Gå til innhold

Photoshop et must ?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny her på forumet, :w00t: og jeg er helt fersk på dette med fotografering.

Men jeg synes det er ufattlig gøy, og ønsker å lære så mye som mulig.

Derfor var dette forumet en yppelig plass å lese om alles problemer og gode tips.

Men jeg har et spørsmål selv.

Er det en nødvendighet å ha photoshop for å kunne få virkelige "bra" resultat med digital kamera ?

Mitt problem er at selv om bildene blir klare og fine (etter min standard) så er det sinnsykt vannskelig å få disse myke flotte stemningsfulle bildene som man finner her på forumet eller ellers på nettet.

Ønsker egentlig en mening fra dere om photoshop er en nødvendighet.

Har foresten et Fujifilm finepix S7000, litt i overkant for mine kunnskaper, :whistle: men man lærer så lenge man lever.

Håper på svar

Vennlig hilsen

Bonneg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke et must så lenge du er en god fotograf, men selv de beste fotografene tar nok en tur innom photoshop og rensker opp litt i blant. ;)

så det e ikke et must, men et utrolig nyttig redskap i prosessen.

bare husk på og ikke overdriv etterbehandlinga..

Lenke til kommentar

Photoshop har ingen verdi om man ikkje kan det, større sjanse for at du ødelegger

bilde enn at det blir bedre. PS har også veldig høy læreterskel, du må holde på

mye for å mestre verktøyene og bruke de rett. Det tar år før man kan dette

skikkelig, eg har 10 års erfaring i PS men lærer stadig nye ting. Du blir aldri utlært.

Du vil være mest tjent med å bruke Photoshop Elements , dette er et progem

akkurat tilpasset ditt bruk. Det har også RAW støtte, samt de funksjonene du

trenger.

Photoshop får du bruk for når du skal jobbe proffesjonelt; avansert manipulering,

tung fargestyring -> mot trykk.

Ja, du trenger et billedbehandlingsprogram for å fotografere digitalt, det må

bestandig etterbehandling til -> levels, curves og unsharp mask.

Fotografere du i raw (anbefales) "fremkaller" du bildet i programmet.

Lenke til kommentar

Photoshop er ingen nødvendigheit. Eg brukar det ikkje. - Men eg brukar Gimp,

så eg har eit biletbehandlingsprogram, og det kan ofte vere veldig greit. Så eg

anbefalar deg å legge inn Gimp, å prøve det

ut til å forbedre bileta dine.

http://www.gimp.org/tutorials/

Eg lurar på om eg skal lage nokon norske Gimp brukarveiledningar, - trur det

trengs - då kan eg kanskje få fleire folk over til Gimp lettare :]

Lenke til kommentar
Det er nesten alltid noe som kan forbedres, jeg legger ofte på litt ekstra kontraskt. Eller kanskje til og med stiller litt på saturationen og forandrer color balancen litt. Men det er som sagt veldig viktig å ikke overdrive det :yes:

Veldig overkill med PS til disse tingene da...

Dette gjør du da like bra i f.eks Elements, en amatør vil forøvrig gjøre dette

mye bedre i Elements enn PS.

Lenke til kommentar

Jeg bruker PS nesten kun til webdesign og eller ting som skal trykkes, som innbydelser, plakater, forsider til skoleprosjekter o.l... Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er rett og slett sugen til å redigere egne bilder i PS, nettopp fordi jeg sjelden bruker det til det.

Så jeg vil si at man ikke trenger noe annet enn PS Elements hvis man bare skal redigere litt bilder o.l.... PS er for folk som enten går med en liten designer/kunstner i hodet, vil jeg si.

HUSK: Dette er mine tanker og synspunkter, og noen av dem kan sikkert virke litt rare for noen ;)

Lenke til kommentar
Photoshop er helt klart et must når det kommer til foto(eller gimp som velmont sa)

Det er nesten alltid noe som kan forbedres, jeg legger ofte på litt ekstra kontraskt. Eller kanskje til og med stiller litt på saturationen og forandrer color balancen litt. Men det er som sagt veldig viktig å ikke overdrive det :yes:

He, he. Photoshop er litt overkill hvis du bare skal gjøre sånne ting da!

Elements fungerer fint til sånne små-ting. Er ikke så dyrt heller!

Lenke til kommentar

Nå ja, men dette er jo bare til å begynne med. Etterhvert som man lærer så prøver man ut nye ting som er langt mer avansert enn hva elements kan trylle frem ;)

Men om man har lite penger så funker gimp eller elements greit :yes:

@Pallesen, teit å gjenta hva kvikks allerede har sagt ;) (med nesten de samme ordene)

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar

Nå ja, men dette er jo bare til å begynne med. Etterhvert som man lærer så prøver man ut nye ting som er langt mer avansert enn hva elements kan trylle frem ;)

Men om man har lite penger så funker gimp eller elements greit :yes:

@Pallesen, teit å gjenta hva kvikks allerede har sagt ;) (med nesten de samme ordene)

Ah. Sorry! Leste ikke kvikks' inlegg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...