Gå til innhold

X.org og 3D-hodepine

gspr

Anbefalte innlegg

Ugh. Etter en høstrengjøring på maskinen, som involverte en reformat og overgang fra XFree86 4.3 til X.org 6.8.0 har jeg begynt å oppleve snåle ting.

UT2004 og Enemy Territory (de eneste 3D-spillene jeg har mulighet for å prøve med for øyeblikket) oppfører seg SVÆRT merkelig. Først kjører de helt glatt på høy grafikk - jeg er fornøyd. Etter et tilfeldig (men lite) antall minutter går det plutselig veldig hakkete, men på en spesiell måte:

<stopp>-<rask flyt i ca et sek.>-<stopp>-<rask flyt i ca et sek.> osv.

Rett før jeg foretok høstrengjøringen og oppgraderingen, byttet jeg også ut mitt gamle GF3 Ti200 med et brukt GF4 Ti4200. Jeg gjorde ingen tung testing, men merket meg at UT2004-demoen og Doom3-demoen (som var alt jeg kunne teste med da) kjørte fint. Dette var altså under XFree86. Jeg konkluderte med at kortet var i god stand.

Da jeg så den rare oppføreslen i X.org, trodde jeg kanskje at kortet gikk varmt eller noe, men kjøleribben er ikke særlig varm.

Og det rareste av alt, det som gjør meg rimelig sikker på at det ikke er en hardware-feil, er at når den rare oppførselen i spillene i X.org har inntruffet, fryser mus og tastatur helt, og en top (kan logge inn over ssh) viser at spillet og X ser ut til å krangle om CPU-kraften (ca 50% CPU usage hver). I tillegg sluker ut2004 60% av minnet mitt (som er på 512 MB) - er ikke dette litt drøyt?

Noen ideer? Tips?

Linux 2.6.9 (prøvd med -gentoo-r3 også)

Nvidia 6xxx-drivere (prøvd med flere)

GeForce 4 Ti4200

X.org 6.8.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om en eller annen prosess har utagerende cpu-bruk nå og da. Å luke ut unødvendige daemons er alltid lurt, men det har du sikkert gjort.

edit: leste posten din igjen, ser ut til at du har gjort dette alt :blush:

Endret av drall
Lenke til kommentar

Mer info: Kjørte top over ssh mens jeg startet et nytt spill med ET nå. De første minuttene, mens alt er bra, trekker X et par prosent CPU-kraft, mens Enemy Territory trekker tilnærmet 100%. All is well.

Bang, med én gang problemet inntreffer, skyter CPU-bruken til X i været og krangler med et. X trekker over 50% CPU, og da er det ikke rart ET hakker. Snåle greier...

Lenke til kommentar

Swapper maskinen din når hakkingen foregår? I såfall kan det muligens være en minnelekasje. Å sjekke utviklingen av minnebruk mens spillet kjører kan kanskje være en idè.

edit:dette er tvilsomt ser jeg etter å ha lest gsprs nye innlegg :!:

Endret av drall
Lenke til kommentar
Composite er av. Å nice opp spillet er uaktuelt. X ligger pent og pyntelig på et par prosent helt til problemet oppstår, og da fyker cpu-bruken i været. Jeg er rimelig sikker på at dette er en feil i Xorg.

Enkelt å skylde på programvaren når ens egen kompetanse ikke strekker til.

Tips: www.microsoft.com

Lenke til kommentar

Hva er det du sikter til, fjotten?

- Skylde på programvaren? Det gjør jeg nå ikke. Jeg har aldri utelukket at jeg har gjort en feil, men det virker litt snålt, det der plutselige hoppet i CPU-bruk, synes du ikke?

- Nei, min egen kompetanse strekker ikke til. Hadde den strukket til, hadde jeg visst hva problemet var, og jeg hadde ikke trengt å spørre her. Det burde være åpenbart.

- Hva har www.microsoft.com med saken å gjøre?

Eller... hmm... kan det hende du bare er ute etter å trolle? Kom deg tilbake til pol./rel. og vær høyreekstremist, du. Det er du bedre til, også er du god underholdning der.

*Rapportert for trolling*

Edit: Oook, rapportert igjen for fortsatt trolling.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Du kunne jo sende inn en bøggreport?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=254252

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=442367

Trodde linuxmiljøet var mer åpent og fordomsfritt.

Eg trudde troll var noko som bare eksisterte i eventyr.......

Ingen skittkasting under ^denne^ streken takk.

gspr

Eg hadde eit liknande problem med xfree 4.3. Eg fannt aldrig ut av kva som gjorde det, og endte opp med å oppgradere til xorg

Men du kan kanskje prøve med ein annan gfx driver og sjå om X begynner å trekke resurser då og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...