Gå til innhold

Kritikk på herlig.net design.

Anbefalte innlegg

Har ikkje "Page style" under View i min FF, eg. Møkkabrowser altså :p

Før du sier sånt kan det være greit å prøve å oppgradere til siste versjon... 1.0, anyone? ;)

Du gikk nettopp glipp av en stykk kodejobb @ VB. 

/me takler faux columns nå!

For å vere ærlig, så trudde eg du hadde forstått og tatt i bruk faux columns for _lenge_ sia :p

Nå snakker vi sånn 1337-haxx0r faux columns til fingerspissene her. Jeg har jo faktisk brukt faux columns før. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pen side Arve..

Likte den grønne og blå best, men kanskje det er litt dumt å måtte Trykke "Vis > Stil > Farge" for å skifte farge. Greit nok for de som kan det, men det er ikke alle som kan det eller vet om det.. Bare tenker høyt..

Uansett, utrolig kul side Arve, på alle måter!

Herlig !

Edit: Trykkfeil..

Endret av Skomaker
Lenke til kommentar

Mulig jeg setter ting litt for mye på spissen. Måten jeg ser på sidene til "veteranene", for å kalle det det, blir litt annerledes enn det jeg ser på andre sider sine.

Hvorfor? Nettopp fordi jeg forventer mer av dem enn de som er nye i "faget".

Og at dere klarer å få det jeg la fram til å bli til plagiat forstår jeg rett og slett ikke, meningen var å fremvise hvor mye som var brukt fra før. Greit nok at fonter og teksstørrelser og diverse andre ting ikke teller med, for å lage egne fonter til hjemmesider funker jo utrolig dårlig, og å skrive i 72 pixlers størrelse blir for dumt, det finnes tross alt grenser for hvor orginalt og ubrukt det skal være.

Jeg forstår jo at man trenger inspirasjon til sidene sine. Men når siden hadde såpass med likhetstrekk mellom forum-medlemmene sine sider så har en faktiskt ikke gått langt etter inspirasjon. Selv om det er en del her inne som lager veldig fine sider.

Personlig så syns jeg denne siden var tung å lese på, har ikke sjekket ut stilvelger-saken enda, men jeg gadd rett og slett ikke å konsentrere meg for å lese innholdet på siden. Mest sannsynlig fordi innholdsdelen av siden var såpass hvit.

Tror det her ble litt kaos krevet, men det får heller gå.

Og som jeg sa, jeg sier ikke at det er plagiat, jeg bare nevner at orginalitenen ikke var så stor som noen her skulle ha det til.

Lenke til kommentar
Jeg forstår jo at man trenger inspirasjon til sidene sine. Men når siden hadde såpass med likhetstrekk mellom forum-medlemmene sine sider så har en faktiskt ikke gått langt etter inspirasjon. Selv om det er en del her inne som lager veldig fine sider.

For å forsvare meg litt:

Rart - sjøl finner eg ingen voldsome likhetstrekk - kan du peike ut et par klare likhetstrekk? Tenker du med en gang på at "oj, detta har han fra side X" når du ser på forskjellige ting på sida?

Rart det er kun du som reagerer på det ;)

Lenke til kommentar

fin og ryddig side. Bare to små kommentarer:

1) jeg synes logoen og overskriften blir for like, og konkurrerer litt om oppmerksomheten øverst på siden din.

2 kanskje blir siden nesten litt for lys. Det er like før jeg lettere snøblind famler etter solbrillene... :cool:

Endret av gudesen
Lenke til kommentar

Nå går jeg litt off-topic her, men det driter jeg i. :wee:

--------------------------------

LoS: Jeg synes det er veldig bra at du sier i fra hva du synes, ikke minst at du har mot til å gjøre det når du har noe på hjertet. Respekt.

Jeg har en følelse av at mange her tror du bare ønsker å skape en dårlig stemning og "opprør" med innleggene dine i denne tråden, desverre. Jeg er faktisk helt og holdent enig med deg når det gjelder å "følge flokken" her på denne delen av dette forumet, for det er desverre nøyaktig slik du beskriver det er i realiteten også.

Dette er i grunn veldig synd, da en veldig viktig del av å drive med webdesign og utvikling er å kunne tenke nytt, være kreativ og finne egne løsninger. Det er ingenting galt med å søke inspirasjon, men ikke la det synes for godt.

90% av sidene som postes for tilbakemeldinger på dette forumet har omtrent nøyaktig samme oppbygning, oppsett og "innhold" (i form av menyvalg/ footertekst/ blog/ nyheter). En kan etterhvert se at denne siden er et produkt av HW.no-forumet, og når en webutvikler ikke eier mer særpreg enn dette, er det gått for langt.

Hva skal alle med en tom portfolio forresten? "Aha, denne fyren/jenta har bare laget et par sider og tatt et bilde av rommet sitt med eget kamera, jeg tror jeg går for ham/henne jeg." Neeeeh....

Det er i hovedsak de "nye" på dette forumet som "hermer" mest. Hvorfor? Jeg tror det har veldig mye med hva som er blitt godtatt og ikke godtatt fra før av. En er veldig redd for å feile stygt dersom en prøver seg på noe nytt, og derfor kjører en heller safe. Ulempen er som nevnt, at produktet ikke skiller seg ut og bare blir en av mengden. Jeg vet at jeg selv er en av dem som andre ser på (ikke for å høres egoistisk ut eller noe), da jeg kan kjenne igjen en del ting på diverse designs der andre er inspirert av meg selv (gjør meg forøvrig ingenting sålangt en holder seg innenfor den gyldne streken), og at en del medlemmer sender meg PM med spørsmål om de kan få bruke det eller det fra sidene mine, eller om dette designet/elementet ligner for mye noe mitt. Hva kan jeg si? Har ikke noe imot å være en inspirasjonsskilde, for all del, men blir det ikke litt rart å sette sammen noe på ny en har sett en annen plass? Hvor er sporten i det?

Waldmeister beskrev dette veldig bra i bloggen min her om dagen (selv om dette dreier seg om ripping, mener jeg at det går litt på det samme):

Noe jeg derimot ikke skjønner er hvordan en person som liker å lage websider, liker å designe og liker å lære nye ting, tar en annen person sin webside og sier at "Denne har jeg lagd".

På en eller annen måte så tilfredsstiller det meg å lage en webside; jeg blir fornøyd over at jeg har laget noe selv. Jeg blir glad når jeg kan vise det til andre og hvis de til og med liker det så blir jeg litt lykkelig. (ref)

Når det gjelder dette tilfellet her, så vil jeg ikke si at jeg kan trekke noen som helst likehetstrekk i selve designet mot noe jeg har sett før, skal innrømme at jeg dro kjensel på knappene/plassering i førsten (selv om jeg ikke sa noe om det) men utenom det synes jeg designet er originalt, nytt og spennende.

Innholdsbiten/layout blir fort lik på et blogdesign, da en har visse rammer å holde seg innenfor, det er vel mer eller mindre det samme som går igjen på alle blogger verden over, og det er egentlig bare bra, da en lett finner det en er ute etter og kan føle seg "hjemme".

(Dette var på ingen måte rettet mot Arve (som er en av "gamlingene" og en av de mange ser opp til her på bruket), det var en generell uttalelse mot flokkpolicyen her på forumet.)

Lenke til kommentar

Første jeg tenker når jeg kommer inn på siden er "denne siden er skrevet i XHTML strict og designeren har lagt mer arbeid i kodens funksjonalitet enn sidens".

Jeg liker stilrene sider. Men denne er rett og slett litt kjedelig. Nå vet jeg ikke hvor mye tid du har lagt i selve kodingen av siden, men det virker som dette er en viktigere bit for deg enn selve sidens funksjonalitet. Det kan godt være jeg tar feil.

Gardienten i toppen synes jeg gjør seg dårlig. Føler den ødelegger mye av lesbarheten hos de øverste linjene. Spesielt stilig var det heller ikke. Tror en felles bakgrunn for hele siden hadde gjort seg bedre.

Den øverste menyen var ganske tøff. Men menyen "Andre bloggar" og resten av de under, som bruker en mindre skrifttype og har et litt annet oppsett, ble på en måte litt skeiv. Linkteksten ble plassert for langt til venstre for min del. Hva med å bruke noen piler e.l i listeelementene dine?

