Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For litt siden kjøpte jeg meg ett Lian-Li PC-7B USB fordi jeg ville ha ett ordentlig kabinett som fikk plass i den pittelille PCpulten min fra IKEA. Ideen med dette prosjektet er å få pcen så stille som overhodet mulig.

 

Jeg gikk til innkjøp av sunbeam sin rehobus 4*20W for å få ned det meste av lyden OG kunne ha sjansen til å stille opp for å spill ++. Rehobusen er ganske så digg! Men fronten ser ikke ut syns nå jeg da. Så da blir det originale Lian-Li frontdeksel og borring av hull. Her kommer noen blider fra den prosessen.

Her er den gamle vs. den nye fronten:

modding006thumb.jpg

 

Jeg mislikte de sterke diodene som lyste opp hele rommet når jeg så på film. Derfor tenkte jeg at jeg skulle forsenke dem litt og dimme dem. Jeg kom opp med ideen å sette mattet plexibiter bak hullene og da så det slik ut bak:

modding005thumb.jpg

 

Hullene borret jeg så de stod rett OVER knottene slik at det så litt mer symmetrisk ut. Jeg likte ikke helt tanken på å gjøre slikt mot et Lian-Li kabinett, men jeg hadde tre deksel jeg ikke brukte så jeg hadde relativt store feilmarginer! Her er plexi limt på fra front:

modding004thumb.jpg

 

Slik ble det seendes ut bak inni sunbeamen:

moddiv055thumb.jpg

Det var dessverre det beste bildet jeg fikk tatt... :(

 

Her er den ferdige fronten:

modding003thumb.jpg

 

Her er bilder fra bak kabinettet, 80mm er dempet med gummi og festet med strips. I PSU er det ei 120mm som også blåser ut:

moddiv085thumb.jpg

 

Her er fronten med ny rheobus:

moddiv077thumb.jpg

 

Her er "mer" av fronten (børsta og sort-anodisert alu er deilig :roll::D ):

moddiv081thumb.jpg

 

Og så er det dempeplatene fra biltema da! Jeg kjøpte 3 store 1cm plater til den nette sum av ca... eh h.... 200 kr ca hvis jeg husker rett. Jeg kuttet opp i deler til sidedørene brukte ei plate til DownloadPc'en min (se sign.). Disse platene skulle gi en tålig grei effekt.

Under kutting av sideplater:

moddiv042thumb.jpg

 

Her er litt av inni kabinettet ( er ikke ferdig inn men det kommer mot jul):

moddiv069thumb.jpg

 

Her er sideplatene og fronten pent polstret:

moddiv068thumb.jpg

Dette er ikke endelig, jeg vil nemlig kutte hull til vifter i bunn av kabinett og "tette" hele fronten med slike plater, kanskje mer enn ett lag tykt.... :yes:

 

Før jeg startet så det ca. slik ut:

moddiv044thumb.jpg

Jeg har 5*80mm vifter (2stk med "fanduct" av ei anna vifte på CPU og GPU) og 1*120mm i PSU. Men ideen er 2*120 i bunn og noe bedre på CPU, hadde bestilt BIGWATER, men ga opp hele PSdata og Thermaltake.

 

Så var det ledningene til rehubosen. Liker "sukkerbiter" så jeg har koplet alle kontaktene fra rheobusen til en lettere tilgjengelig sukkerbit, delvis siden jeg har mere enn 4 vifter! Her er "før"-bildet:

moddiv043thumb.jpg

 

Og etter bildet:

moddiv056thumb.jpg

 

Forlengelses ledniger for krymestrømper:

moddiv045thumb.jpg

Nei det er helt riktig, jeg kan IKKE lodde ;).

 

Etter krympestrømping:

moddiv046thumb.jpg

 

Håper dette var noe til en start. More is to come.

 

-Øystein

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk alle 3! :)

 

Ikke for å være teit, men hadde det ikke heller lønt seg å bytte ut disse 80mm-viftene dine med et par 120mm-vifter? Selv om alle viftene er stillegående, vil de sammen lage mer lyd enn én :)

 

Men ellers er det godt å se noen som ikke lager tivolidata ;) Stå på!

De 80mm SKAL byttes ut. 2*120 mm og en AlCu fra Zalman fra Databutikken.com/no. Da blir det litt stillere! :D Tivolidata er kult, men det er mange som IKKE er direkte stilrene. Jeg tror jeg må snu diodene i sunbeamen slik at de blir blå på lav hastighet og skifte ut til blått i power-lys og read-lys... får se.

Lenke til kommentar

Når du først er i gang med modding av kabinettet, kan du jo fjerne den såkalte viftegrillen bakpå. Har aldri skjønt hva Lian-Li har tenkt på da de lager grillene på denne måten, dårligere luftgjennomstrømning skal du lete lenge etter.

 

Har du bilde av viftestyringen med lys i etter modding?

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Da var det blitt gjordt en del til. Hoveddelen av "Hold kjeft" kan man jo si. Jeg 2 120mm ganske stille vifter i posten og en sånnZalman CNPS7000B AlCu med fanmate fra databutikken. Her er bilder av herlighetene: lianli007thumb.jpg

 

Her er bare AlCu:

lianli008thumb.jpg

 

Her sees så smått refleksjonen av fingeren min:

lianli010thumb.jpg

 

Og her er alt pent spredt utover bordet mitt:

lianli013thumb.jpg

 

Her er AlCu pakket ut:

lianli016thumb.jpg

 

Her 120mm igjen:

lianli023thumb.jpg

 

Det var ganske stilige ledninger som fulgte med til 120mm erne:

lianli025thumb.jpg

De ga liksom et "casemod" design.... selv om mine ikke blir synlige i vinduet som jeg ikke har:P.

 

Refleksjonen av casebadgen:

lianli034thumb.jpg

 

Here goes:

Jeg skal ha hull i bunnen av kabinettet for å få god og kald luft og ei bra gjennomstrømmning med tanke på at varm luft stiger:

lianli046thumb.jpg

Brukte en fangrill til å tegne sirkler i mangel på passer;)

Etter maskering og merking satt jeg med dette arbeidet foran meg:

lianli047thumb.jpg

 

Det føltes som jeg hadde holdt på i en evighet med bare disse hullene:

lianli050thumb.jpg

Jeg stusset ei stund på åssen i heite jeg skulle klare å fikse å kutte disse to hullene ved hjelp av min "dremel" (cotech fra clasern), siden skivene knakk i ett sett på noe annet alu jeg kutta i. Jeg har sånne diamantkutteskiver også men de virka ikke like bra til å borre seg ned i flater, men det knakk i hvertfall IKKE! Så da ble det drill, for jeg har en ordentlig sterk drill som bruker 230 ~ og ikke blir varm etter 3 min bruk :D.

Her er flere hull:

lianli052thumb.jpg

Ferdig :w00t:

lianli055thumb.jpg

 

Nydelig:

lianli058thumb.jpg

 

Det var mer stress enn jeg trodde å bite over resten av det mellom de borrede hullene... men det gikk det også:

lianli059thumb.jpg

 

He he *god følelse å være ferdig*:

lianli060thumb.jpg

Sånn ble det:

lianli061thumb.jpg

Jeg ble kjempe fornøyd! Kantene var sinnsykt skarpe men jeg hadde ikke hjerte til å slite ut dremelen på det, og heller ikke ødelegge _hele_ dagen for de som bor over og under og ved siden av her på hyblen.... Så de er fremdeles skarpe...

 

Her er mitt A7N8Z-deluxe som jeg har brukt til alt jeg har gjordt tidligere...:

lianli063thumb.jpg

Dette er også arbeidsbordet mitt.... :p

 

Her er hullene innenifra uten fnugg av hardware:

lianli065thumb.jpg

Må bare få sagt det en gang til til alle som synes lianli kanskje er dyrt; det er VELDIG lett! :yes::D Du tror det seriøst ikke før du kjenner det ;)

 

Her har vi fått montert på kjøleren:lianli066thumb.jpg

Jeg var litt skeptisk til de små papp-skivene som skulle sitte mellom skruene og brakettene (ja de var av PAPP! :dontgetit: ). rekkefølge:

skrue -> pappskive -> HK -> pappskive -> brakett... men men.. jeg skrudde til og skrudde til litt til så de satt godt. Regner med at dette er bedre enn å bruke de festeørene som er vanlig på små kjølere! :D. Litt usikker på hvor hardt jeg skull skeu til og men... skrudde de bestemt ganske hardt til og lar det stå til :)

lianli072thumb.jpg

 

Det var ca. 3 mm klaring fra NB-kjøler til AlCu-en. :cry: .. men det gikk bra! :thumbup: :

lianli073thumb.jpg

 

Min nye vifte i min 400W sånn billig PSU.. var det Q-tec? Den gamle vifta bråka... helt til jeg tok den uta? Men denn bråker ikke! Hverfall ikk på ca 6V :D:

lianli085thumb.jpg

 

Så over til min nye skjrmkortkjøler, AKA den gamle CPUkjøleren:

lianli078thumb.jpg

var litt usikker på om strikk og strips ville holde den på plass, men når jeg skulle ta av den gamle var det HELT(!) umulig å dra den av. Den mått skyves til side til det kunne komme luft under. jeg kunne løfte kortet vha vakumet med den nye kjøleren på når selv før jeg hadde noen strikk eller strips på! :D:thumbup: Da sitter den regner jeg med. Jeg festet den med mange strikk på hver side og stripsa til slutt i tilfelle noen strikk skulle ryke ;) Her er bildene:

lianli086thumb.jpg

 

lianli087thumb.jpg

 

lianli088thumb.jpg

 

Dette ble en større update en jeg hadde trodd.... phui :roll: Kommer litt senere også (vil ikke LOVE det i dag men kanskje ;))

Hva syns dere?

(valgte hhv 300x300 og 700x600 på thumb og store bilder pga lite plass på home...:))

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar

Takk alle sammen!

 

Og her kommer mer:

Dette er egentlig bare fortsettelsen av forrige update. Ble noe kluss med bildene. Er det noen som vet om mer gratis hjemmeside plass enn home.no ? Det trengs nemlig... jeg har 70 MiB med bilder allerede... og plassen begynner å bli trang...

 

Her er den lettere modifiserte HDD og FDD brønnen min. Det skal nemlig henge HDer der... sidelengs på høykant :p

lianli094thumb.jpg

Slik er det blitt seende ut nå:

lianli096thumb.jpg

 

lianli099thumb.jpg

 

Jeg måtte fikse litt på legningene til de nye 120mm siden ledningen akkurat ikke rakk opp til sunbeamen :( Men det gikk greit det.

lianli105thumb.jpg

 

Tok litt tilfeldige bilder nå og da ;)

lianli111thumb.jpg

undenifra opp på den nye GPUkjøleren min :D

 

Min geniale vibrasjonsdempende teknikk, myk el-teip på hodet og litt nedover på skruene jeg skulle feste 120erne i bunnen med:

lianli114thumb.jpg

 

Her er skruene og vifta og mine hvite møbelknotter fra IKEA (som skal vise seg å være et tilfeldig mirakel ;))

lianli115thumb.jpg

 

Watch:

lianli116thumb.jpg

 

And:

lianli117thumb.jpg

 

Learn:

lianli119thumb.jpg

 

Dette var genialt tapene passet akkurat på! Jeg dobler dem også for å få nok høyde... det var helt tilfeldig at jeg testet det... jeg bare pressa tapen på og swapp(!) der satt den! :D:yes:

lianli120thumb.jpg

 

Ser her igjen:

lianli121thumb.jpg

 

Den røde tapen blir sort før slutten altså!:

lianli123thumb.jpg

 

Viftene ligger å hviler på ei sånn dempeplate og jeg kan aldri tro at de lager noe vibrasjoner :!: .

lianli125thumb.jpg

 

Over til HDholderen:

lianli126thumb.jpg

 

Den er laget av det samme som DownloadPc'en min (se sign) ... bare i smale strimler og med sånn tetingslister til støydemping og vibb.demping :yes:

lianli127thumb.jpg

 

Strikkene var altfor gjenstridige og teite å jobbe med så jeg bruker ledninger i steden. Demper mer enn nok de, siden den ikke henger mot HDer og heller ikke direkte på stålet som ramma er lagd av!

lianli133thumb.jpg

 

Her er flatkabelen bak, tar nesten ingen plass :) HDene er nå tilgjengelige fra den andre siden. Røsk ut kablene og dr HD forsiktig ut! Simple as that!

lianli135thumb.jpg

 

Her er kabelen fra inne i PCen.

lianli136thumb.jpg

Kunne nok trengt rydding, men det blir neste økt, sammen med å dekke nesten alt inni der med dempemateriell!

 

Ble helt kjempeførnøyd jeg :yes:

(håper alle bildene virker :ermm: )

Ser det greit ut?

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...