Gå til innhold

Feil på skjermbildet, får ikke fikset det

Debauchery

Anbefalte innlegg

Sitter her med et vannavkjølt system med et Radeon 9800. Har drevet med klokking av dette frem til nå, og ved å stille frekvensen på kjernen for høyt, har jeg fått bitte små, røde prikker på skjermbildet. Disse pleier å forsvinne når jeg klokker litt ned igjen. Situasjonen nå:

Jeg slo av viftene på radiatoren fordi jeg skulle ordne litt, og da gikk vanntempen opp en del (8 grader steg tempen på CPU). Jeg fulgte ikke godt med på skjermen siden jeg drev å romsterte inne i kabinettet, men jeg fant ut til slutt at jeg skulle skru maskinen av.

Da jeg var ferdig og hadde satt viftene på igjen, slo jeg på maskinen. Og så at skjermbildet var fullt av små, røde prikker. Har nå underklokket både minne- og kjernefrekvensen, og dette hjalp til dels, dvs. at det er færre prikker nå.

Det jeg lurer på er om kortet kan ha tatt skade av den reduserte kjøleeffekten som fulgte da jeg skrudde av viftene. Altså, om disse prikkene aldri kommer til å forsvinne. Noen ideer? Én mulighet er at kjøleblokken har blirr litt forskjøvet når jeg styrte på inne i kabinettet, slik at den ikke får skikkelig kontakt med kjernen lengre. Dette kan jeg sjekke, men vil ikke gjøre det med det første. Er særdeles vanskelig å skru av/montere kjøleblokken når den er koblet sammen til resten av systemet, for da kan jeg jo ikke ta kortet helt ut av maskinen...

Endret av Sasuke-kun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, nå har jeg funnet ut at det er minnet som gjør det. Har stilt frekvensen på kjernen tilbake til 430 MHz, og minnet ned til 300 MHz. Problemene oppstår når jeg stiller minnefrekvensen høyere. Prikkene forsvinner aldri helt, men de kommer tilbake i enda større antall når jeg klokker minnet opp.

Og nå går det store blå striper nedover på skjermen 2.5 cm lange med 5 cm mellomrom :cry:

Lenke til kommentar

Ser ut til at alt er i orden nå. Har skrudd av kjøleblokken på GPU og fjernet ribbene på minnet. Sitter med VGA-Silenceren på skjermkortet nå, og det funker flott :)

Fant i tillegg våte flekker på selve kortet, og det ene klistremerket holdt på å falle av fordi det var vått. Har tørket kortet og satt en stopper for lekasjen, så nå er alt i sin skjønneste orden. Glad ikke kortet var ødelagt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...