Du bruker JS til å skifte stilsett. Flere stilsett kan være kult, men det burde fungere også når JS er deaktivert. (likte forresten det rosa stilsettet ganske godt. Mye bedre enn det grønne :))

Ville brukt en mørkere tekstfarge. For min del ble teksten litt for lys til at jeg fikk lyst til å lese mer. (høres litt teit ut, men tror du fatter poenget).

Siden fungerer flott. Men slik den fremstår i dag burde den heller gått under domenet enkeloggreit.net enn herlig.net. Får ingen assisasjoner til noe herlig når jeg så siden. Ganske enkelt fordi den mangler effektene som gjør siden herlig å se på. Gi oss litt flowerpower! :D

Lenke til kommentar

Dette blir vel min første kritikk på en side siden 1991 eller noe...

• Vet ikke helt hvorfor, men jeg savner faktisk et eller annet grafisk på toppen. Mulig det bare er slike ting man må venne seg til, det kan jo også bety at du har skapt noe nytt og annerledes...
  • Syns i grunn alt kom så høyt opp, både meny og teksten. Likte den første menyen (hovedmenyen), men var ikke så begeistret for de menyene under.
  • En anelse lyse farger. Ikke det at jeg trenger solbriller for å lese den, men den virket litt for fremstående.

Det var i hvert fall det jeg mente om siden. Ja, tok jo bare det negative i bruk her for å illustrere det, men skryt har du sikkert fått fra andre.

Top of the day: Skal du gi kritikk på en side, aldri les hva andre brukere har skrevet som kritikk. Les trådstartes innlegg, svar direkte og skriv hva du syns om siden. Sikkert mange som leser hva andre har kritisert siden for, og kanskje også gitt skryt for. Og er det noen som tidligere har gitt skryt for noe du misliker vegrer man seg lettere for å skrive noe negativt om dette selv. For ser man igjennom trådene som handler om kritikk på sidene, er det utrolig mye som går igjen på sidene. Og det er i grunn mange som er enig med hverandre, og det er jo litt rart, siden alle mennesker er forskjellig og har samme smak. Vær i hvert fall ikke redd for å si din personlige mening, det er derfor folkene her inne vil ha kritikk. For hvis alle slenger seg på den første som har gitt kritikk, har han som har laget siden kun fått kritikk av en person. Og å lage et design som faller i smak hos en person er ikke et godt grunnlag for å jobbe videre med siden...

Vet ikke helt hvorfor jeg skrev dette, men det var kanskje en liten forlengelse av det PoleCat sa om det å følge gruppelederne (flokkpolicy var vel ordet han brukte) her inne.

Når det er sagt er det ikke slik bestandig, folk er uenig her inne også, la nå det være sagt, og er et design stilrent og pent, så er det klart at det kan falle i smak hos alle. Og den listen jeg ramset opp over for siden til Arve har sikkert mange likhetstrekk med det som allerede er skrevet også. Men, som sagt, ikke les hva andre syns om en side, det vil bare påvirket deg til å skrive mye av det samme. Se på designet og skriv din egen mening, så får du heller se om noen er enig med deg etterpå.

Endret av Sigmoideus
Lenke til kommentar
Tip of the day: Skal du gi kritikk på en side, aldri les hva andre brukere har skrevet som kritikk. Les trådstartes innlegg, svar direkte og skriv hva du syns om siden. Sikkert mange som leser hva andre har kritisert siden for, og kanskje også gitt skryt for. Og er det noen som tidligere har gitt skryt for noe du misliker vegrer man seg lettere for å skrive noe negativt om dette selv. For ser man igjennom trådene som handler om kritikk på sidene, er det utrolig mye som går igjen på sidene. Og det er i grunn mange som er enig med hverandre, og det er jo litt rart, siden alle mennesker er forskjellig og har samme smak. Vær i hvert fall ikke redd for å si din personlige mening, det er derfor folkene her inne vil ha kritikk. For hvis alle slenger seg på den første som har gitt kritikk, har han som har laget siden kun fått kritikk av en person. Og å lage et design som faller i smak hos en person er ikke et godt grunnlag for å jobbe videre med siden...

Helt enig der. Derfor pleier jeg nesten bare å gi kritikk på noe dersom ingen har kritisert det før. Hjelper heller med problemer i den samme tråden og slenger på noen kommentarer om noen har kritisert før.

Arve: Sender du XHTML som text/html til alle?

Lenke til kommentar
Første jeg tenker når jeg kommer inn på siden er "denne siden er skrevet i XHTML strict og designeren har lagt mer arbeid i kodens funksjonalitet enn sidens".

Jeg liker stilrene sider. Men denne er rett og slett litt kjedelig. Nå vet jeg ikke hvor mye tid du har lagt i selve kodingen av siden, men det virker som dette er en viktigere bit for deg enn selve sidens funksjonalitet. Det kan godt være jeg tar feil.

Selfølgelig skal du få synest at sida mi er kjedelig - det skal eg ikkje hindre deg i, men eg vil gjerne at du snur på den vinklinga du har. Kodinga gjør eg igrunn kun fordi eg må, og det er noke eg "berre gjør fort" liksom, HTML/CSS ut i fra ferdig design i photoshop er unna på relativt kort tid ;)

Du bruker JS til å skifte stilsett. Flere stilsett kan være kult, men det burde fungere også når JS er deaktivert. (likte forresten det rosa stilsettet ganske godt. Mye bedre enn det grønne )

Kan bruke serverside, såklart - men dette får komme seinare i så fall. Er klar over dei som sitter med JS deaktivert.

Ville brukt en mørkere tekstfarge. For min del ble teksten litt for lys til at jeg fikk lyst til å lese mer. (høres litt teit ut, men tror du fatter poenget).

Skal senke "lyset" på teksten et hakk, og teste det ;)

PoleCat og Sigge:

Bra skrive, begge to.

Sigge hadde et godt poeng, det skal eg begynne å utføre. Les første innlegg og gi din kritikk, før du evt. leser andre innlegg.(Y)

Arve: Sender du XHTML som text/html til alle?

Sender som text/html til alle som ikkje takler application/xhtml+xml

All offtopic prat tar vi heretter i webkafèen, ok?

Endret av arve87
Lenke til kommentar

Arve: meta content-type-headeren viser text/html uansett. Bør vel legge inn en <?php echo-sak der istedenfor fastsatt content-type, slik at det også der er riktig avhengig av om brukeren surfer med IE eller en annen nettleser..?

Veit ikke hvor viktig det er, men på UD.net funker det i alle fall slik, med SirIces script.

Lenke til kommentar
Arve: meta content-type-headeren viser text/html uansett. Bør vel legge inn en <?php echo-sak der istedenfor fastsatt content-type, slik at det også der er riktig avhengig av om brukeren surfer med IE eller en annen nettleser..?

Veit ikke hvor viktig det er, men på UD.net funker det i alle fall slik, med SirIces script.

Bruker SirIce sitt script, og ja - i koden stod det text/html uansett, fordi eg hadde glømt å fjerne den fra DW sin "standard-begynnelse" :blush:

Som sagt, koding (da spesielt HTML) blir unnagjort på 1-2-3.

Lenke til kommentar

<html xml:lang="en" xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

Visste ikke at du hadde planer om å skrive på engelsk? ;)

Uansett, hiv på en lang-attributt også. Det er et grunnlag for WAI AAA-validering. :)

<html lang="no" xml:lang="no" xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

En annen ting som jeg har hørt er lurt å gjøre når siden sendes som application/xhtml+xml, er å definere både stilark-mime-typen og språket i et meta-element:

<meta http-equiv="Content-Language" content="no"/>
<meta http-equiv="Content-Style-Type" content="text/css"/>

<meta name="description" content="herlig.net - personlig blogg for Arve Systad"/>

Denne kan du godt utfylle litt bedre. Skriv litt om hva bloggen kommer til og inneholde osv...

En annen ting som du bør tenke på, siden dette er en blogg, er at dette meta-elementet bør ha en dynamisk beskrivelse. Hvis noen går inn på et blogginnlegg med navnet «Enkel validering av XHTML-fragment», bør meta-elementet se noe sånt ut:

<meta name="description" content="Programbokmerke for enkel og rask validering av XHTML-fragment, for eksempel i blogginnlegg. "/>

Sidetittelen bør gjenspeile innholdet i blogginnlegg-tittelen. Dette er ganske enkelt å få til, though. :)

Endret av SirIce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...