Gå til innhold

Ny Bios 1019 ASUS - CPU Fan Error!

Vargtass

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp flashet mitt ASUS P4C800 deluxe hovedkort med 1019-biosen.

Får følgende medling under POST:

' CMOS Cheksum Bad, CPU Fan Error!' (har vannkjølt CPU)

Hadde bios 1016 før , som funket fint. Har skrudd av Fan Control i bios.

Ser ut som feilmeldingen kommer når jeg Enabler 32 bits data transfer på HDD'ene mine, ellers ikke. Skjønner ikke dette !

Noen andre som har prøvd 1019 biosen ?

mvh roger

Edit: flashet tilbake til 1016, alt ok.

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et ASUS P4C800E-Deluxe HK og jeg har flashet til 1019 biosen og har fått en mye mer stabil maskin. Hadde problemer både med 1016 og 1017 biosen.

Hadde med 1016 og 1017 biosene en svært ustabil maskin med flere restarter måtte disable HT i bios for å få en noenlunde stabil maskin, men som sagt dette bedret seg betragelig med 1019 biosen.

Du kan jo prøve å disable HT i bios for å se om maskinen blir mer stabil. Foresten så kjører jeg 1019.003 som er en beta bios.

Ronnie

Lenke til kommentar

Takk for konstruktivt svar Ronnie :)

Maskinen er stabil med 1016 biosen, å skru av HT er ikke noe tema.

ASUS la til en funksjon i 1019 biosen, nemlig 'quick-boot'. Antar det er denne som lager krøll for meg.

Mulig jeg tar meg jobben med å koble fra en og en HD får å se hvilke av de som ikke liker 1019.

Litt synd, har lest rapporter på 1019 som hevder at denne er bedre egnet til OC.

mvh r.

Lenke til kommentar

Hei

Vet du om Quick boot er default satt i 1019 eller må du enable den i biosen. Ellers er jeg enig med deg at 1019 klokker bedre enn tidligere bioser. Har en 3,2 Ghz Nortwood og klaret lett å klokke den opp til 3,8 med stock kjølingen til Intel.

Med tidligere bioser kom jeg aldri lenger en 3,4 - 3,5 Ghz.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke opplevd selv å få CPU Fan Error. Har selv selv p4c800 deluxe lort (kort) med nyeste bios (1019). Har hatt store problemer med at maskina resetter seg og så er plutselig Boot disk og Slave borte vekk. Den ene gang hang lesehodet på den ene hden seg totalt opp (fiksa det med ett lite Dunk på rette plassen).

Men at det er pga 32 bits overføring ting vel det er jeg litt usikker på. har nemlig opplevd at maskina henger seg unanforbannasett. Tenkte mitt at det er pga at jeg har litt mye hardware tilkobla... (7 hder og 2 optiske drev). Dvs hadde en mistanke om at det var kanskje litt tynt med strøm og slikt (har forøvrig også ett 970 pro kort maskina ) Men jeg trodde nå liksom en 480 Watts mist psu skulle holde en stund

Vell nok ranting and raving ... får vel finne frem en gammal bios å flashe tilbake...

:thumbup:

Lenke til kommentar

Har nå flasha til en beta etter en mislykka nedgradering av bios (fra 1019 til 1016). Kjøre nå en beta av 1020, Forløpig for tidlig å si om det har hjulpet noe eller ei .... lure på om noe av hardwaren har tatt skade av å kjøre 1019 med 32 bits transfer aktivert :hmm:

eh on the side kan nevne speksa: Lian-Li Fulltower (husker ikke i farten hvilken model) med asus p4c800 deluxe, P4 3.2Ghz northwood crucial 9700Pro ( pensjoneres så snart jeg mottar mitt gainward 6800gt mumle mumle kort) 2 x 512 MB corsair PC3200 ram. 4 x 250 Maxtor drives, 3 WD drives i assortert størrelse fra 160 til 250 GB. Har jeg glemt noe da ? jo har også en 20" lacie monitor i bestilling :thumbup:

Lenke til kommentar

jepp... fant omsider ut av stabilitets problemet. Vet ikke om grunnen er den bios versjonen 1019 eller om det var pga at jeg kjørte 32 bits transfer eller hva... Men i allefall døde min 1 år gamle WD s-ata disk på 160 GB. Ble ndt til å teste fryseboks trikset for å prøve å redde data. Og konklusjonen der er at det hjalp faktisk. Fikk redda ut halvparten av dataene på den disken :hmm: lure på om jeg skal fryse den ned en gang til og prøve å redde resten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...