Gå til innhold

Sette opp internett deling i linux slackware?

Tee_Kay

Anbefalte innlegg

Noen som vet kossen eg setter opp internett deling i Linux Slackware? skal ha den til og dele 192.168.0.x adresse.. vet det er mye eg må skrive.. har satt det opp ei gång før men då fekk eg hjelp av ein venn.. og nogen som vet kossen eg får til aterm ? er det det i linux slackware?

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet kossen eg setter opp internett deling i Linux Slackware? skal ha den til og dele 192.168.0.x adresse.. vet det er mye eg må skrive..

Programmet route endrer på kernelens routing-tabell, men det er ikke nok for "deling" av en nettverkstilkobling. I så fall ønsker du å endre oppsettet på firewallen, iptables. skriv man iptables i terminalen for å lese manualen. Jeg kan hinte om at du er nødt til å bruke NAT-tabellen...

har satt det opp ei gång før men då fekk eg hjelp av ein venn..

Ja, det kan bli ganske my skriving hvis du skal sette opp en firewall...

og nogen som vet kossen eg får til aterm ? er det det i linux slackware?

takker for svar

man aterm

Der finner du sannsynligvis det du leter etter: gjennomsiktighet, fargenyanser, skrolling, "rammer" osv.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Hva er det du ønsker å oppnå? Vil du sette opp et system selv så du skjønner hva som skjer og kan tune den slik det passer ditt bruk best? I så fall vil gode utgangspunkter være http://tldp.net/HOWTO/Masquerading-Simple-HOWTO/index.html og http://tldp.net/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO/index.html.

Dersom du ønsker å bare få satt opp noe som funker, bør du se etter en eller annen firewall-pakke, evt programvare for å generere routing og firewall-regler.

Forresten, den maskinen som skal 'dele internett' for deg, er det en maskin du også bruker til noe annet? Hvis ikke, kan du vurdere å installere en spesialdistro for den typen bruk på maskinen. Jeg har sett andre her som har anbefalt Smoothwall men jeg kjenner ikke til den selv.

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...