Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Instillinger for brannmur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Google har, som alltid, svar for den som gidder å bruke tre sekunder.

Men, for de late:

Porter - finn en portliste, så ser du hvilke porter de forskjellige programmene/servicene bruker.

NAT = Network Adress Table. Kort fortalt så gjør NAT at det interne nettverket kan settes opp med en intern IP-range men fortsatt bruke den samme eksterne IP-adressen. Les mer om det på linken(e) over.

MAC adressefiltrering = Man setter opp hvilke MAC-adresser (alle nettverkskort/nettverksenheter har sin unike MAC-adresse) som skal få tilgang til nettverket ditt. Brukes oftes i forbindelse med trådløse nettverk.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

k3rm0r: Hadde jeg ikke et ønske om å være informativ til eventuelle andre som leser "threaden din", så ville jeg ha redigert vekk resten av innlegget mitt. Det skal dog nevnes at slike som deg ikke fortjener hjelp. Les deg til informasjonen selv, din late fjortis.

Hvis du gidder å åpne øynene litt ser du at jeg har linket til tre helt spesifikke Google-søk som gir deg svar på spørsmålene dine. Kanskje du bør gjøre det neste gang i stedet for å være frekk i kjeften mot de som prøver å hjelpe deg.

PS! Lær deg å skrive skikkelig norsk.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
k3rm0r: Hadde jeg ikke et ønske om å være informativ til eventuelle andre som leser "threaden din", så ville jeg ha redigert vekk resten av innlegget mitt. Det skal dog nevnes at slike som deg ikke fortjener hjelp. Les deg til informasjonen selv, din late fjortis.

Hvis du gidder å åpne øynene litt ser du at jeg har linket til tre helt spesifikke Google-søk som gir deg svar på spørsmålene dine. Kanskje du bør gjøre det neste gang i stedet for å være frekk i kjeften mot de som prøver å hjelpe deg.

PS! Lær deg å skrive skikkelig norsk.

Kansje fordi eg ville ha begrunnelse for kansje om eg burde ha det aktivert eller ikke?? tenk før du poster du. stakar liten

Lenke til kommentar

Litt enig med k3rm0r jeg da.

Hadde alle gjort som mange sier, og nettop googla seg frem til svar så ville dette forumet plutselig mista sin misjon.

Noe av hensikten med forum -og deling av informasjon generelt -er at man skal slippe å finne opp kruttet 100 ganger.

Har man ikke et konkret svar så hold heller kjeft (ikke bruk energi på å svare). Google varianten er i ferd med utspille sin rolle.

Lenke til kommentar

Poenget her er vel at spørsmål som det er skrevet svar på så mange ganger som disse burde folk klare å søke seg frem til selv. Det blir for dumt når man skal bruke et forum som ordbok...dessuten drukner forumet i selvfølgeligheter, noe ingen er tjent med. Forumet er da vitterlig ment for problemløsing, ikke ordbokoppslag.

Jeg antar også at transistorbass sin intensjon her er å oppfordre til selvstendig informasjonssøking. Noe vi alle er tjent med å kunne.

Jeg er helt enig med transistor her, man bør absolutt klare å gjør et lite google søk og så eventuelt stille spørsmål på bakgrunn av det. Dette er ikke akkurat nye spørsmål...på den annen side: kanksje på tide med en liten ordbok til begreper i nettverksverdenen som sticky i toppen her? :)

God helg alle sammen.

Endret av GA75
Lenke til kommentar

Kansje fordi eg ville ha begrunnelse for kansje om eg burde ha det aktivert eller ikke?? tenk før du poster du. stakar liten

Men ærlig talt - sier du at du vil ha en forklaring på hva du bør velge? I så fall; hvorfor skrev du ikke det i den første posten din? Slik jeg leser din første post lurer du på hva de forskjellige begrepene betyr, du stiller ikke spørsmålet "Hei, hva betyr disse begrepene og hva bør jeg velge? Evt. hvordan skal jeg forholde meg til dem"?

..og; er det ikke bedre å faktisk -vite- hva de forskjellige tingene er i motsetning til å bare sitte der og følge råd fra Hvermansen Forumkid som for alt du vet kan være en 13 år gammel jente fra Horten?

Videre tror jeg det er rimelig åpenbart for de fleste hvem som er "stakar liten", og hvis det ikke har gått opp for deg ennå synes jeg faktisk litt synd på deg.

"Tenk før du poster"? Ditto.

Har man ikke et konkret svar så hold heller kjeft (ikke bruk energi på å svare). Google varianten er i ferd med utspille sin rolle.

Så du foretrekker også at folk bare sitter rundt som hjernedøde og aksepterer alt som blir sagt som den absolutte sannhet? Hva skjedde med å tilegne seg -egen- kunnskap og ta -egne- valg? Videre kan jeg bare henvise til svaret mitt over som vel bør etablere en gang for alle at jeg faktisk svarte på det trådstarter spurte om.

Personlig synes jeg at "argh, slutt å vise til google da"-holdningen har utspilt -sin- apatiske rolle. (Se nøye så ser du, som nevnt tidligere, at jeg henviser til helt konkrete søk som gir svar på det trådstarter lurer på - jeg linker ikke bare tre ganger til root av google.com)

Anbefaler at denne tråden stenges da den ikke har noen funksjon lengre.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...