Gå til innhold

Flashe bios på 6800Ultra?


d0berman1

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har et Gainward 6800 Ultra som han har slitt med siden den dagen han fikk det. Skjermen har masse rare farger ved oppstart av maskinen. Når han reseter rett etter oppstart (før xp starter), så fungerer det fint. Ellers sliter han med at alle fps spill låser seg i oppstarten, og av og til midt i spillet. Spillet henger, og av og til rebooter maskinen av seg selv eller han må reboote manuelt. Jeg har lagt inn siste drivere for ham, og skulle hjelpe ham med å flashe biosen på kortet da jeg forsto det slik at det var en svakhet på de første Gainward sine 6800 kort som kom på markedet?

 

Vi brukte medfølgende Experttool til å laste ned siste biosen. Da vi begynte å flashe fikk vi beskjed om at den biosen han allerede hadde var nyere enn den vi hadde lastet ned??? Vi prøvde etterpå å oppgradere expertoolen og det fungerte fint. Men i den nye versjonen av experttool (v 3.20) får man ikke tilgang til å laste ned ny bios. Får bare tilgang til drivere og bios på hovedkortet. Flashet biosen på hovedkortet og det fungerte fint.

 

Men problemet vedvarer som før.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en nyere bios til skjermkortet eller om det kan være andre ting som forårsaker problemet? Det hender at maskinen kommer med en feilmld etter reboot om at det er driverne til skjermkortet som skaper problemet, så jeg er ganske sikker på at problemet ligger på skjermkortet. Bruker de siste driverne til nvidia. Mener å huske at det var versjon 61.77

 

Alle forslag og hjelp mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er forresten normaltemperatur på et slikt skjermkort...målte hans nettopp, og det ligger på ca 57grader uten at maskinen jobber med noe...litt varmt kanskje? Kan dette være noe av problemet?

 

Installerte også nettopp de siste driverne fra siden til nvidia, og jeg vet ikke om det er tilfeldig, men ingen spill har frøset til nå...spiller MoHPA og CoD. Men vi har ikke spillt lenge nok til å vite om det er tilfeldig enda...

Lenke til kommentar

Løsningen på mitt problem med POV 6800ultra var å endre BIOS slik at 2D frekvens og 3D frekvens ble lik. 2D frekvensen var 400MHz og 3D var 425MHz. Etter en justering slik at begge ble 425, fungerer alt uten problemer. Ivertfall alt jeg har. NFSU2 demo fryser ikke lenger, og jeg kan kjøre 3Dmark 05 uten frysing også.

 

BIOS endres enkelt med OmniExtremEditFXv15.

Sikkerhetskopi og flashing av BIOS er forholdsvis enkelt.

Lenke til kommentar
Løsningen på mitt problem med POV 6800ultra var å endre BIOS slik at 2D frekvens og 3D frekvens ble lik. 2D frekvensen var 400MHz og 3D var 425MHz. Etter en justering slik at begge ble 425, fungerer alt uten problemer. Ivertfall alt jeg har. NFSU2 demo fryser ikke lenger, og jeg kan kjøre 3Dmark 05 uten frysing også.

 

BIOS endres enkelt med OmniExtremEditFXv15.

Sikkerhetskopi og flashing av BIOS er forholdsvis enkelt.

Takker og bukker. Endre frekvensen det gjorde susen på mitt problem.

 

Slimjim

Lenke til kommentar
Løsningen på mitt problem med POV 6800ultra var å endre BIOS slik at 2D frekvens og 3D frekvens ble lik.  2D frekvensen var 400MHz og 3D var 425MHz.  Etter en justering slik at begge ble 425, fungerer alt uten problemer.  Ivertfall alt jeg har.  NFSU2 demo fryser ikke lenger, og jeg kan kjøre 3Dmark 05 uten frysing også. 

 

BIOS endres enkelt med OmniExtremEditFXv15.

Sikkerhetskopi og flashing av BIOS er forholdsvis enkelt.

Takker og bukker. Endre frekvensen det gjorde susen på mitt problem.

 

Slimjim

Glimrende!:)

Det er nesten rart det ikke er kommet en offisiell bios der dette problemet er endret. :hmm:

Lenke til kommentar
Løsningen på mitt problem med POV 6800ultra var å endre BIOS slik at 2D frekvens og 3D frekvens ble lik.  2D frekvensen var 400MHz og 3D var 425MHz.  Etter en justering slik at begge ble 425, fungerer alt uten problemer.  Ivertfall alt jeg har.  NFSU2 demo fryser ikke lenger, og jeg kan kjøre 3Dmark 05 uten frysing også. 

 

BIOS endres enkelt med OmniExtremEditFXv15.

Sikkerhetskopi og flashing av BIOS er forholdsvis enkelt.

Men endrer du volten til det samme på 2D som den er for 3D også??

På 2D så er den vel satt til 1.1 volt og 1.4 volt for 3D.

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar
Løsningen på mitt problem med POV 6800ultra var å endre BIOS slik at 2D frekvens og 3D frekvens ble lik.  2D frekvensen var 400MHz og 3D var 425MHz.  Etter en justering slik at begge ble 425, fungerer alt uten problemer.  Ivertfall alt jeg har.  NFSU2 demo fryser ikke lenger, og jeg kan kjøre 3Dmark 05 uten frysing også. 

 

BIOS endres enkelt med OmniExtremEditFXv15.

Sikkerhetskopi og flashing av BIOS er forholdsvis enkelt.

Men endrer du volten til det samme på 2D som den er for 3D også??

På 2D så er den vel satt til 1.1 volt og 1.4 volt for 3D.

Jeg har ikke endret volten. Det har gått helt knirkefritt så langt.

Du kan også gå inni BIOS og slå av fastwrite og side band writing, og stille AGP aperture slik at den blir lik halvparten av minne du har på maskinen. Jeg har AGP aperture på 512Mb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...