Leroy Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Som sagt over her så er høyhastighetsbredbånd fremtiden, det er snakk om å tenke litt fremover. Fortsetter utviklingen som den har gjort nå, kommer vi til å henge langt etter om noen år... Ser selv mye web-tv via 100Mbit linje (studenthybel), og det er en fryd!! Lenke til kommentar
faust_ Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Når det gjelder utbygging er Norge et vanskelig sted, geografisk sett. I sverige legger man fiber over flatmark, mens her i det furete værbitte må det hugges i fjell. Fjorder er også en skikkelig pain in the ass. Når det er sagt ligger det allerede et rimelig greit fibernett her i landet, som alle aktører stort sett kan benytte seg av. Nesten alle kraftselskaper har f.eks fibernett til drifting av sine el-installasjoner. Når det snakkes om kapital til bredbåndsutbygging blir jeg litt oppgitt. Det er ikke så himla dyrt å bygge ut som folk tror. Du trenger bare en konsesjon, en avtale på linjeleie, litt godvilje og ca 100.000 kroner per sentral du vil bygge ut. En lottogevinst kan ordne bredbånd til en liten by. Problemet er bare at så få tar risken på å gå på trynet med noe slikt, for en vet jo aldri om de sutrepavene som syter over at de ikke får bredbånd faktisk bestiller linjen når du kan levere den. Det er mange firmaer som har gått under pga for liten kundebasis. Sverige har en del ting som Norge ikke har. De har fett bredbånd. De har, etter norske forhold, billig alkohol. De har en regjering som ikke går i jihad-modus hver gang høybråten kremter frempå med at det er på tide å stramme inn syndene enda litt til. Andre ting de har er strengere lover, kjipere øl og nok skinnskaller til å skremme Herman Göring. Tenker jeg blir her i norge jeg. Uansett ikke SÅ ufattelig treigt med 2mbit sdsl hjemme. Lenke til kommentar
gautem Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Tviler på at du tar feil, ska ikke si det for sikkert. Men jeg tror at Bane Tele har egne fiberlinjer Telenor og Banetele eier hvert sitt fibernett i Norge. Telenor har bygd sitt opp rundt sitt telenett, mens Banetele har lagt opp fiber langs jernbanenettet i Norge. Banetele kjøpte også opp et 3. nett som gikk konkurs, og har derfor også endel linjer langs kraftledninger rundt om i Norge. Telenor er nok de eneste som har telenett, så ADSL må nok gå gjennom Telenor, og det koster godt med penger om man skal bygge ut fiber til alle husstander i Norge, så dette tror jeg man må se langt etter. At det kan komme i byer, boligblokker o.l. etterhvert har jeg tro på, men utkantsnorge tror jeg nok må basere seg på telenettet evt. trådløs teknologi også i årene som kommer. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Når man sier at det blir for dyrt å grave ned kabler på kryss og tvers av norge p.g.a terreng, det blir vel litt feil. Idag blir bla.a det brukt opgv for å få fiberlinjer bra by til by. Opgv er optical ground wire, altså man kan bytte ut jordlederen i høyspentmaster med en jordleder med fiber i. Lenke til kommentar
Ghost Tulsa Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Japan, Nihon Styreform: Monarki Flateinnhold: 377 835 km2 Hovedstad: Tokyo Folketall: Ca. 127,2 mill. innb. (2003) Folketetthet: 336,7 pr. km2 Korea, Sør-, Taehan Min'guk Styreform: Republikk Flateinnhold: 98 480 km2 Hovedstad: Seoul Folketall: Ca. 48,3 mill. innb. (2003) Folketetthet: 490,3 pr. km2 Norge, Kongeriket Norge (Noreg) Styreform: Konstitusjonelt monarki Flateinnhold: 385 852 km2, herav Svalbard 62 050 km2, Jan Mayen 377 km2 og ferskvann 17 900 km2 Hovedstad: Oslo Folketall: 4 577 457 (2004) Folketetthet: 12,0 pr. km2 Kilde: Caplex Om du ser på folketettheten, så ser du kanskje at det ikke går an å samenligne norge, sør-korea og japan på slike ting. Jeg har ikke sagt at høyhastighetsbredbånd ikke er fremtidsrettet. Ja jeg er for bedre bredbånd. Om staten ikke hadde eid majoriteten av aksjene i TN, hadde antageligvis selskapet blitt kjøpt opp av utenlandske operatører. Hvor galt hadde ikke det vært? TN en gang bygd opp av skattebetalerene, skal bli overtatt av utenlandske operatører? I don`t think so! Litt off topic det siste Lenke til kommentar
chil Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Fiber er jo tingen uansett 100mb da snakker vi Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 og det koster godt med penger om man skal bygge ut fiber til alle husstander i Norge, så dette tror jeg man må se langt etter. At det kan komme i byer, boligblokker o.l. etterhvert har jeg tro på, men utkantsnorge tror jeg nok må basere seg på telenettet evt. trådløs teknologi også i årene som kommer. Det er vel ingen som snakker om og dekke alle med fiber, de utbyggingene som foregår mange plasser av e-verkene må kunne sies og være i utkantstrøk. Mange e-verk er veldig lokale og de ser ikke det som noe enormt problem at man er x-antall mil fra næremste større by. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Hva med alle de som enda ikke kan få vanlig adsl? Dere som sitter med 2 mbit har ingen grunn til å klage..... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Hva med alle de som enda ikke kan få vanlig adsl? Dere som sitter med 2 mbit har ingen grunn til å klage..... De blir raskt færre, ca 90% av norges befolkning skal ha tilgang til ADSL fra TN ved utgangen av 2005. Lenke til kommentar
Ghost Tulsa Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 De blir raskt færre, ca 90% av norges befolkning skal ha tilgang til ADSL fra TN ved utgangen av 2005. hmmmmm, ettersom jeg har hørt, skulle vel alle husstander i norg ha mulighet å få ADSL innen utgangen av 2004 De har gått vekk fra dette, siden de innså at det ikkje kom til å skje. Dette er vel å merke stortinget som har vedatatt. Har ikke noen link å bekrete dette med pr nå. Lenke til kommentar
Krestjan Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Som jeg ser det så er den eneste grunnen til å ha mer en 2-4 mbit streaming av lovlig media, f.eks. TV, film osv. Etterhvert så ser jeg for meg at alle slike tjenester går over ett samband, fiber, og da får man kun en kabel å kludre med i hjemmet. Det er jo det som er fordelen med dette, ikke at man kan laste ned warez og pr0n lynkjapt. Lenke til kommentar
asad Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Som jeg ser det så er den eneste grunnen til å ha mer en 2-4 mbit streaming av lovlig media, f.eks. TV, film osv. Etterhvert så ser jeg for meg at alle slike tjenester går over ett samband, fiber, og da får man kun en kabel å kludre med i hjemmet. Det er jo det som er fordelen med dette, ikke at man kan laste ned warez og pr0n lynkjapt. Lovlig ja. Uten at jeg sier noe, vet alle hva 90% av brukere bruker båndbredden sin til. rart at det skal være så store forskjeller mellom norge og sverrige. Lenke til kommentar
r3dnax Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Vi har jo LYSE som graver og graver i hele jævla rogaland sitter her me 10mbit fiber og det er fint lyse satser for fult på fiber og jeg har tv, tlf og nett fra dem. Lyse er iallefall et e-verk som har hatt gidda å gjøre noe me pengene sine. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 hmmmmm, ettersom jeg har hørt, skulle vel alle husstander i norg ha mulighet å få ADSL innen utgangen av 2004 Det finnes ikke noe vedtak på dette, det var et forslag inne om at alle skulle ha tilgang til "bredbånd" innen 2007 eller 2006 men det kommer neppe til og overleve særlig lenge. Lenke til kommentar
sniperdybe Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 staten ville ikke bruke penger på utbyggingen av bredbånd, er lett for de å love når det ikke er med penger til utbygginga. men tn og de andre bygger jo ut med volsom fart da og ikke bare i byene som noen gjør men er nok ikke realistisk at hele norge har i 2007 Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 staten ville ikke bruke penger på utbyggingen av bredbånd,er lett for de å love når det ikke er med penger til utbygginga. men tn og de andre bygger jo ut med volsom fart da og ikke bare i byene som noen gjør men er nok ikke realistisk at hele norge har i 2007 der eg bur er det snak om at TN skal bygge ut i 2010(tidligst) hvis de får minst 100 potensielle kunder( i ei bygd med rundt 140 husstander) Lenke til kommentar
Slefve Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Syntes egentlig ikke vi skal klage. Jeg bor for tiden i spania. Her er internet helt vannvitig dyrt. de har riktignok oppgradert linjene sine nå i september men alikevel er det dyrt. Prisen for en 1 mb linje kommer fort på over 80? i mnd. Som nyinnflytter må man instalere telefonlinje noe som er helt greit men det koster rundt 150 og bare få den instalert så betaler man 25? i mnd for tlf + teleskrit, så kan man få adsl som er fra tregbånd til kjapeste på 1 mb. 1mb ligger på rundt 60? i mnd. 256kb/s ligger på rundt 30?. i tilleg tar det himla lang tid før man får det man har bestilt. jeg venta 2mndr. hadde to konkrete avtaler om at servic mannen skulle komme. no-show begge ganger. Selskapet visste ikke hvorfor og kom ikke med noen beklagelse i det hele tatt, så til slutt jeg ga opp. I spania er det telefonica som har monopol på linja i bakken. alle andre selskaper må få tilatelse fra de før de kan instalere linja di. I følge loven så kan telefonica bruke 30 dager på og gi den tilatelsen (for hver enkel kunde) noe de også gjør men dette forteller ikke selskapet du/jeg bestiller fra noe om. De bare finner på undskyldninger i hytt og gevær. Så når man klager i norge på at internett syntes jeg det blir litt feil. Lenke til kommentar
TAS Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 24mb høres bra ut,men hva er det du ikke får gjort med f.eks 2mb som du får gjort med 24mb. NB:selvfølgelig hadde ikke det vært å forakte. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 (endret) De blir raskt færre, ca 90% av norges befolkning skal ha tilgang til ADSL fra TN ved utgangen av 2005. Det sa de at det skulle være innen 2001 også Endret 11. november 2004 av cmf_Tiger Lenke til kommentar
sniperdybe Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 der eg bur er det snak om at TN skal bygge ut i 2010(tidligst) hvis de får minst 100 potensielle kunder( i ei bygd med rundt 140 husstander tn skal bygge ut 99 % av norge i løpet 2007 så det er på vei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå