Gå til innhold

AC Silencer 1 på et Sapp. Rad. 9800 pro

Trep

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og prøver å få montert en Silencer 1 vifte på 9800 pro kortet mitt. Men jeg får grafikk bugs når jeg starter pcen, samt når jeg prøver å kjøre et spill (feks). Hva har jeg gjort feil?

Har jeg strammet skruene for hardt/svakt? ligger vifta skjeivt på gpu'en ?

Hilfe ! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal sitte stramt ja, du kan selv prøve å se om vifta er montert skeivt.

Her er et bilde av mitt Sapphire 9800 PRO med silencer, som du ser er skruene festet ganske hardt (men ikke for hardt heller), har også festet strømmen til en zalman fanmate for å redusere viftestøy.

Endret av toretors
Lenke til kommentar

Det ser veldigt rett ut når jeg ser på måten vifta er montert på kortet. Iaffal i forhold til bildet ditt. Kan heller ikke se at det ligger skeivt. Får bare håpe at jeg ikke har skadet gpu'en. Da blir jeg lei meg :p

Er det mulig å kjørte uten vifte en kort stund, for å sjekke om det er kjølern som forårsaker feilene jeg får. Eller om det er en skade ?

Endret av Trep
Lenke til kommentar

Hei,

Er det Silencer Rev. 1 vifta du bruker?

Hvis det er denne så går blokka på kjøleren utover både kjernen og shimmen på kortet ditt. På alle R9800 jeg har sett, ligger kanten av shimmen høyere enn kjernen, ergo man får ikke skikkelig kontakt mellom kjøler og kjerne. Undersøk dette på kortet ditt. Søk på forumet her; det er skrevet spaltemetre om akkurat dette temaet.

mvh r.

Lenke til kommentar
Skal sitte stramt ja, du kan selv prøve å se om vifta er montert skeivt.

Her er et bilde av mitt Sapphire 9800 PRO med silencer, som du ser er skruene festet ganske hardt (men ikke for hardt heller), har også festet strømmen til en zalman fanmate for å redusere viftestøy.

Det var slik jeg måtte modde min silencer om jeg skulle få det til å passe på mitt Asus 6800 GE kort.. Irriterende at jeg ikke satt meg ned å tok en titt på det. Imponert over din løsning i alle fall! :thumbup:

Lenke til kommentar
Litt off topic, men hvordan setter man på en fanmate på en skjermkortkjøler? Skjermkort har jo to pin'er på strømkontakten, og dermed også kun to ledere i ledningen til vifta. Men fanmate har tre... :ermm:

Tredje ledningen er turtelleren, og er dermed ikke nødvendig for at viften skal gå rundt.

Lenke til kommentar

Margarus: tipper dette skyldes dårlig kontakt mellom kjernen og kjøleren pga shimmen.

(forutsatt at du satte på en skikelig kjøler da...)

Kan sjekkes ved å skru av kjøleren igjen; det skal være et tydelig avtrykk av kjernen på kjøleren, ikke en 'mølje' av goop.

mvh r.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...