Gå til innhold

Hvor stor forskjell på 9800 Pro og X800XT ?


tcarl

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ser at flere av dere har anskaffet X800 og X800XT kortene

og lurer på hvor stor forskjell dere mener det er fra

et Sapphire 9800 Atlantis Pro ( R 360 ) som jeg har selv, og opp til disse kortene.

 

Jeg tenker da ikke på 3dmark poeng, men på ren billedkvalitet på spill og f.eks. streaming av film..

 

Er det så stor forskjell at det er bare å prøve å få tak i ett, eller er det noen som

mener at det ikke er verd det ?

 

Noen meninger og erfaringer om dette ?

 

hilsen tcarl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs litt hvilke spill du skal spille og oppløsning... f.eks et R9800PRO kan slite litt i 1280x1024 Far Cry High/very high (og ikke litt, men MYE) men hvis du bare spiller CS og Warcraft 3 og sånne "gamle " (men kule) :thumbs: spill så er det ikke nødvendig.

 

Hvis du f.eks av en eller annen grunn spille i 1600x1200 i en stund fremover da ville jeg anbefalt nytt skjermkort.... ellers nei... og 1280x1024 men hvis du klarer deg fint med 1040x768 på nyere spill (doom3, farcry osv.) så ville jeg frarådet det!

Så hva spiller du? først da kan vi gi deg et skikkelig svar :p

Lenke til kommentar

Hm.. ok.

 

Har det vel mest gøy med Battlefield i forskjellige mods..

 

Ingen som har fått en nedtur og trodd at ytelsen / bildet skulle bli bedre ?

Med bildekvalitet , tenker jeg på ren bildekvalitet, mulig dette går på instillingene

som det er nok av på disse kortene. Synes f.eks at mitt forrige kort MSI 5900XT

hadde et skarpere og klarere bilde enn 9800PRO ( Battlefield ol. ) også på DVD og streaming av film..

 

Men det er mulig jeg roter meg bort i instillingene.. noen tips her ?

Prøver jeg å justere på noe blir bilde ok, men tekst blir uleselig nesten..

 

hilsen tcarl

Lenke til kommentar

Forskjellen i selve kvaliteten på bildet vil jeg tro ligger for det meste i antialising og anistrofisk filter (skrev jeg det riktig nå eller?) a.k.a eyecandy.

Som sagt, i film vil det være minimale forskjeller da all dekoding av film skjer per software med mindre du kan utnytte hardwaren i grafikkortet/GPU ditt i denne prosessen (tror ikke det er mulig i vanlig divx/dvd-titting, rett meg om jeg tar feil)

 

For alt jeg vet kan det også være små forskjeller i fargene på forskjellige kort, men jeg vil tro dette er svært minimalt. Vil tro 2 identiske skjermer kan vise større fargeforskjeller enn to grafikkort (har 2 identiske skjermer i dualscreen, er små forskjeller på de)

 

Når du sier at tekst blir uleselig vil jeg tro du setter på antialising som også vil smøre ut teksten i Battlefield. Har gjort dette selv. Men i spill hvor en kan sette AA i options er teksten fin selv med 6xAA. Spill som ikke har dette men må påtvinges AA har tendenser med uleselig tekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...