Gå til innhold

FanAdapter/FanDuct = mer dB. ?


EpziloN

Anbefalte innlegg

hallo

 

jeg vurderer å gå til innkjøp av en fanduct og en 120mm vifte for å få ned støyen i min maskin, og samt bedre kjølingen. i dag har jeg en 80mm som i teorien skal være på 21dB. den er ganske sikkert på noe mere enn det, kansje så mye som 25 dB. derfor vil jeg bytte den ut med en 120mm papst på 18dB. både bråke mindre og blåse mere luft. men som emne tittel sier, så lurer jeg på om denne fanducten generere noen ekstra dB. ettersom luften vil bli en anelse "komprimert"...

 

alle tips mottas med takk.

 

Epz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hallo

 

jeg vurderer å gå til innkjøp av en fanduct og en 120mm vifte for å få ned støyen i min maskin, og samt bedre kjølingen. i dag har jeg en 80mm som i teorien skal være på 21dB. den er ganske sikkert på noe mere enn det, kansje så mye som 25 dB. derfor vil jeg bytte den ut med en 120mm papst på 18dB. både bråke mindre og blåse mere luft.

Det at vifter bråker mere en de er oppgitt til skyldes støv på viftebladene.

I forkant av bladene kan det sette seg usansynlig store mengder støv, noe som vil lage turbulens på baksiden av viftebladet som igjen skaper støy.

Samme gjelder på viftebladets forside, her kan støv sette seg og gjøre overflaten matt slik at det igjen skapes turbulens og støy.

Dette har ikke så mye å si på vifter som støyer mye men teknikken for å få ned støyen er å lage viftebladet så aerodynamisk som mulig , noe det ikke er med en lodott i forkant og nedstøvet overflate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...