firberblad Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Innbyggere i 101 kommuner i Sverige kan nå bestille bredbåndstjenester fra Telia Bredband 24 til en hastighet på 24 megabit per sekund. Høyhastighetslinjen kan bestilles fra 21. november. Hastigheten er 24 megabit per sekund til kunden og en megabit per sekund i opplasting. Månedsavgiften er 449 kroner og startavgiften 695 kroner. Nå fikk jeg lyst til å gjøre svenske av meg. Til sammenligning tilbyr Telenor 1 megabit for 419,- kroner. Les resten på: http://www.digi.no/php/art.php?id=112318 Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 (endret) Sånt gjør meg forbanna... Også blir det lansert akkurat på burdagen miiin, og jeg kan ikke få det... Edit: Noen misforståelser... Endret 11. november 2004 av Caddy Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Gratulerer med dagen Caddy! On Topic: Hører stadig at det er "enklere" å bygge ut bredbånd i Sverige, men det får da være måte på! Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 (endret) Ikke i dag... 21. november... Noen som er med å flytte til sverrige? Endret 11. november 2004 av Caddy Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Ikke i dag... 21. november... Noen som er med å flytte til sverrige? Å flytte til Sverige har fleire og større konskvensar enn billigare breidband...dette har vært diskutert før. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Hører stadig at det er "enklere" å bygge ut bredbånd i Sverige, men det får da være måte på! Tja, det legges da fiber i norge i ganske omfattende utbygginger. Ingen hindrer noen i og bygge bredbånd så det er rett og slett slik at man ennå ikke ser de store pengene i dette med unntak av den nevnte fiberutbyggingen. Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Hører stadig at det er "enklere" å bygge ut bredbånd i Sverige, men det får da være måte på! Tja, det legges da fiber i norge i ganske omfattende utbygginger. Ingen hindrer noen i og bygge bredbånd så det er rett og slett slik at man ennå ikke ser de store pengene i dette med unntak av den nevnte fiberutbyggingen. Ja, men det i Sverige er ADSL2. Skjønner ikke at det kan være så dyrt å oppgradere utstyret til å takle det her også. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Ja, men det i Sverige er ADSL2. Skjønner ikke at det kan være så dyrt å oppgradere utstyret til å takle det her også. Jo, men fiber er da langt og foretrekke uansett. Grunnen til at ADSL2 er senere i norge er vel bruken av ISDN, ADSL-utstyr for ISDN er nokså sært og derfor tar det lengre tid før dette blir klart for salg. Men det er da på trappene her også i løpet av nokså kort tid. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Ja, men det i Sverige er ADSL2. Skjønner ikke at det kan være så dyrt å oppgradere utstyret til å takle det her også. Jo, men fiber er da langt og foretrekke uansett. Grunnen til at ADSL2 er senere i norge er vel bruken av ISDN, ADSL-utstyr for ISDN er nokså sært og derfor tar det lengre tid før dette blir klart for salg. Men det er da på trappene her også i løpet av nokså kort tid. Grunnen er at Telenor runker (beklager uttrykket) alle kronene de kan få ut av både ISDN og ADSL. De sinker utviklingen på internett-teknologi noe helt vanvittig. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Grunnen er at Telenor runker (beklager uttrykket) alle kronene de kan få ut av både ISDN og ADSL. De sinker utviklingen på internett-teknologi noe helt vanvittig. Tja, men hvorfor sitter alle og venter på TN da? Det er fritt frem og bygge ut så og skylde på TN blir litt tynt i lengden. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Pga. Telenors monopol i mange år er det rett og slett ingen andre selskaper som har kapital til å bygge ut. TN er roten til alt vondt når det gjelder utbygging av adsl i norge Lenke til kommentar
delling81 Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Det med telenor prøver å melke konkurrenter er ikke ett så godt argument. Det ville være glimrende for dem å skvise de andre leverandørene ved å benytte seg av ny teknologi, denne oppgraderingen vil gjøre det ulønnsomt for mange av konkurrentene. Men, om telenor ønsker konkurranse er det jo et fint argument Dessuten, adsl2 har jo vært i sverige lenge, eller VDSL er det kanskje. Dog bare i de største byene. De har hatt tillgang til raskere tilgang til internet over kobberkabel enn ADSL en god stund. Dette er vel strengt tatt bare at Telia har begynt. Samtidig beviser dette hvor mye norge henger etter, da dette er tilsvarende Telenor i Norge skulle hatt det nå. Lenke til kommentar
jessecd Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Glad jeg HAR flytta til sverige,betaler 249 sek for 8 mbit.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Pga. Telenors monopol i mange år er det rett og slett ingen andre selskaper som har kapital til å bygge ut. Der tar du feil, E-verken vasser i penger til halsen og de er inne i spillet for alvor i disse dager. Lenke til kommentar
asad Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Glad jeg HAR flytta til sverige,betaler 249 sek for 8 mbit.. :!: du flyttet ikke BARE på grunn av det vel? åssen er det å bo i sverrige da? Lenke til kommentar
Ghost Tulsa Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Ja, det hadde vært kjekt med 24 mb, men hva kan du bruke det til? Om man skal være helt etter loven, hva kan Ola Normann gjøre men en 24 mb som de ikke kan gjøre med en 2 mb linje. Flesteparten som vil ha slike linjer ønsker de på grunn av nedlasting av programmer, spill, musikk, serier, filmer via p2p programmer. Of de fleste slike programmer krever en viss fildeling fra nedlaster og opplaster, ergo ulovlig. Men misforstå meg rett, jeg og kunne for all del ønsket at det var 24 mb-linjer over hele norge. Men Norge er et dyrt løand å bygge ut og drifte kommuniskasjonsmessig, og i vår kapitalistiske verden er det kun kroner og ører firmaer tenker på. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Pga. Telenors monopol i mange år er det rett og slett ingen andre selskaper som har kapital til å bygge ut. Der tar du feil, E-verken vasser i penger til halsen og de er inne i spillet for alvor i disse dager. Tar jeg feil eller er det slik at telenor eier så å si hele telenettet i norge, og andre aktører må leie av dem? Lenke til kommentar
Ghost Tulsa Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Tviler på at du tar feil, ska ikke si det for sikkert. Men jeg tror at Bane Tele har egne fiberlinjer Noen som vet hvordan slike ting er i sverige? Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 (endret) Ja, det hadde vært kjekt med 24 mb, men hva kan du bruke det til? Om man skal være helt etter loven, hva kan Ola Normann gjøre men en 24 mb som de ikke kan gjøre med en 2 mb linje. Er litt enig med denne - har 2mbit hjemme og lynrask (25466 kbit/s ifølge Itavisens speedometer) på jobb og ser strengt tatt ikke noe forskjell å snakke om til 'vanlig' bruk og med de lovlige tjenestene som er tilgjengelige pr. idag. Ville selvsagt hatt raskere linje hjemme hvis det var mulig, for det er jo ikke tvil om ta det kommer tjenester som krever mer enn 2mbit etterhvert. Men jeg hadde ikke betalt en krone mer enn jeg gjør idag for å øke fra 2mbit til f.eks. 8. sett i forhold til hva som er tilgjengelig av tjenester pr. idag. Endret 11. november 2004 av Shimano Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Telenor sammen med staten eier telenettet, og gjett hvem som har en god del aksjer i Telenor... Høghastighetsbredbånd er fremtiden, bedriftene selv ville ha hatt godt av dette, f.eks tv-kommunikasjon og streaming fra nettet kunne blitt en realitet på som noen allerede tilbyr men dog bare til TV. Men Norge sakker akterut på teknologifronten, vi er rett og slett for konservativ. Men det kan også skyldes mye på staten, se på hvordan Sør-Korea og Japan har finansiert bredbånd til folket. I Sør-Korea er det normalt med 100mbit til hvert hus (dog til TV) og xx antall mbit til pc. Dette brukes for video-overføring, osv, ikke alt er p2p og slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå