig utstyr. Du får også en egen ag3, men den får du nok ikke med deg hjem nei ;):p

Kan råde deg til å ta en tur innom bare for å se hvordan det ligger an. Enten så liker du det, eller så liker du det ikke.

Gudd løkk :thumbup:

Lenke til kommentar
Oki  :D Det høres drit morro ut. Må nesten ta meg en tur dit  :p Frister litt med AG-3 og uniform  :cool:

Jadda. Du får en vanlig feltuniform, sånn grønn kjedelig en, så får du en svart en(tror den er svart), den er drittfin og koster en formue, men du får den jo gratis da såklart ;) . Den du henger alle militærmedaljene dine på :dribble::tease:

Endret av Gnomenz
Lenke til kommentar
Oki, men det med våpen. Får man skyte med noe annet enn AG-3? Vet dere hvilket kaliber de bruker?

Han ene kameraten min som går der fikk skyte med en MP5, sånn som purken bruker. Men er ikke sikker på om det var ett opplegg som HVU brukte eller om dette var noe helt annet. Ellers kan jeg si at det for det meste går i AG-3. Kaliber-ukjent :roll:

Men alt dette får du svar på når du joiner :thumbup:

Edit: Fant ut at det med mp5'en var privat, men at de skyter med følgende: AG-3, glock og 22 kaliber :yes::thumbup:

Endret av Gnomenz
Lenke til kommentar
Oki, men det med våpen. Får man skyte med noe annet enn AG-3? Vet dere hvilket kaliber de bruker?

Han ene kameraten min som går der fikk skyte med en MP5, sånn som purken bruker. Men er ikke sikker på om det var ett opplegg som HVU brukte eller om dette var noe helt annet. Ellers kan jeg si at det for det meste går i AG-3. Kaliber-ukjent :roll:

Men alt dette får du svar på når du joiner :thumbup:

Oki :dribble:

Lenke til kommentar

Høres ganske gøy ut, men det med plomberte ag-er var kjipt.

Får jo skutt med uplombert ag, diverse pistoler og mp5 med faren min hvis jeg er med han på øvelse. Gjett om å skyte raske runder med 3 kuler om ganger på 40 meters avstand med mp5 er rått :D

På menneskeblinker, ikke skiver. Mye bedre.

Stund siden sisst, må ikke bli for lenge til neste gang. :w00t:

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Kan vel bare legge til noe før dere tar en tur innom godtroende om at alt bare er fryd & gammen. Dere kjøres utrolig hardt under enkelte øvelser. Lite mat og gåing i 10 timer på natta er bare noe av det dere kommer til å måtte gjennomføre. Er bortimot samme opplegg som i militæret, der dere også lærer å stille opp og utføre ulike marsjbevegelser osv. Folkene som jobber der og som er deres ledere er også jævli strenge og tillater veldig lite. Har faktisk ikke lov å onanere når du er på en slik øvelse :p Men uansett, ta en tur innom, det er verdt det ;):thumbup:

Lenke til kommentar
Kan vel bare legge til noe før dere tar en tur innom godtroende om at alt bare er fryd & gammen. Dere kjøres utrolig hardt under enkelte øvelser. Lite mat og gåing i 10 timer på natta er bare noe av det dere kommer til å måtte gjennomføre. Er bortimot samme opplegg som i militæret, der dere også lærer å stille opp og utføre ulike marsjbevegelser osv. Folkene som jobber der og som er deres ledere er også jævli strenge og tillater veldig lite. Har faktisk ikke lov å onanere når du er på en slik øvelse :p Men uansett, ta en tur innom, det er verdt det ;):thumbup:

Jepp, det er også en grunn til at jeg vil begynne :D Jeg trenger å trene litt :p Men det fristet mest med AG-3 da, det skal jeg inrømme :love:

Lenke til kommentar
Trodde det var ulovlig å la folk under 18 å bruke våpen (i militæret). Var noe med at det blir tatt som barnesoldat?

Dette har ingen ting med å bli trent til å kjempe i en krig. Det er ikke lov til å skyte på blink som er menneskelignende en gang. Men leste at det var mye med det å overleve i naturen. Det er vel akkuratt som i speider'n, bare at det er i millitæret og man får lov til å skyte med gevær på blink. Grunnen til at det er med våpen i treningen er sikkert for at man skal bli kjent med et våpen og lære hvordan man skal behandle det på en riktig måte. Dessuten får man bruk for det man lærer her når man skal inn til førstegangstjeneste senere.

EDIT: Og en annen grunn til å ha med våpen er at det er mange konkurranser som man må bruke våpen i som de arrangerer. F.eks skiskyting.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
Det er ikke lov til å skyte på blink som er menneskelignende en gang.

Tviler på at denne "regelen" blir fulgt særlig nøye.

På øvelser med heimehvernet har jeg gjentatte ganger skutt på menneskelignende blinker, både med ag-3 og mp5.

Men det er kanskje forskjell på de øvelsene og hv-ungdom :shrug: Er ikke så nøye.

Lenke til kommentar

jeg er med i HV-ungdom.

bare for å korigere noen av uttalesene over:

1. vi bruker ikke plombert ag3.

2. du kan bruke våpen i hvu HVIS: du er over 17, har tatt våpen kurs i hvu, kan alle våpenreglene utenat

3. man får utdelt en vanlig f1 uniform med utstyr og en m98 uniform

4. det er ikke bare å tro det er likt som militæret det er noen andre regler som f.eks vi trener ikke nærkamp og vi får ikke skyte på helfigurer utenom enkelte øvelser

5. det er fysiske teste ofte som feltløp med båre, hinderløyper.

6. det er mange tester på dine ferdigheter både teoretisk og praktisk

7. øvelser er ofte tunge der man kan være på lange patruljer om natta uten å spise. kan gå ned flere kg på en øvelse

dette virker kanskje litt negativt, men det er det ikke. det er nok ikke helt det samme som vanlig millitæret, men du lærer mye nyttig og du får med deg et skriv som du kan bruke hvis du skal søke befalskole.

det er mange fine typer og det blir et flott sammhold blandt gutta. det er møte en gang i uka som oftes tirsdager og varer i 3timer. det er ca. 8-12 øvelser i året.

håper dette klarer opp i litt. møt opp det er noe du ikke vil angre på :w00t:

Lenke til kommentar
jeg er med i HV-ungdom.

2. du kan bruke våpen i hvu HVIS: du er over 17, har tatt våpen kurs i hvu, kan alle våpenreglene utenat

4. det er ikke bare å tro det er likt som militæret det er noen andre regler som f.eks vi trener ikke nærkamp og vi får ikke skyte på helfigurer utenom enkelte øvelser

7. øvelser er ofte tunge der man kan være på lange patruljer om natta uten å spise. kan gå ned flere kg på en øvelse

dette virker kanskje litt negativt, men det er det ikke. det er nok ikke helt det samme som vanlig millitæret, men du lærer mye nyttig og du får med deg et skriv som du kan bruke hvis du skal søke befalskole.

det er mange fine typer og det blir et flott sammhold blandt gutta. det er møte en gang i uka som oftes tirsdager og varer i 3timer. det er ca. 8-12 øvelser i året.

Oki, men da får ikke jeg som er snart 16 år skyte med våpen da? :(

Hva pleier dere å gjøre på tirsdagene? F.eks hva skal dere gjøre nå til tirsdagen?

Lenke til kommentar
jeg er med i HV-ungdom.

Oki, men da får ikke jeg som er snart 16 år skyte med våpen da? :(

Hva pleier dere å gjøre på tirsdagene? F.eks hva skal dere gjøre nå til tirsdagen?

vi bleier å gjøre alt fra kneppetelt, lære overlevelse, teori, ta fra og sette sammen ag3, patrulje, lage OP osv.

nå på tirsdag skal vi drive med noe forbredelser til vinter. teste utstyr og gå igjennom ting for folk som er nye

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...