Gå til innhold

Ytelse på skjermkort, 6800 LE

Pesto

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig investert i Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR AGP. Jeg kjøpte det nå som HL2 kommer, og med det Counter Strike: Source osv . . .

Jeg har en Pentium 4, 2, 4 GHz og 1024 RAM. Skulle tro at dette skulle være nok til å få kortet til å yte en del . . .

Har i tillegg klart å åpne 3 nye pipelines vha Riva Tuner. Gjorde ikke store forskjellen.

Problemet er at når jeg skal spille Source så ligger fps på mellom 30 og 50 når det er en del folk på serveren. Jeg hadde forventet at det i det minste skulle lagt stabilt rundt 60-70.

Tror jeg har lastet ned nye drivere, men jeg begynner å lure. . .

Er det noen som har noen tips om hva som er gale?

Takker for alle eventuelle tips! :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nylig investert i Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR AGP. Jeg kjøpte det nå som HL2 kommer, og med det Counter Strike: Source osv . . .

Jeg har en Pentium 4, 2, 4 GHz og 1024 RAM. Skulle tro at dette skulle være nok til å få kortet til å yte en del . . .

Har i tillegg klart å åpne 3 nye pipelines vha Riva Tuner. Gjorde ikke store forskjellen.

Problemet er at når jeg skal spille Source så ligger fps på mellom 30 og 50 når det er en del folk på serveren. Jeg hadde forventet at det i det minste skulle lagt stabilt rundt 60-70.

Du slettet gammle drivere med drivecleaner og "avinstallerte" kortet ?

Lenke til kommentar

husk at du ofte må fjerne gamle drivere først, altså "legg til/fjern programmer" --> I kontrollpanelet.

Og neste steg kan være å bruke et program som heter drivercleaner for å fjerne ALT..

Hva slags skjermkort hadde du før dette? og hvilke drivere osv?

Endret av fflex
Lenke til kommentar
husk at du ofte må fjerne gamle drivere først, altså "legg til/fjern programmer" --> I kontrollpanelet.

Og neste steg kan være å bruke et program som heter drivercleaner for å fjerne ALT..

Hva slags skjermkort hadde du før dette? og hvilke drivere osv?

Før hadde jeg Gainward GeForce4 PowerPack! Pro/600-8X TV/DVI - grafikkadapter - GF4 MX 440 - 64 MB. Drivere? Lastet ned nyeste driverene fra nvidiadeveloper.com. De samme som jeg bruker nå til 6800LE. . .

Lenke til kommentar

Jeg glemmer ikke første gang jeg brukte DriverCleaner. Først lastet jeg ned og pakket ut driveren jeg skulle installere, så satt jeg igang med avinstalleringen av driveren som da var installert. Etter at jeg var ferdig oppdaget jeg at DriverCleaner hadde fjernet hele C:\Nvidia-mappen hvor den nye driveren lå. Så jeg måtte laste ned driveren på nytt. Slitsom affære med 640x480... Ikke gjør samme tabben.

Lenke til kommentar
ok, du mener disse?

Prøv å avinstallere det du finner av nvidia drivere og legg inn på nytt.

Ettter det sett image quality til performance i nvidia settings, kanskje det hjelper noe...

Har du skrudd av AGP fastwrite? Hva står AGP Aparture size på? Det finner du i BIOS.

Stemmer. De driverene der ja . ..

Jeg kan SPILLE data, men ikke så mye annet . . Hva er BIOS? :cry:

BTW: Takk for all hjelp :love:

Endret av Pesto
Lenke til kommentar

du burde nok gå en tur i BIOS og sjekke hva du har av innstillinger....

BIOS kommer du inn i hvis du trykker "del" når du starter opp pcn (som oftest)

Da kommer du inn i en meny av forskjellige innstillinger, som gjelder for hele pcn egentlig.

vet du seriøst ikke hva BIOS er? hehe, er bare så rart....

Lenke til kommentar

Du har ikke klart å åpne 3. Enten er det 4 eller 8 du kan åpne. Mulig jeg tar feil, men tviler på du sitter med 13 pipelines? Uansett, biosinnstillinger og nyeste drivere/formatering hjelper stort sett alltid..

Lenke til kommentar
Er det bare i Source du får dårlig ytelse, eller er det i alle spill?

Litt off topic:

Glad jeg gikk for 9800 pro.

Har hørt så mye drit om det der 6800LE nå.

Gudd løkk :thumbup:

vell.. 90% av dritten ( sett bort fra chip problemene ) er det brukere som har glemt å avinstallere gammle drivere, klokket kortet til helvette, etc... :innocent::whistle:

Lenke til kommentar
Du har ikke klart å åpne 3. Enten er det 4 eller 8 du kan åpne. Mulig jeg tar feil, men tviler på du sitter med 13 pipelines? Uansett, biosinnstillinger og nyeste drivere/formatering hjelper stort sett alltid..

Hehe Du har nok rett . .. Blandet pipelines med pixel-unit . . . :blush:

Lenke til kommentar
du burde nok gå en tur i BIOS og sjekke hva du har av innstillinger....

BIOS kommer du inn i hvis du trykker "del" når du starter opp pcn (som oftest)

Da kommer du inn i en meny av forskjellige innstillinger, som gjelder for hele pcn egentlig.

vet du seriøst ikke hva BIOS er? hehe, er bare så rart....

Ahhhh DET er BIOS ja . . . Sjeldent innom der. . . Lærer stadig noe nytt .. . :whistle:

Lenke til kommentar

Pixel-units har MYE å si i litt krevende spill.. at du ikke merker noe forskjell betyr bare at du "testet" kortet i cs 1.6 eller no :p ( som hovedsaklig bruker cpu )

Lenke til kommentar

CS:S krever ganske mye av CPU. Kjør stresstesten (i menyen i CS:S), og se hva du får. Stresstesten krever sitt av CPU den også, men det er ikke noen bots/motstandere i den.

Minimum FPS vil være ca. 20-25 FPS på servere med 32 spillere med en P4 2,4, og kanskje 70-80 FPS i snitt takket være skjermkortet ditt. Dette er grove overslag, ettersom jeg selv har AMD/ATi.

EDIT: omformulering

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å kommentere noe jeg oppdaget med stresstesten. Jeg kjørte den med en XP 2400+, 133FSB, 2,0 GHz, og en overklokket Radeon 9550. Da fikk jeg 54 FPS. I går installerte jeg en Sempron 2400+, OC til 199FSB, 2,0 GHz, og det samme skjermkortet. Da fikk jeg 70 FPS.

Konklusjon: minnebåndbredden har MYE å si i CS:S!!! Men det kom vel ikke som noen bombe...

EDIT: for ordens skyld: forskjellen i minnebåndbredde på de to konfigurasjonene var 1950 MB/s kontra 2550 MB/s.

EDIT 2: den relative forskjellen mellom 54 og 70 FPS er den samme som mellom 1950 og 2550 MB/s. Det vil vel si at skjermkortet mitt ikke er flaskehalsen, når jeg kjører med de anbefalte innstillingene (800x600, teksturer og modeller på "Medium", skygger på "High", og ingen AA/AF).

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Pixel-units har MYE å si i litt krevende spill.. at du ikke merker noe forskjell betyr bare at du "testet" kortet i cs 1.6 eller no :p ( som hovedsaklig bruker cpu )

ja . . Tenker på CS:S ja . . Kjører stresstest der/gemer, så ligger fps langt under det jeg hadde forventet når jeg kjøpte faenskapen . . . :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...