dabear Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 (endret) Hei, jeg trenger litt hjelp, har prøvd å konvertere et php script til c++, men sitter litt fast. Hvordan finner jeg dagens dag, måned og år? Her er php koden, ønsker å gjøre det samme i c++: <?php function AgebyDayMonthYear($day, $month, $year) { //By dabear $currentYear = date('Y'); $currentMonth = date('m'); $currentDayofMonth = date('d'); if($currentMonth > $month) { return ($currentYear - $year); } elseif($currentMonth < $month) { return($currentYear - $year -1); } else // ev. elseif($currentMonth == $month) { return($currentDayofMonth >= $day) ? ($currentYear - $year) : ($currentYear - $year -1); } } Her er det jeg gjorde i c++, men får denne feilmeldinga som sier at date() ikke finnes i c++: main.cpp: In function `int AgebyDayMonthYear(int, int, int)': main.cpp:12: `date' undeclared (first use this function) main.cpp:12: (Each undeclared identifier is reported only once for each function it appears in.) make.exe: *** [main.o] Error 1 #include <iostream> #include <stdlib.h> using namespace std; int AgebyDayMonthYear( int day, int month, int year) { //By dabear //Finnes det noe liknende for php sin date() funksjon? int currentYear = date('Y'); //dette året i formatet 2004 int currentMonth = date('m'); int currentDayofMonth = date('d'); if(currentMonth > month) { return (currentYear - year); } else if(currentMonth < month) { return(currentYear - year -1); } else { if(currentDayofMonth >= day) { return (currentYear - year); } else { return (currentYear - year -1); } } } int main(int argc, char *argv[]) { int day, month, year; cout << "Skriv inn fodselsdag"; cin >> day; cout << "Skriv inn fodselsmaaned"; cin >> month; cout << "Skriv inn fodselsaar"; cin >> year; AgebyDayMonthYear(day, month, year); system("PAUSE"); } Er det noen headere jeg må inkludere, eller hva? Endret 12. november 2004 av dabear Lenke til kommentar
Klette Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 c++ har ikke date() funskjonen ( i hvertfall ikke som standard) - ta en google på time.h eller ctime.h eller noe - husker ikke riktig en av de bør gjøre nytten. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 <time.h> eller <ctime>, ja. Det blir nok litt overdrep () for dette prosjektet, men Boost::Date-Time kan kanskje også være verdt å se på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå