Stroyer Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Noen som vet hvordan jeg setter nano som standard teksteditor i konsoll? Skjønner ikke bæret av Vi :/ Lenke til kommentar
gspr Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 uh... kjør nano istedet for vi? Du kjørte før: "vi fil" Nå kjører du: "nano fil" Hvor vanskelig kan det være? Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 12. november 2004 Forfatter Del Skrevet 12. november 2004 Jeg kan det, men når jeg kjører contrab -e åpnes den automatisk i standard teksteditor. Nå åpnes den i Vi, men jeg vil heller åpne den i nano. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 (endret) for bash: export EDITOR=/bin/nano tcsh: setenv EDITOR /bin/nano Endret 12. november 2004 av JBlack Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 12. november 2004 Forfatter Del Skrevet 12. november 2004 Så ut til å funke, men crontab -e åpnes av en eller annen grunn fremdeles i Vi. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 crontab will use /usr/bin/vi or the editor specified by your VISUAL environment variable to edit the crontab. Jeg vet ikke hvorfor crontab bruker visual framfor editor. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Min sier: the editor is specified by the VISUAL or EDITOR environment variables. Uansett, husk at endringen av en environment variabel bare er lokal. Skal du alltid ha den slik må du legge setningen i .bashrc for bash. .profile for tcsh tror jeg. Eller i /etc/profile (eller tilsvarende) om det skal gjelde alle brukere. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 mv /usr/bin/vi /usr/bin/vi.old mv /usr/bin/vim /usr/bin/vim.old ln -s /usr/bin/vi /usr/bin/nano ln -s /usr/bin/vim /usr/bin/nano Lenke til kommentar
drall Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 mv /usr/bin/vi /usr/bin/vi.old mv /usr/bin/vim /usr/bin/vim.old ln -s /usr/bin/vi /usr/bin/nano ln -s /usr/bin/vim /usr/bin/nano litt omvendt linking kanskje? Lenke til kommentar
ratix Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 mv /usr/bin/vi /usr/bin/vi.old mv /usr/bin/vim /usr/bin/vim.old ln -s /usr/bin/vi /usr/bin/nano ln -s /usr/bin/vim /usr/bin/nano litt omvendt linking kanskje? Hehe, ja det ble det Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 vim er jo konge når du først lærer det. Det er ikke mer å kunne enn å skrive :q for quit, :w for write, eller :qw for å skrive og så quite. I tillegg bruker du insert-knappen for å inserte og ESC for å gå ut av redigeringsmodus. / kan du søke med, og :help vil hjelpe deg med resten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå