Journeyer Skrevet 4. september 2001 Del Skrevet 4. september 2001 Noen som kan si meg noe om hvordan/hva jeg trenger for å bygge en "optisk bryter" for av/på funksjoner... dere vet; brytere av den typen hvor du setter fingeren på en glassplate foran en sensor av en eller annen type og vips så slår apparatet seg på... har sett det på forskjellige stereoanlegg, og skal bygge noe slikt til pc'n min, men trenger litt veiledning; hvilke sensorer kan brukes, hvordan skal resten av kretsen se ut osv... Lenke til kommentar
Novec Skrevet 4. september 2001 Del Skrevet 4. september 2001 Tror det er induktive brytere det er snakk om, ikke optiske. Uansett vet jeg ikke hvordan det settes opp, så det var vel liten vits i å komme med denne kommentaren... Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 6. september 2001 Forfatter Del Skrevet 6. september 2001 Kanskje ikke, jeg var på min side sikker på at det var optiske brytere det var snakk om, så du har hjulpet meg et stykke på veg. Takker. Jeg tror nå uansett det vil bli stilig dersom jeg får satt det opp... Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 9. september 2001 Forfatter Del Skrevet 9. september 2001 Nå har jeg klart et oppsett som vil fungere!! Dette blir stilig... bryterne det var snakk om var slett ikke optiske men heller ikke induktive, men snarere høyfrekvensstyrte sådan. (De er svindyre 184 spenn fra ELFA) Lenke til kommentar
DukerX Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Har du fått dem inn i PC-en?? Var det noe sånn Kapasitive greier eller...? (Så for meg at optiske kunne funke ganske bra det også....) Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 29. september 2001 Forfatter Del Skrevet 29. september 2001 DRiver og jobber med saken; tingen med disse bryterne er at de må ha 24V styrespenning for å fungere, så jeg må lodde til en ganske rå krets. For å løse dette problemet har jeg satt inn en 220->24V print-trafo og en hel del annet "snacks". Foran disse bryterne skal der sitte en sotet glassplate, denne har jeg fått skjært til og gode greier. Skal poste bilder etterhvert når ting blir ferdig, men jeg har dessverre ikke kamera så ting kan ta litt tid. Lenke til kommentar
magzmod Skrevet 13. oktober 2001 Del Skrevet 13. oktober 2001 Quote: On 2001-09-28 23:06, DukerX skrev:Har du fått dem inn i PC-en??Var det noe sånn Kapasitive greier eller...?(Så for meg at optiske kunne funke ganske bra det også....) Kapasitive følere er vel for ikke-metalliske ting, og induktive for metalliske. Disse har en annen rekkevidde enn optiske følere/detektorer (mindre). Dermed slipper man at noe skrur seg på fordi man går forbi pc'n. Lenke til kommentar
mehmeh Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 (endret) Endret 5. juni 2010 av mehmeh Lenke til kommentar
Bugaloo Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 noen som vet hvor man får kjøpt slike brytere Lenke til kommentar
glaserud Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Vel, han hadde jo kjøpt noen fra ELFA,så jeg ville kanskje det var et godt sted å starte (www.elfa.se) Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 leste i ei gammal elektrobok (fra <80-tallet) noe lignende. ved å benytte en cmos chip, og noen kapasitorer og/eller noe sånt hekkan lagte de en av/på fingerføler. så omtrent slik ut (| |) når du la fingeren oppå, leda svetta strøm og fylte opp kapasitoren (det var med andre ord en del av printet på kortet (kobberfolien)). hvis du holdt fingeren der for lenge gikk systemet i høyfrekvent spinn (hva heter d nå igjen?) de har boka på biblioteket (ei dansk bok) Lenke til kommentar
Bugaloo Skrevet 11. november 2001 Del Skrevet 11. november 2001 Fan de var jo så jævla store de på elfa, dyre var de også. viste jeg skulle stjålet noen av de vi hadde på skola Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 En sensor som reagerer når motstanden mellom to kontaktpunkter går ned pga finger er en del billigere og enklere å lage. Men den kan man ikke gjemme helt bak en glassplate da. Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 15. november 2001 Forfatter Del Skrevet 15. november 2001 Riktig. De fra ELFA er riktignok både store og dyre (185 spenn per stykk er jo litt i overkant, spesiellt når jeg bruker tre av dem... men det største problemet er at de må ha 24V med styrespenning for å fungere, dette problemet løser jeg med en 12V > 24V printtrafo som jeg gjemmer inne i kabinettet. Legger deretter bryterne bak en sota glassplate så blir det bra, er ikke helt ferdig ennå dessverre... Lenke til kommentar
vinkel Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 Kan vi ikke få se noen bilder snart da? *nyserrig* =) høres drit stillig ut=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå