EpziloN Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 hallo jeg vurderer å gå til innkjøp av en fanduct og en 120mm vifte for å få ned støyen i min maskin, og samt bedre kjølingen. i dag har jeg en 80mm som i teorien skal være på 21dB. den er ganske sikkert på noe mere enn det, kansje så mye som 25 dB. derfor vil jeg bytte den ut med en 120mm papst på 18dB. både bråke mindre og blåse mere luft. men som emne tittel sier, så lurer jeg på om denne fanducten generere noen ekstra dB. ettersom luften vil bli en anelse "komprimert"... alle tips mottas med takk. Epz. Lenke til kommentar
notnA Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Kanskje viss viften begynner å "spinne" pga før høyt mottrykk. Men det anbefales å sitte den til å suge mener jeg... Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 det er som han over nevte best å suge..men om det blir mer DB vet eg ikke, men det hadde vert greit viss det ikke ble det, siden eg har tenkt på det samme sjøl.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 hallo jeg vurderer å gå til innkjøp av en fanduct og en 120mm vifte for å få ned støyen i min maskin, og samt bedre kjølingen. i dag har jeg en 80mm som i teorien skal være på 21dB. den er ganske sikkert på noe mere enn det, kansje så mye som 25 dB. derfor vil jeg bytte den ut med en 120mm papst på 18dB. både bråke mindre og blåse mere luft. Det at vifter bråker mere en de er oppgitt til skyldes støv på viftebladene. I forkant av bladene kan det sette seg usansynlig store mengder støv, noe som vil lage turbulens på baksiden av viftebladet som igjen skaper støy. Samme gjelder på viftebladets forside, her kan støv sette seg og gjøre overflaten matt slik at det igjen skapes turbulens og støy. Dette har ikke så mye å si på vifter som støyer mye men teknikken for å få ned støyen er å lage viftebladet så aerodynamisk som mulig , noe det ikke er med en lodott i forkant og nedstøvet overflate. Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 12. november 2004 Forfatter Del Skrevet 12. november 2004 den har vært oppgitt på tester jeg har lest til å faktisk bråke mere enn oppgitt. og da tipper jeg det ikke har vært noe dritt på viftebladene. Epz. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Uansett støv på vifta får ikke en vifte som allerede lager mere støy en oppgitt til å støye mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå