Sjefern Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 (endret) *Endret overskrift da dette ordnet seg tilslutt* I mars i år kjøpte jeg et skjermkort fra www.mamoz.no. Det begynner jeg å føle at var en dårlig besluttning. I september sluttet plutselig dataen å fungere. Den døde rett og slett rett foran øynene mine. Jeg regnet med at det var hovedkortet som hadde tatt kvelden siden PSU fungerte som den skulle. Litt feilsøking senere hos en venn med lignende maskin fant jeg ut at hovedkortet var dødt. Hovedkortet hadde ikke lenger noen garanti så jeg dro ned på datakjeden og kjøpte et nytt hovedkort. Glad og fornøyd over mitt nye hovedkort satte jeg sammen maskinen samme kveld. Men da kom sjokk nummer to den dagen. Dataen startet bare opp viften i et sekund før den døde igjen. Dagen etterpå gikk jeg tilbake til datakjeden og forklarte problemet. De skulle se hva som var galt. Leverte fra meg dataen der og kom tilbake noen dager etterpå. De forklarte meg at det var skjerkortet som hadde skylden i alt sammen. De hadde prøvd skjermkortet i en annen maskin og skjermkortet hadde øderlagt det hovedkortet også. Det øderla rett og slett AGP-porten. Hovedkortet og resten av dataen virket hvis du tok ut skjermkortet og brukte den intergrerte løsningen. Satte du tilbake skjermkortet virket ingenting. Heller ikke hvis du satte i et annet skjermkort. Trist og lei meg over denne nyheten kjøpte jeg et nytt hovedkort fra datakjeden og dro hjem for å sende tilbake det "mannevonde skjermkortet" til mamoz. Etter en hyggelig "chat" med de på internettsiden deres sendte jeg tilbake skjermkortet og dro på ferie. Jeg skulle være borte i to uker så jeg regnet med å ha hentelappen på mitt nye skjerkort.(Kanskje jeg kom til å få et bedre skjerkort? Jeg hadde jo tross alt fått øderlagt en del hardware pga dette skjerkortet. 3 AGP-porter/hovedkort hadde det tatt med seg i graven før det ble utpekt som synder) Når jeg kom kjem fra ferie to uker etter lå det ingenting i postkassen. Kontaktet mamoz igjen og de forklarte at de ikka hadde fått sett på det enda. Noen dager etterpå kontaktet jeg de igjen på chatten. Da hadde de testet skjermkortet og funnet ut at det var noe alvorlig galt med det. (men hovedkortet deres hadde visst overlevd) De måtte visst sende det til leverandøren for å få nytt eller pengene tilbake derfra. Dette syntes jeg hørtes ut som en lite kundevennelig behandling da jeg allerede hadde ventet en stund. Hørte om det var mulig å få et kort de hadde på lager men det gikk visst ikke. Så etter ca 20 dager ble skjermkortet mitt sendt til leverandøren fra mamoz. For noen dager siden chattet jeg med de igjen. Jeg uttrykte min fortvivelse over at HL2 kommer om meget kort tid og at jeg fremdeles sitter uten skjermkort. Jeg spurte igjen om det ikke var mulig om å få et av kortene de hadde på lager. Jeg fikk beskjed om at de skulle se på saken. Dagen etterpå (44 dager etter at jeg hadde sendt de kortet) fikk jeg en mail med et sendingsnummer. Kontaktet de umiddelbart for å høre hva de hadde sendt meg. Dette kunne ingen svare på. I dag dro jeg spent til posthuset. Kortet jeg opprinnelig hadde kjøpt av de var et FX5900 Ultra 256mb så jeg lurte på hva jeg kom til å få tilbake etter all ventingen og de øderlagte hovedkortetene. Skuffelsen var enorm da jeg pakket det opp og så at det var et 5900xt med 128mb ram. Dette er jo et vesentlig dårligere kort enn jeg opprinnelig kjøpte av dem! Har ikke kontaktet dem enda om det men det skal bli interessant å høre hvorfor de sendte meg et så dårlig kort. Må bare si at jeg er sikkerlig skuffet over mamoz.no. Endret 15. november 2004 av Sjefern Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Ville ikke gitt meg der hvis jeg var deg.. Du skal ha like god eller bedre bedre vare enn den du sender inn! Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 Har ikke planer om å gi meg heller. Ville bare dele min opplevelse og høre deres synspunkter. Men det blir vel til at jeg må sende inn dette kortet igjen mot å få et bedre kort igjen da. 90kr i frakt for andre gang. Hadde håpet og trodd at mamoz kom til å gi meg noe som plaster på såret siden produktet de solgte meg faktisk hadde kostet meg to hovedkort. Men isteden måtte jeg vente i 44 dager mot et kort som var vesentlig dårligere Lenke til kommentar
ozone Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Ikke gi deg! Jeg kjøper ikke noe hos dem før jeg ser at du har fått den service du har KRAV på! Kjøpsloven gjelder fremdeles, sist jeg sjekket iallefall... Lenke til kommentar
mrdanger Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Har handla med mamoz i flere år nå, og jeg må bare si at jeg har aldri hatt problem med dem, servisen har vært strålende, har og noen kompiser som bare handler der, på grunn av at vi alle har vært meget fornøyd med servisen der. så det er litt rart om di plutselig har forandra seg. Tror mere det er en glipp en eller annen plass Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 (endret) Når det gjelder service så er det butikken som er pliktig til å frakt fram og tilbake til kunden og ikke kunden. Offtopic: Strengt talt så kan man kreve bensinpenger for å ha kjørt til butikken for å ha levert inn en vare på service.He he Edit: Når det gjelder dine kostnader ved at skjermkortet "spiste" AGP porter håper jeg du har tatt vare på kvitteringer på hovedkortene og servicelappen fra datakjeden. Du har krav på å få erstattet dette i følge forbrukerkjøpsloven §34 om produktskader (antar det er forbrukerkjøp):Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk. Så de skal uansett betale deg erstatning fordi det har du krav på. Lykke til Endret 11. november 2004 av KVTL Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Hva du har krav på: Få ALL porto du har betalt dekket. Få hevet kjøpet, dvs ALLE pengene du brukte på kortet tilbakebetalt. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. .... § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Enkelt oversatt: Avhjelp (reparasjon) skal skje UTEN kostnad for deg, altså skal selger dekke porto. I tillegg så har selger her IKKE brukt rimelig tid på å fikse grafikkortet, altså har han ikke overholdt fristene for avhjelp (Denne saken vil jo ta enda lenger tid enn 44 dager som har gått til nå). Derfor har du mulighet til å heve kjøpet! Det du nå gjør, er at du skriver et greit og enkelt brev til mamoz, hvor du viser til den og den delen av forbrukerkjøpsloven som jeg har listet opp. Du krever å få all porto fram og tilbake under reparasjonstiden, pluss å få hevet kjøpet da de ikke har fulgt forbrukerkjøpsloven. Forbrukerrådet kan hjelpe deg med å utforme et brev til Mamoz. PS. Dette er hva jeg tror er riktig, etter det jeg kan om forbrukerkjøpsloven, og har lært her på forumet. Jeg tar forbehold om feil. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 (endret) Nå har jeg akkurat snakket med de igjen. Dette er i grunn hva som ble sagt: (litt forkortet) Velkommen til Mamoz online hjelp! Hva kan jeg helpe deg med? Meg: Jeg fikk et 5900xt av dere i dag jeg. Det var det som tydeligvis skulle være erstattningskortet etter mitt gamle 5900 ultra med 256 mb Mamoz: Ser du har fått et dorlig skjermkort i retur fra vår leverandør.Det er ikke vår feil men vår leverandør. Meg: javel. Hva vil nå skje? Vil det skje noe? Mamoz: Skal se... en av mine kollegaer som snakker med leverandøren nå. Har du åpnet og montert skjermkortet? Meg: nei jeg tenkte jeg ikke skulle gjøre dette vanskeligere enn det allerede er Mamoz: Vi lover deg et tilsvarende kort (som 5900ultra) eller bedre! Men vi får ikke noe mere info før i morgen. Da kommer sjefen Meg: Du/dere kan jo nevne for sjefen at garfikkkortet dere fikk i retur øderla tilsammen tre hovedkort (inkudert det hovedkortet som var datakjedens når de skulle finne feilen på maskinen min) + at jeg betalte frakten returen selv Mamoz: Hmm..men det er ikke vår feil at den ødela kort Meg: Nei det skjønner jeg jo. Selv om det var deres produkt. Men det kan jo ligge i bakhodet når dere finner ut hvilket kort jeg får i retur igjen? Nå har jeg jo faktisk ventet i 44 dager siden jeg sendte kortet fra meg også. Må jo si at jeg ble en smule irritert i dag. Når jeg så hvilket kort jeg fikk i retur. Men det skjønner du jo. Mamoz:Skjønner det ja. Men som sagt... det er ikke vår feil at du fikk feil kort. Vår leverandør sendte et uten å si i fra til oss og vi har snakket med de og i morgen så skal vi få ordnet dette... Da skal sjefen snakke med de. Vi garanterer deg et nytt kort som tilsier 5900 ultra eller bedre. 