Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjemmenettverk med deling av isdn og skriver?

Anbefalte innlegg

skal via en smc router (wlan) koble sammen to bærbare (trådløst) og to stasjonære pcer, disse skal ha tilgang til en printer som er koblet til en pc (prøvde å få det til å funke ved at jeg koblet printeren til usb tilkoblingen på routeren, men hver gang jeg skulle printe koblet routeren seg ned) og de skal ha tilgang til internett via isdn kortet på den ene stasjonære pc'en. Har problemer med å få pc'ene til å kommunisere sammen og alt virker litt ustabilt. Har fått til å "styre" internett tilkoblingen fra begge de stasjonære pc'ene ved at jeg kjørte nettverksvegviseren og laget en diskett som jeg tok med over på den andre maskina, valgte da koble til internett gjennom en annen maskin på den pc'en som ikke har isdn kort. Men jeg fikk da ikke tilgang til skriveren eller de delte filene på "server" maskina. Prøvde så å legge inn NetBIOS protokollen og fikk da tilgang til skriver og delte filmer, men jeg mistet internett tilgangen. Har også problemer med de bærbare, de finner stort sett bare delte filer hos hverandre og ikke ved de stasjonære, får heller ikke internett tilgang på disse.

Noen som har svar på disse problemene? Evt. eksterne programmer for å styre internett tilkoblingen?

mvh.

Bjørn

ps: alle pc'ene kjører windows xp norsk sp2 med samme arbeidsgruppe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har nå søkt litt rundt på google rundt netlimiter og etter det jeg forstår så er dette et program for å logge internett trafikken i tillegg til å kunne begrense up/download hastighet.

"NetLimiter is an ultimate internet traffic control and monitoring tool designed for Win98/Win98 SE, WinME, Win2000 and WinXP. You can use NetLimiter to set download/upload transfer rate limits for applications or even single connection and monitor their internet traffic."

Det jeg trenger er et program som gjør at jeg fra en annen pc på nettverket kan styre oppringeren (ISDN) på den pc'en som har isdn kort. Eller om noen kan hjelpe meg med å få denne funksjonen til å funger i windows xp er vel kanskje dette det beste.

Bjørn

Endret av Bjørn Seth
Lenke til kommentar

En kamerat delte en gang i tiden ISDN-oppkoblingen sin mellom flere PCer. Han brukte da en 3com ISDN-router som koblingspunkt mellom PCene. Denne var også koblet til telefonlinja. Han trengte altså ingen ISDN-kort i noen PC.

Tror han hadde litt problemer med at linja koblet opp med en gang en PC ba om det, brukeren ble aldri spurt om han virkelig ville koble opp. Lite økonomisk.. Men for alt jeg vet kan det hende at han ville ha det slik, og at det var mulig å stille inn Windows/routeren til å spørre om man ville koble til hvis PCen ba om det.

Lenke til kommentar
Tror han hadde litt problemer med at linja koblet opp med en gang en PC ba om det, brukeren ble aldri spurt om han virkelig ville koble opp. Lite økonomisk.. Men for alt jeg vet kan det hende at han ville ha det slik, og at det var mulig å stille inn Windows/routeren til å spørre om man ville koble til hvis PCen ba om det.

ISDN-routere fungerer på denne måten, de kobler opp så fort noe vil på nett og kan være en økonomisk katastrofe hvis de er feilkonfigurert eller brukerne på nettet ikke forstår risikoen og virkemåten på et slikt oppsett.

Lenke til kommentar

ISDN-routere fungerer på denne måten, de kobler opp så fort noe vil på nett og kan være en økonomisk katastrofe hvis de er feilkonfigurert eller brukerne på nettet ikke forstår risikoen og virkemåten på et slikt oppsett.

Jupp...for en tid tilbake oppdaget man på en avdeling hos arbeidsgiveren min at isdn-routeren var konfigurert for å godta ping, og samtidig var den satt opp til å koble fra etter to minutter inaktivitet på linja.

Vel, den ble pinget oftere enn annenhvert minutt...det ble ingen katastrofe men en unødig kostnad. Og samtidig måtte en av gutta på "gulvet" inn for å finne ut hva som var feilkonfigurert. Og IT-administratoren ble premiert for idioti...

Lenke til kommentar

Jeg deler stort sett ISDN konstant på to pc'er her.

Har satt den maskinen som er koblet til internett som gateway.

For eksempel kan du sette det opp slik:

Sett opp TCP/IP med fast ip (f.eks. 192.168.0.1 på PC1 og 192.168.0.2 på PC2)

PC1, den med internett:

Høyreklikk på internett-tilkoblingen, Avansert, Kryss av for: "Tillat andre nettverksbrukere å koble seg gjennom denne datamaskinens internett-tilkobling". Kryss også av de to andre boksene, om du ønsker det og til slutt OK.

PC2:

Høyreklikk på den lokale nettverkstilkoblingen; sett standard gateway til det samme som IP-adressen på PC1 er. Sett også "Bruk følgende DNS-serveradresse" til IP-adressen PC1 har.

I Internet Explorer på PC2 setter du selvfølgelig "Slå aldri et nummer" under, Verktøy, Alternativer for internett, tilkoblinger.

Når du nå kobler til Internett fra PC1, skal PC2 også komme på Internett. Om du så går inn på Nettverkstilkoblinger på PC2 og høyreklikker på det ikonet som er Internett-Gateway, Egenskaper, kan du sette på "Vis ikon i systemstatusfeltet i tilkoblet modus" om du ønsker det.

Dersom du satte opp på PC1 "Etabler en ekstern tilkobling når en datamaskin på nettverket forsøker å få tilgang til internett" skal du ved å dobbeltklikke på ikonet for Internet Gateway (på PC2 altså) kunne koble til Internett fra PC2. Dette krever da at du har lagret brukernavn og passord på PC1.

Håper det kan være til hjelp.

Det fungerer iallefall perfekt hos meg.

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp.

Nå funker d. :D

slik gjorde jeg det:

for å få til printer deling og fildeling, måtte jeg aktivere gjeste kontoen på pc'ene og legge inn netbios.

for å få til internett delingen satte jeg fast ip på maskinen med isdn kort (server maskina) i tillegg til at jeg aktiverte deling av oppringeren (andre maskiner kan styre oppkoblingen). så satte jeg ip på "klient" maskinene og der satte jeg inn ipadressen til servermaskina under dns og standard gateway. når dette var gjort kom det opp en "oppringer" under nettverkstilkobliner på control panelet. internett fungerer og kan styres fra alle maskinene.

Bjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...