en del til overs Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 ???hva er interculer å hilken efekt har den i motoren er blank på området "bil" men prøver å forandre på det, derfor spør jeg, takk for svar!!!. Lenke til kommentar
XtraPlay Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Intercooler er greit i biler med turbo, når turboen komprimerer lufta blir den også varmet opp og dermed utvider seg. Når det er en intercooler i bilen går lufta gjennom intercooleren etter turboen, den fungerer nesten som en radiator med det resultat at lufta blir kaldere og trekker seg sammen igjen. Dermed får du mer luft inn i sylinderen og større effekt....... Lenke til kommentar
en del til overs Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 jaja, da var det avklart, hvor mye ekstra efekt er det å hente på noe sånt da? Lenke til kommentar
XtraPlay Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Hmm det er jeg ikke sikker på, men fant denne her når jeg surfa rundt How does the intercooler affect the power output of the engine? Power is dependent on the density of the air charge. By decreasing the temperature the intercooler increases air charge density, therefore, the power is increased. Typically, the magnitude of the increase will be between 10 and 20% for the average (street) boost pressures. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Og intercoolere kan selfølgelig også brukes på motorer med kompressor. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Effektgevinsten varierer fra motor til motor og med størrelsen på intercooleren. Hovedgevinsten med en stor intercoller er at du kan justere opp ladetrykket og dermed hente ut større effekt. Som med all trimming er det samspillet mellom flere ting som gir stor effektøkning. Setter du i en større intercoller og justerer opp trykket samt chip er det lett å hente ut 100 hk. Med en større intercooler har du og større sikkerhetsmarginer pga kaldere luft inn og mindre fare for haveri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå