_TT_ Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Eg driver og lager på en oversikt på min side, og har i den sammenheng tenkt å sjekke hvilken bokstav resultater fra en mysql spørring begynner på, for å gruppere resultatene under bokstaven de hører hjemme. Eg vet ikke helt hvor eg skal begynne, men kanskje noen kan hjelpe? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 <?php $førstebokstav = substr("$variabel", 0, 1); ?> substr() Lenke til kommentar
_TT_ Skrevet 12. november 2004 Forfatter Del Skrevet 12. november 2004 Takk. Undersøker den funksjonen nermere... Det finnes ikke noen måte å gjøre dette i en mysql spørring, slik at den automatisk bare gir ut de resultatene som begynner på den valgte bokstaven? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 SELECT * FROM tabell WHERE navn = 'a%' Det eksemplet vil hente ut alt som starter på a. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 <?php $førstebokstav = substr("$variabel", 0, 1); ?> substr() eller bare $variabel{0}... Lenke til kommentar
RipZ- Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 SELECT * FROM tabell WHERE navn = 'a%' Det eksemplet vil hente ut alt som starter på a. Man må bruke "like", ikke "=". Lenke til kommentar
Haaland Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Man må bruke "like", ikke "=". Dette stemmer i alle fall ikkje med mi erfaring. WHERE felt = 'streng' fungerar glimrande her. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 (endret) La oss se. SELECT * FROM nyheter WHERE ingress LIKE '%test%'; | id | overskrift | ingress | nyhet | bilde | tid | lest | | 49 | Emoticons har kommet inn på kommentar systemet. | Da har emoticons kommet inn på kommentar og nyhetssystemet. Skal om ikke så lenge fikse en cookie sak som gjør at du ikke trenger å se disse som bilder, hvis du ikke vil Så det er bare å teste med det fine kommentar systemet jeg har satt opp | | 13.jpg | 1088088224 | 16 | 1 row in set (0.00 sec) SELECT * FROM nyheter WHERE ingress = '%test%'; Empty set (0.01 sec) Ser ut som om RipZ- har rett her. edit: feil, og litt stort. Endret 12. november 2004 av LoS Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 bedre å bruke: SELECT * FROM tabell WHERE left(navn,1) = 'a' for å hente ut og sjekke første tegn i en kolonne Lenke til kommentar
RipZ- Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Man må bruke "like", ikke "=". Dette stemmer i alle fall ikkje med mi erfaring. WHERE felt = 'streng' fungerar glimrande her. For å finne ut om en verdi er like fungerer selvfølgelig = utmerket. Men til wildcard-søk fungerer det heller dårlig. Fort gjort å blande! Les og lær http://www.w3schools.com/sql/sql_where.asp Lenke til kommentar
Haaland Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Aha, det var eg ikkje klar over. Lest, og forhåpentlegivs lært... Lenke til kommentar
robgar Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) // EDIT, slettet gjentagende informasjon i min post. Endret 14. november 2004 av robgar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå