Gå til innhold

Lage photo gallery på web

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å lage meg et enkelt photo galley på hjemmesiden min, omtrent bare med bilder, kanskje litt tekst også.

Hva er beste fremgangsmåte? Har man noe standardoppsett som kan være greit å bruke? Jeg har sett at andre bruker noe som virker standard.

Jeg er meget blank på webdesign, så jeg hadde foretrukket noe enkelt. Har Dreamweaver, og bruker det litt. Men bare layout, ikke HMTL-koding.

Håper noen har noen gode tips! På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden det er flash, støttes den av samtlige nettlesere uti verden :)

Kan ikke akkurat si at lynx eller googlebot er så stor fan av flash. ;) Dessuten er det temmelig mange med flash avslått, så flash-baserte gallerier holder ihvertfall jeg meg unna.

Kan godt hende, men hos meg har den nå funket helt til nå. Hadde over 400GB trafikk forrige måned, samt over 2000 unike besøkende. Så hvor "majoriteten" med avslått flash er, vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
400GB er ganske mye, spess med bare 2000 brukere. Kanskje MB er en mer passende måleenhet?

EDIT: På min side hadde jeg 1200 (unike) besøkende en måned. Ca. 90MB båndbredde brukt.

Jeg snakker nå _kun_ om trafikk generert av fotoalbumet mitt. Samme bruker kan jo f.eks. ha besøkt siden mer enn èn gang.

Uansett, mitt poeng var egentlig ant. personer, da det sier noe om hvor mange som egentlig har slått av flash. Jeg kjenner mange som bruker ad-blockers/popup-blocker, men ingen av dem blocker flash som kommer fra siden dem besøker - noe som da blir tilfellet med f.eks. imagevue.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

Mener å huske at spredningen av flash på forskjellige maskiner lå på ca. 96%, så du vil nok uansett få minst like mange brukere hvis du heller bruker et bildegalleri som kjører vanlig HTML.

btw: Genererer imagevue så mye båndbredde? Greit nok at det er ganske mye å laste ned når man laster siden første gang, men 200MB/bruker? :dontgetit:

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Mener å huske at spredningen av flash på forskjellige maskiner lå på ca. 96%, så du vil nok uansett få minst like mange brukere hvis du heller bruker et bildegalleri som kjører vanlig HTML.

btw: Genererer imagevue så mye båndbredde? Greit nok at det er ganske mye å laste ned når man laster siden første gang, men 200MB/bruker? :dontgetit:

10 000 bilder i fotoalbumet da... :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha noe "enkelt" ville jeg ikke ha brukt Menalto eller Coppermine. Jeg tror disse er fullstappet med funksjoner som du kanskje ikke trenger. Skal du ha noe som viser bildene dine i kategorier og med litt info og ikke noe mer, er du nok bedre tjent med f.eks Scry, som Dan1el var så grei å åpenbare for oss :)

forumbrukeren sven-o har også laget et bra og enkelt galleri. Men det er ikke "offisielt" ute enda tror jeg.

Endret av svamp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...