Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst og stråling...

Anbefalte innlegg

Har tenkt å anskaffe en trådløs router å ha hjemme, men det har skapt litt engstelse hos min bedre halvdel, som er små-paranoid mot stråling.. (Huff slemt sagt... :) ) Men anyway... Har ikke no peiling på stråling, men hva kan man sammenligne et vanlig trådløst nett med? Radio eller mikrobølgeovn... Og er det fali'? :cry:

:cool:

--

@

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er slettes ikkje farleg, og du kan samanlikne det med radio og TV vil eg tru. Skyt meg om eg lyg, men det er vel basestasjonen som omgjer elektriske signal frå kabalen til høgfrekvente signal som blir "spydd" ut frå antenna, oppfatta av antenna på mottakaren og omgjordt til elektriske signal igjen.

Nå har eg lite peil på kva bølgjer ein mikrobølgjeomn bruker, men er rimelig sikker på at eit trådlaust nettverk ikkjer er i nærheten av det. Patenten er den samme som for det meste av signal som blir sendt gjennom lufta.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Trådløst nettverk sender signaler som ligger i mikrobølge området. Men disse signalene er ikke sterke i det hele tatt. I Norge er det opp imot 100mW, dvs en tiende del av en Watt. En mikrobølgeovn er gjerne på 900-1000W.

Jeg hadde selv ikke stappa antennen inn i øret over lange perioder, men ellers er det ikke noe problem. Vi blir likevel bombert av trådløse signalet døgnet rundt, fra naboer, satelitter, basestasjoner for mobil, osv.

No place is safe! ;)

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Folk kan si hva de vil, men sitter jeg i nærheten av min basestasjon, får jeg ufattelig skallebank. Står den av, skjer det ikke. Skrur jeg den av tar den 30 min, så er jeg helt fin.

Tok laaang tid før jeg fant ut av sammenhengen.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått med GSM er det max 2W, men 0,25W i snitt. Dette fordi den pulser, som er sikkert grunnen til den irriterende støyen man opplever med en mobil for nært en forsterker når den holder på å kommunisere.

Husk at man ikke kan direkte sammenligne styrken mellom GSM og WiFi-utstyr i sammenheng med fare, da disse kommuniserer på forskjellige frekvenser. Faren fra stråling vil derfor være forskjellig. (tenk deg kommunikasjon med frekvenser innenfor røngtenområdet....uønsket uansett styrken!)

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Det fins ikke noe konkret troverdig studie på dette etter det jeg vet. Men strålingen er ikke mye høyere enn det man finner i lufta fra før av. Altså det å stikke antenna inn i øret over lengre perioder vil jeg IKKE anbefale!! Men å ha greia en 0,5 meter fra seg eller no er ikkeno problem.. Jeg har plassert greia ved pcen til fattern, og han har ikke begynt å vokse noen ekstra armer eller slikt enda.. :cool:

Endret av Duplo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...