Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sverige får 24 megabit per sekund

Anbefalte innlegg

hmmmmm, ettersom jeg har hørt, skulle vel alle husstander i norg ha mulighet å få ADSL innen utgangen av 2004 :hmm:

Det finnes ikke noe vedtak på dette, det var et forslag inne om at alle skulle ha tilgang til "bredbånd" innen 2007 eller 2006 men det kommer neppe til og overleve særlig lenge.

kanskje ikke vedtak, men ting har blitt foreslått av statsråder: link, og her en en til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syntes egentlig ikke vi skal klage. Jeg bor for tiden i spania. Her er internet helt vannvitig dyrt. de har riktignok oppgradert linjene sine nå i september men alikevel er det dyrt. Prisen for en 1 mb linje kommer fort på over 80? i mnd. Som nyinnflytter må man instalere telefonlinje noe som er helt greit men det koster rundt 150 og bare få den instalert så betaler man 25? i mnd for tlf + teleskrit, så kan man få adsl som er fra tregbånd til kjapeste på 1 mb. 1mb ligger på rundt 60? i mnd. 256kb/s ligger på rundt 30?. i tilleg tar det himla lang tid før man får det man har bestilt. jeg venta 2mndr. hadde to konkrete avtaler om at servic mannen skulle komme. no-show begge ganger. Selskapet visste ikke hvorfor og kom ikke med noen beklagelse i det hele tatt, så til slutt jeg ga opp.

I spania er det telefonica som har monopol på linja i bakken. alle andre selskaper må få tilatelse fra de før de kan instalere linja di. I følge loven så kan telefonica bruke 30 dager på og gi den tilatelsen (for hver enkel kunde) noe de også gjør men dette forteller ikke selskapet du/jeg bestiller fra noe om. De bare finner på undskyldninger i hytt og gevær.

Så når man klager i norge på at internett syntes jeg det blir litt feil.

Kunne du forklart litt næremere hva du mener med de prisne? Stor spørsmålstegn etter alle, skjønte det ikke helt.

Men du vet, man sammenlikner alltid med det beste:) folk i andre land sammelikner sikkert med norge. hehe. sånn er det bare.

Lenke til kommentar

bredbandsbolaget tilbyr også 24mbit over telefonlinja til 399,-(i sverige)

Dere som ikke skjønner hva man skal med mer enn 2mbit, det er selvfolgelig ikke for å sjekke mail enda raskere, men etterhvert som mer og mer innhold som kommer over nettet blir det fort alt for lite. Bredbåndsbolaget tillbyr f.eks alle viasats kanaler allerede nå, og NTV sitt alternativ er ikke så veldig fristende når det en gang kommer.

En familie med TV, ip-telefoni, og online gaming over nettet på en gang, trenger mer enn dagens adsl-tilbud.(for ikke å snakke om Hdtv)

Skjønner ikke denne skepsissen til raskere og billigere bredbånd som enkelte her viser.

Men vi er jo et "annerledesland" så vi trenger vel strengt tatt ikke alle denne nye teknologien våre naboland så ukritisk og forhastet tar i bruk. Det beste er nok å se det ann noen år enda, dette internettet går sikkert over snart. Vi har jo oljen(og et godt utbygd Isdn-nett)....

Lenke til kommentar

QUOTE (jessecd @ 11/11/2004 : 14:24)

Glad jeg HAR flytta til sverige,betaler 249 sek for 8 mbit..

du flyttet ikke BARE på grunn av det vel?

åssen er det å bo i sverrige da?

Billigere hus,bil,mat,omtrent ubegrenset kvote på drikke og har ikke noe å utsette på naboene.

Lenke til kommentar
Telenor sammen med staten eier telenettet, og gjett hvem som har en god del aksjer i Telenor... :whistle:

Høghastighetsbredbånd er fremtiden, bedriftene selv ville ha hatt godt av dette, f.eks tv-kommunikasjon og streaming fra nettet kunne blitt en realitet på som noen allerede tilbyr men dog bare til TV. Men Norge sakker akterut på teknologifronten, vi er rett og slett for konservativ. Men det kan også skyldes mye på staten, se på hvordan Sør-Korea og Japan har finansiert bredbånd til folket. I Sør-Korea er det normalt med 100mbit til hvert hus (dog til TV) og xx antall mbit til pc. Dette brukes for video-overføring, osv, ikke alt er p2p og slikt. :tease:

Men likevel kommer størsteparten av brukerne på dette forumet som ønsker raskere internett enn det vi har nå å bruke linjene til P2P progs og sånn.

Lenke til kommentar
Pga. Telenors monopol i mange år er det rett og slett ingen andre selskaper som har kapital til å bygge ut.

Der tar du feil, E-verken vasser i penger til halsen og de er inne i spillet for alvor i disse dager.

Tar jeg feil eller er det slik at telenor eier så å si hele telenettet i norge, og andre aktører må leie av dem?

Flere everk bygger ut egne bredbåndsnett i FIBER. Det er fiber som er fremtiden. Der kan det kjøres internett, digital tv, telefoni og flust av andre tjenester igjennom. Med så å si ubegrenset hastighet! (spørs hva man vil betale for:) )

Lenke til kommentar
Tar jeg feil eller er det slik at telenor eier så å si hele telenettet i norge, og andre aktører må leie av dem?

Det stemmer men e-verkene bygger eget nett helt uavhengig av TN, husk at e-verkene har egen infrastruktur inn til alle hus i norge noe som gjør det lettere for dem og lage et alternativ til TN sine linjer.

Lenke til kommentar
Telenor sammen med staten eier telenettet, og gjett hvem som har en god del aksjer i Telenor... :whistle:

Høghastighetsbredbånd er fremtiden, bedriftene selv ville ha hatt godt av dette, f.eks tv-kommunikasjon og streaming fra nettet kunne blitt en realitet på som noen allerede tilbyr men dog bare til TV. Men Norge sakker akterut på teknologifronten, vi er rett og slett for konservativ. Men det kan også skyldes mye på staten, se på hvordan Sør-Korea og Japan har finansiert bredbånd til folket. I Sør-Korea er det normalt med 100mbit til hvert hus (dog til TV) og xx antall mbit til pc. Dette brukes for video-overføring, osv, ikke alt er p2p og slikt. :tease:

du er nok på bærtur i dag.Selvsagt har telenor sine nett.Men må leie hos andre i mange tilfeller.Bane tele har egne nett.De som går langs jernbanen og de som de kjøpte i enitel konkursen.Å så har vi song som har blitt kjøpt opp av TDC.Vi har lokale som eier sine nett.Det at ikke telenor vil ha en for rask utbygging er på grunn av at de har så stor markedsandel,og jo lengre vi benytter oss av gammel utbygging så tjener Telenor.

Lenke til kommentar

Det er på seg selv man kjenner andre. Men raskt bredbånd har faktisk mange flere bruksområder enn ulovligheter.

Kvalitet på tvsendinger krever høy hastighet... Kvaliteten på tvapparater øker, noe som vil kreve høyere kvalitet på sendingen. Dette skjer allerede med HDTV over sattelitt, og med film on demand og lignende tjenester. Telefon er også en tjeneste, videotelefon er en mulighet, osv...

De legetime mulighetene store. Hva er det her for slags gjeng. Tror dere telenor og nextgentel baserer bussinesmodellen sine på at folk skal kreve dette for å kunne holde på med ulovligheter? De ser muligheten til å tilby feks film så billig på sikt at ingen gidder holde på med warez. Det er er prisspm.

Lenke til kommentar

Altså folkens, alt er helt relativt. Er man i england og betaler £2 for en pizza som i norge koster "£4", vil man vel etterhver håpe på at det blir konkurrenter som selger en pizza til £1.80.

Ikke det beste eksempelet - men det jeg skal frem til er at alt er relativt i forhold til land, pris og fart. Bor man i spania og har dialup, men muligheten til 1mbit vil man nok føle seg velsignet hvis man endelig får bredbånd (etter år og dag med elendig service).

Har man 2mbit vil man gjerne ha 5. Har man 5 vil man ha 10 osv.

Jeg hadde dialup her i england jævlig lenge når vi bodde i student hybel - jeg kunne virkelig ikke tro at vi ikke hadde internett tilgang - det var helt absurd! I mitt andre og tredje år fikk vi endelig nett, 60kb/s up og ned. Det var jeg jo takknemlig for. Og nå i mitt tredje år her har de blokka alle portene så man ikke kan bruke det til en dritt, ikke ASE funka engang - før jeg klagde som faen.

Så det er vel av menneskelig natur at man aldri er fornøyd med det man har. Unntaket: Jeg kan definitivt si at folk med 10mbit er mer enn nok fornøyd med det de har :p

Lenke til kommentar
Syntes egentlig ikke vi skal klage. Jeg bor for tiden i spania. Her er internet helt vannvitig dyrt. de har riktignok oppgradert linjene sine nå i september men alikevel er det dyrt. Prisen for en 1 mb linje kommer fort på over 80? i mnd. Som nyinnflytter må man instalere telefonlinje noe som er helt greit men det koster rundt 150 og bare få den instalert så betaler man 25? i mnd for tlf + teleskrit, så kan man få adsl som er fra tregbånd til kjapeste på 1 mb. 1mb ligger på rundt 60? i mnd. 256kb/s ligger på rundt 30?. i tilleg tar det himla lang tid før man får det man har bestilt. jeg venta 2mndr. hadde to konkrete avtaler om at servic mannen skulle komme. no-show begge ganger. Selskapet visste ikke hvorfor og kom ikke med noen beklagelse i det hele tatt, så til slutt jeg ga opp.

I spania er det telefonica som har monopol på linja i bakken. alle andre selskaper må få tilatelse fra de før de kan instalere linja di. I følge loven så kan telefonica bruke 30 dager på og gi den tilatelsen (for hver enkel kunde) noe de også gjør men dette forteller ikke selskapet du/jeg bestiller fra noe om. De bare finner på undskyldninger i hytt og gevær.

Så når man klager i norge på at internett syntes jeg det blir litt feil.

Kunne du forklart litt næremere hva du mener med de prisne? Stor spørsmålstegn etter alle, skjønte det ikke helt.

Men du vet, man sammenlikner alltid med det beste:) folk i andre land sammelikner sikkert med norge. hehe. sånn er det bare.

hmm lurer på hvorfor de ? er der, kan ikke huske å ha puttet dem inn men jeg må jo ha gjort det. Skal altså ikke være der.

Det med prisene er at de rett og slett er høye. Man ser reklamer på tv for internet. så og så mye i mnd. Når du skal begynne å betale så er prisene nesten mer en det dobblete av hva man ser i reklamen. For det kommer altså så mye ekstra. Eneste alternativet er å gå for det eneste kabel selskapet som tilbyr nett gjennom sine kabler. Der koster 1mb rundt 70? i mnd. Da er det ingen ekstra men det koster rundt 1200 kr å få det instalert, om du da er så heldig å få en montør til å komme.

men det er som du sier. Her sitter de sikkert å misunner oss nordmen for det vi har mens vi klager.

Lenke til kommentar
der eg bur er det snak om at TN skal bygge ut i 2010(tidligst) hvis de får minst 100 potensielle kunder( i ei bygd med rundt 140 husstander

tn skal bygge ut 99 % av norge i løpet 2007

så det er på vei :yes:

jau, men vi er som regel del av den siste %en, samme med ISDN, det fikk vi lenge etter nabobygdene, men men.. jeg flytter snart så jeg skal ikke klage mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...