5900xt er på langt nær det kortet du skulle ha hatt... og vi skjønner frustrasjonen din Meg: Det er godt:) Men da kontakter jeg dere igjen i morgen da. Jeg får se hva de sier. Må jo si at det hadde vært fristende å heve kjøpet og kjøpt Dette isteden. Det vil jo koste omtrent det samme som det jeg gav for mitt 5900ultra i mars. Men jeg er evig optimist og kommer til å håpe at de kanskje til å gi meg nettopp dette kortet. Men da viste det seg ihvertfall at de innrømte en feil angående 5900xt kortet. Hadde de ikke gjort dethadde jeg virkelig blitt sint. Endret 11. november 2004 av Sjefern Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Jeg hadde hevet kjøpet og kjøpt noe nytt. Lenke til kommentar
bidragsyter Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Hei. jeg har lest historien om det defekte skjermkortet.Hvis det er bevist at feil i skjermkortet medførte ødeleggelse av hovedkortet, har du krav på å få ersattet også dette.Det er hvis dette er en direkte følge av feilen med skjermkortet.Forøvrig har de brukt altfor lang tid på denne saken. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Jeg hadde også hevet kjøpet, krevet erstatning for hovedkortene og kjøpt nytt kort.. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 De sier jo at det ikke er deres feil at skjerkortet øderla hovedkort da. Eneste bevis jeg har, er et øderlagt hovedkort (de andre har vel datakjeden kastet) og datakjedens utsagn. Er jo mulig at de ville skrevet det ned hvis jeg ba dem om det men det spørs om det hjelper noe. ??? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Selger har ansvar for skader som et grafikkort påfører på andre ting når det er grafikkortet sitt feil at skadene skjer! Så det er deres feil. Og de skal dekke skadene (som de så vil få igjen av skjermkortprodusenten). Som sagt, forbrukerrådet vil hjelpe deg med å utforme et brev om dette. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 Er du sikker på dette? At jeg har krav på at de dekker hovedkortene? De kan jo bare si at: "Dette måtte vi sjekket selv og fått hovedkortene tilsendt sammen med grafikkortet i første omgang." Eller noe slikt.... Jeg kan vel ikke komme i etterkant og forandre kravet. Hvor i loven står dette? Hvis jeg kjøper en motordel til en bil og den gjør at motoren skjærer seg. Har jeg da krav på ny motor/reperasjon av motoren på 40.000kr selv om delen bare kostet 200? Høres jo ut som en forsikringssak.... eller? Lenke til kommentar
zaico Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Det kalles følgefeil og står krystallklart i forbrukerkjøpsloven! Du har krav på nytt HK og nytt skjermkort fra Mamoz! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 § 34. Produktskader Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk. Det står her. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 Ja se der ja Skal tipse de om den jeg. Skriver hvordan det går i morgen. Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Genialt! Lurer på om jeg skal skaffe meg et defekt kort og ødelegge et par ting! Neida! Sørgelige greier dette Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 De sier jo at det ikke er deres feil at skjerkortet øderla hovedkort da. De har vel egentlig rett i at det ikke er deres feil. Men det spiller jo ingen rolle, siden forbrukerkjøpsloven helt klart sier at det er deres ansvar. Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Ville hevet kjøpet og krevd erstatning for hovedkortet ditt som ble ødelagt. Du har helt klart krav på dette. Har opplevd en liknende sak hvor hovedkortet ødela 3 512mb rambrikker. Da var det komplett.no som ordnet opp i saken, ettersom det var der jeg kjøpte hovedkortet. Fikk nytt hovedkort og ram, uten noen spørsmål og problemer (etter at dem også fikk ødelagt en rambirkke, hehe). Selv om kanskje ikke support personen du har kontakt med vet at dem er ansvarlig for den skade som har skjedd, så skal du stå på ditt. Om dem ikke vil gi erstatning vil forburerrådet hjelpe til med denne saken. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå