Thor.bj Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Hei Jeg ønsker å lage lage en filmdatabase med PHP/SQL. Jeg har en MySQL database, men jeg trenger PHP script for å: 1. Legge inn nye film titler 2. Vise titlene på skjermen i alfabetisk rekkefølge. Jeg har rotet rundt på nettet, men har ikke funnet helt hva jeg leter etter. Noen her som har et tips? -stratos975- Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Hvordan ser databasestrukturen ut da? Om databasestrukturen er som dette: id tittel skuespillere CREATE TABLE 'filmdatabase' ( 'id' INT NOT NULL AUTO_INCREMENT , 'tittel' TEXT NOT NULL , 'skuespillere' TEXT NOT NULL , PRIMARY KEY ('id') ); For å legge bruker man forms, kall fila f.eks. leggtilfilm.php: <form action="filmsporring.php" method="post"> <input type="text" value="Tittel" name="tittel"><br> <input type="text" value="Skuespillere" name="skuespillere"><br> <input type="submit" value="Send" name="Action"><br> </form> Når du da legger til, blir du sendt til denne siden som faktisk legger innholdet fra form'en inn i databasen (filen kaller du filmsporring.php): <? if($_POST['submit']) { mysql_connect("localhost","brukernavn","passord"); //select which database you want to edit mysql_select_db("din_database"); $tittel = $_POST['tittel']; $skuespillere = $_POST['skuespillere']; $result=MYSQL_QUERY("INSERT INTO filmdatabase (id,tittel,skuespillere)". "VALUES ('NULL', '$tittel', '$skuespillere')"); echo "Spørringen gikk uten problemer!"; } ?> Lenke til kommentar
CronoMan Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 og når du skal hente data SELECT * FROM filmdatabase ORDER BY tittel ASC Lenke til kommentar
Thor.bj Skrevet 12. november 2004 Forfatter Del Skrevet 12. november 2004 Databasestrukturen ser slik ut: tittel genre alder beskrivelse id (autonummer, primær nøkkel) Så, om jeg har forstått det rett, skal jeg lage en PHP fil som jeg kaller f.eks. leggtilfilm.php som inneholder denne koden? <form action="filmsporring.php" method="post"> <input type="text" value="Tittel" name="tittel"><br> <input type="text" value="Aldersgrense" name="alder"><br> <input type="text" value="Beskrivelse" name="beskrivelse"><br> <input type="submit" value="Send" name="Action"><br> </form> Når jeg trykke på send, blir innholdet sendt til filen som heter filmsporring.php som inneholder denne koden? <? if($_POST['submit']) { mysql_connect("localhost","brukernavn","passord"); //select which database you want to edit mysql_select_db("din_database"); $tittel = $_POST['tittel']; $genre = $_POST['genre']; $alder = $_POST['alder']; $beskrivelse = $_POST['beskrivelse']; $result=MYSQL_QUERY("INSERT INTO filmdatabase (,tittel,genre,alder,beskrivelse,id)". "VALUES ('NULL', '$tittel', '$genre', '$alder', '$beskrivelse')"); echo "Spørringen gikk uten problemer!"; } ?> Og for å vise oppføringene i alfabetisk rekkefølge legger jeg inn strengen: SELECT * FROM filmdatabase ORDER BY tittel ASC i fila som skal vise dem? Jeg skal prøve det. Takk for raskt svar Lenke til kommentar
Thor.bj Skrevet 12. november 2004 Forfatter Del Skrevet 12. november 2004 Hvor skal jeg sette inn SELECT * FROM filmdatabase ORDER BY tittel ASC Er det bare å sette den inn i php fila? Hva skal jeg eventuelt ha foran eller bak? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Hvor skal jeg sette inn SELECT * FROM filmdatabase ORDER BY tittel ASC Er det bare å sette den inn i php fila? Hva skal jeg eventuelt ha foran eller bak? Rekker ikke skrive noe, så jeg anbefaler at du tar en titt på denne siden å forandrer koden til ditt bruk. Den ferdige koden ligger nede på siden. Gir deg også litt forståelse for hvordan du henter ut og viser databaseresultater i HTML! http://www.minlilleverden.net/art/art.php?artid=44 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Stenges på grunn av dårlig emnefelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg