Gå til innhold

Nettverksinstallasjon av SUSE

mbst

Anbefalte innlegg

Hei, har problemer med å få installert SUSE 9 på min pc, da det ser ut til at SUSE-installeren ikke liker SCSI-kortet cd-stasjonene mine er koblet til. Tenkte da at jeg kunne installere via nettverket fra min _windows_-laptop. Men hvordan går jeg frem? SUSE spenner over flere CDer, og regner med at det ikke bare er å kopiere alle filene fra alle cdene til samme katalog på laptopen og dele dette på nettverket?

Har søkt på nettet, men alt jeg finner er for tilfeller hvor pcen med installasjonsfilene også er en linux-pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det gjøres så enkelt som å montere opp iso-fil nr 1 i Daemon-tools i Windows og dele den virtuelle cd-stasjonen? Deretter booter jeg på suse-cd1 og velger så nettverksinstallasjon fra Windows-PCen? Og trenger installasjonsprogrammet filer fra andre cder så monterer jeg opp rett iso-fil.

Lenke til kommentar

Du kan ikke boote direkte fra en share, uansett om det er smb eller nfs.

Den eneste måten å boote over nettverket på er å bruke pxe.

Måten det fungerer på er at dhcp-serveren deler ut en kernel, i tillegg til ip, og som du selv sier, jeg vet ikke om windows' dhcp støtter dette.

Dessuten er det ikke alle maskiner som støtter pxe, man må nemlig ha støtte i nettverkskort.

Lenke til kommentar

Tanken var å boote normalt fra CDen, for dét klarer PCen min. Deretter, når jeg har kommet inn i starten på installasjonsprogrammet, så velger jeg et alternativt installasjonskildested. For det er først forbi dette stadiet at det feiler.

Vil dette la seg gjøre på tidligere nevnte oppsett ? (Altså med kilden på en Windows-PC)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...