Thlom Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Hva mener du med "beriket", slik jeg tolker ordet har dette ordet positive hentydninger...? Vel, var vel en innvandingsfrelst politiker som sa at fremmede kulturer beriker oss nordmenn og at vi har mye å lære av disse. F.eks kan vi se på begravelsen til Arafat. Var selv i begravelse tirsdag forrige uke, og det var langt mer fart når Arafta skulle i jorden. Litt vill skyting i luften, kaos og blodbad piffer opp stemningen. Dette er en kultur vi har mye å lære av, og i så måte kan tvangseksteskap kalles en "berikelse". Andre ord er ; berikende voldtekt berikeren (han/hun) masseberikelse (kollektiv berikelse som voldtekt) hurtigberikelse (litt lett og kjapp blind vold, knivkunst etc) osv osv Beklager, jeg sa du burde dra hue ut fra VGD. Det korrekte hadde vært å be deg dra hue ut fra antipsykopat.net Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Man kan ikke si at innvandrere ikke tar avstand fra voldtekt fordi noen svært få i den gruppen ikke gjør det. Da blir det like logisk å si at nordmenn ikke tar avstand fra voldtekt. Nå må du skille snørr og bart. Representanter for gruppen bør ta avstand fra negative handlinger som utføres i gruppens navn, som karakteriserer gruppen, som følger med gruppen osv. Hvis ikke vil gruppen rett og slett måtte leve med stempelet, mistanken og undring over hvorfor gruppen ikke velger å ta avstand. "Representanter for gruppen?" Det er ikke en skoleklasse man snakker om her! "Utføres i gruppens navn?" og "Karakteriserer gruppen?" Unnskyld meg, men voldtekt er ikke noe som karekteriserer innvandrere og det blir ikke utført i "innvandrernes navn", hva noe enn det er for noe! En gruppe består av mange indivder, der mange, i enkelte tilfellet flertallet, avviker fra gruppen. Her er vi vel grunnleggende uenig. Er du sikker på at du har lest korrekt nå? Mener du at alle personer som tilhører en gruppe er identiske mennesker? Det jeg ikke er at man kan si at noe karakteriserer en gruppe når flertallet avviker fra gruppen! Men, selvfølgelig er det forskjellige personer i en gruppe! Men, da er det de trekkene som er felles for flerparten av gruppen som kjennetegner gruppen. Om flertallet avviker så kan man ikke bruke det til å beskrive gruppen! Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Du (og mange andre) må lære dere at generalisering, når man snakker om en gruppe generelt, så gjelder det ikke hvert eneste individ. Det forstår jeg godt. Men, når man skal generalisere så må man se på trekk som gjelder for flertallet av gruppen! Man kan ikke si at innvandrere ikke tar avstand fra voldtekt fordi noen svært få i den gruppen ikke gjør det. Da blir det like logisk å si at nordmenn ikke tar avstand fra voldtekt. Finnes det nordmenn (utenom domfelte) som ikke tar avstand fra voldtekt? Om du følger Thorsen sin logikk at "den som tier samtykker", så er svaret ja! Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Selvfølgelig tar de fleste innvandrere avstand fra voldtekt, om du tror noe annet så har vel det med mitt første punkt å gjøre. Selvfølgeligt gjør de det, men da kan de da si ifra også. Når var sist gang du gikk ut i avisen og sa at du tok avstand fra voldtekt? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 krister461: det hadde vært ypperlig om du kunne laget ett innlegg, ikke tre. Det du skal sitere, stapper du inn mellom følgende kode: [quote=den du skal sitere]Det vedkommende skriver[/quote] . Enkelt og greit. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 "Representanter for gruppen?" Det er ikke en skoleklasse man snakker om her! "Utføres i gruppens navn?" og "Karakteriserer gruppen?" Unnskyld meg, men voldtekt er ikke noe som karekteriserer innvandrere og det blir ikke utført i "innvandrernes navn", hva noe enn det er for noe! Dette var prinsipielt, ikke konkret til denne saken. I dette konkrete tilfelle så er innvandrere overrepresentert på voldsstatistikken. Dette er noe som peker ut denne gruppen, og gjør gruppen spesiell. Dermed er det naturlig å spørre hva det er med denne gruppen som gjør at dette skjer. Dette er nødvendig og riktig generalisering. Uten denne formen for generalisering vil vi aldri være i stand til å ta tak i problemet. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 krister461: det hadde vært ypperlig om du kunne laget ett innlegg, ikke tre. Det blir jo mye ryddigere om man siterer én person i hvert innlegg. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 krister461: det hadde vært ypperlig om du kunne laget ett innlegg, ikke tre. Beklager... blir bare litt for mye for meg om jeg skal svare på tre forskjellige innlegg på en gang! I dette konkrete tilfelle så er innvandrere overrepresentert på voldsstatistikken. Dette er noe som peker ut denne gruppen, og gjør gruppen spesiell. Dermed er det naturlig å spørre hva det er med denne gruppen som gjør at dette skjer. Dette er nødvendig og riktig generalisering. Uten denne formen for generalisering vil vi aldri være i stand til å ta tak i problemet. Enig! Jeg er enig i at generalisering er nødvendig. Og, jeg er enig i at man bør spørre hva det er som gjør at dette skjer. Men, problemet slik jeg ser det er at det er svært få poster som tar opp problemstillingen på en objektiv og fornuftig måte. Istedenfor så ser det ut som om flere i forumet er glad for at slike hendelser inntreffer fordi da får de enda en grunn til å slenge drit om innvandrere generelt og muslimer spesielt, selv om det i utgangspunktet ikke var sakt at dette var gjort av muslimer engang. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 "Representanter for gruppen?" Det er ikke en skoleklasse man snakker om her! Hva er Imamer da, er ikke de f. eks representatner for den gruppen som tilhører islam? Eller hva med Prester, de er representanter for kristne. Men nå vet jeg ikke om disse var muslimer eller ikke, men det finnes også andre sentrer som blir drevet av innvandrere for å bedre forholdene. Og hvorfor er det ingen av disse som går ut og sier at dette ikke kan aksepteres. Alle grupper har sine representatner, og represnetat blir du nesten automatisk ved at du kommer i medias søkelys. Er du foreksempel dyreverner og påstår i media at vi må slutte å fiske med mark pga markens lidelser blir du automatisk en representant for gruppen av dyrevernere, og hvis ikke andre fra samme gruppe går ut og kommenterer dette blir dette ofte oppfattet som gruppas holdning. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 "Representanter for gruppen?" Det er ikke en skoleklasse man snakker om her! Hva er Imamer da, er ikke de f. eks representatner for den gruppen som tilhører islam? Nå vet jeg ikke helt om kristne innvandrere vil påstå at imamer representerer de...og det er tross alt "innvandrere" man snakker om her...ikke nødvendigivis muslimer... Lenke til kommentar
fal Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 en liten historie som dere sikkert har hørt 1 person sin sykkel blir stjelt av en utledning. "Alle utledninger stjeler" Samme personen kjøper en sykkel igjen, men denne gangen blir det stjelt av en nordmann..Hva skal han nå si? "Alle nordmenn stjeler" <- forslag? Lenke til kommentar
Cera Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 en liten historie som dere sikkert har hørt1 person sin sykkel blir stjelt av en utledning. "Alle utledninger stjeler" Samme personen kjøper en sykkel igjen, men denne gangen blir det stjelt av en nordmann..Hva skal han nå si? "Alle nordmenn stjeler" <- forslag? Du får se litt på statistikken...spesielt voldssaker... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 [Nå vet jeg ikke helt om kristne innvandrere vil påstå at imamer representerer de...og det er tross alt "innvandrere" man snakker om her...ikke nødvendigivis muslimer... Les innlegget mitt du. Eller kanksje jeg skal sitere det selv: Men nå vet jeg ikke om disse var muslimer eller ikke, men det finnes også andre sentrer som blir drevet av innvandrere for å bedre forholdene. Og hvorfor er det ingen av disse som går ut og sier at dette ikke kan aksepteres. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Godt gjort av en utledning å stjele Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 var kanskje litt urettferdig den siteringen der...beklager! men, poenget er at det gruppen "innvandrere" består av så mange forskjellige folk at det ikke finnes noen som kan representere de. Og, selv om det var det så synes jeg ikke at de kan stilles noe krav til de om at de må gå ut offentlig og fordømme alle forbrytelser som blir gjort av innvandrere...jeg synes det er like urimelig som å si at representanter for nordmenn skal gå offentlig ut og fordømme alle forbrytelser gjort av nordmenn! Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 men, poenget er at det gruppen "innvandrere" består av så mange forskjellige folk at det ikke finnes noen som kan representere de.! Helt klart, flesteparten av utlendinger er jo egentlig svensker, dansker og engeskmenn, og det er stor forskjell på folk fra balkan, pakistan og vietnam også. Men faktum er at voldsbruken er høyere blant folk fra land utenfor vesten. Og det er ikke et problem vi bare kan overse ved å si at ikke alle er slik, vi må ta et oppgjør med dem det gjelder. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Men faktum er at voldsbruken er høyere blant folk fra land utenfor vesten.Og det er ikke et problem vi bare kan overse ved å si at ikke alle er slik, vi må ta et oppgjør med dem det gjelder. Gjerne det, men da må man snakke om "kriminelle utlendinger" eller "kriminelle muslimer"...for det er de man må ta et oppgjør med og de utgjør en minoritet i gruppene "utlendinger" og "muslimer"... Lenke til kommentar
Cera Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Når utlendingene er en minoritet, men overrepresentert på voldsstatistikken må en ta et oppgjør med alle utlendinger. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Når utlendingene er en minoritet, men overrepresentert på voldsstatistikken må en ta et oppgjør med alle utlendinger. Uten at jeg har studert det så nøye så vil jeg anta at "menn mellom 20 og 30 år" også er overrepresenter på denne statistikken...må vi ta et oppgjør med disse også? I så fall må jeg starte med meg selv... Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Uten at jeg har studert det så nøye så vil jeg anta at "menn mellom 20 og 30 år" også er overrepresenter på denne statistikken...må vi ta et oppgjør med disse også? Har du en link til kvalitetssikret statistikk på emnet? Et raskt søk på nettet ga magre resultater. NB: skal det ha noen verdi må en se på anntall domfellelser og fullstendig demografi. Jeg er ikke sikker på hvordan innvandrere med norsk statsborgerskap behandles i tallunderlaget. Det er igrunnen mye som er ullent i det lille jeg finner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå