Gå til innhold

lader til AA-batterier

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe en lader til AA-batterier for et Canon A95. I følge Canons manual risikerer man at kameraet tar fyr og det som verre er om man bruker andre ladere/batterier enn deres. Men ærlig talt - er dette en reell risiko? Er det ellers noen som vet om gode tilbud på AA lader + batterier, gjerne kjøp over nettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er ingen reel risiko for at dit kamera sprænger i luften eller gør andre sære ting, såsom at lave kaffe til dig hver morgen! :p

Alle Ni-MH AA-batterier kan bruges i dit Canon A95, men sørg for at få nogle kraftige (>2000 mAh), så dit kamera ikke løber tør før højst nødvendigt. (Ved godt at det bruger 4 stk, så det er nok ikke et problem alligevel...)

Køb gerne fra Uniross eller Varta, da de har hurtigladere der klarer at lade batterierne op på ca. 15 minutter. Men hvis du ikke har noget imod at vente 9-12 timer på det, så er det bare at købe et andet mærke, for i bund og grund opfylder batterierne det samme behov.

Lenke til kommentar

Du kan trygt bruke hvilke som helst alkaliske ikke oppladbare eller Oppladbare NIMH som du vil.

Clas Ohlson har en utmerket en-timeslader som heter VANSON. Den koster

kr 398 med 4 stk 2300mah batterier. Art. nr. 32.9037.

4 ekstra batterier koster kr 149 inklusiv opbevaringsboks. Art.nr. 32.8312.

Du kan kjøpe ekstrabatterier av hvilket som helst merke, men Varta's og lignenes

15minutters batterier kan du vist bare bruke i deres spesialladere. Og der er både laderen og batteriene dyrere.

Laderen til VANSON var best i test i TV2 våren 2004.

Du finner både Vanson og Varta på ClasOhlson.

http://www.clasohlson.no/

Lenke til kommentar

MPX.no har Hähnel lader inkl 4 stk. 2000mAH-batterier for kr. 167,-.

De har videre samme pakke, men med 2350 mAH til 211,-.

Den er det vel ikke mange som matcher? Jeg har selv et sett av dette merket, og de er meget seige og gode. Anbefales.

Forøvrig: Drit i Canon, og bruk det du vil av AA-batterier.

Lenke til kommentar

De nevnte Hahnel-laderene er over natten ladere. Dvs ca 16 timer ladetid.

Jeg har kjøpt Hahnel HSC-104 og anbefaler å legge i kr 137,- ekstra for denne.

Dvs kr 348,-

Du får da en mye hurtigere lader (3,5 timer v/2350mAh batterikapasitet).

Laderen kan i tillegg benyttes på både 230VAC og 12VDC.

Lenke til kommentar

Takk for alle tips og anbefalinger! Hänel-laderen virker jo lovende, men ved bestilling fra MPX kommer frakt på over 100 kr i tillegg (veier vel en del). Da er jo Vanson-laderen fra Clas Ohlson et rimeligere alternativ - og det er en entimeslader. Noen som vet hva Hänel-laderen (hurtigutgaven) koster i butikkene, og hvor man evt. får kjøpt denne (i Trondheim)? Foreløpig heller jeg nok mot Vanson-laderen.

Lenke til kommentar

Jeg tror, understreker tror, at butikker som fører Fuji - kamraer også fører Hahnel batterier. Forhandlerliste finnes på fujifilm.no

Men prisene blir nok de samme som hos MPX inkludert porto. På Steinkjer koster den billigste pakken med 2000mah batterier og treg lader kr 299, altså dyrere enn MPX inkludert porto.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg anbefalte deg Vanson laderen.

Jeg har Hahnel PowerStation HSC-104 også, men har gått over til Vanson.

Grunnen var at Hahnel laderen ikke overvåker ladingen separat for for de enkelte batteriene. Den fortsetter lading av alle batteiene selv om det er bare ett igjen som trenger lading. Det beste er at laderen kutter de enkelte batterier ut ettersom de er ferdig. Dessuten synes jeg Hanhel laderen bråker mye og bruker lang tid. (ca. 3 timer)

Hahnel HSC-104 har ikke kommet best ut i tester i utenlandske fotoblader på grunn av lademetoden.

Ladingen på Vanson overvåkes av en microprosessor som kobler om til vedlikeholdslading ettersom de enkelte batteriene er ferdig ladet. Temperaturvakt forhindrer at de overopphetes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...