Gå til innhold

Sverige ett skritt nærmere republikk

gspr

Anbefalte innlegg

Nyttårstalene til kongen er vel akuratt like politisk som Det Politiske Parti's sine hjertesaker.. "Bedre eldreomsorg, flere arbeidsplasser, mindre kriminalitet, osv". :) Husker ikke akuratt han ha sagt noe veldig opprivende i de, som angår betydelig norsk politikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom kongen skulle finne på å nekte å skrive under på en lov vedtatt av stortinget vil han bli avsatt fortere enn han kan si "apanasje", det er tross alt parlamentarisme her i landet.

Jeg ser heller ikke poenget i at vi må ha enten en konge eller president, vi klarer oss fint uten noen av disse. En president som i Tyskland (kansler eller hva de kaller han) er ubetydelig, Frankrikes Chirac har for mye makt (han kan oppløse parlamentet en gang i året om han ønsker det og er øverstkommanderende for forsvaret osvosv), mens en norsk statsminister har akkurat passe mye/lite makt i forhold til den lovgivende statsmakt.

Lenke til kommentar
Dersom kongen skulle finne på å nekte å skrive under på en lov vedtatt av stortinget vil han bli avsatt fortere enn han kan si "apanasje", det er tross alt parlamentarisme her i landet.

Jeg ser heller ikke poenget i at vi må ha enten en konge eller president, vi klarer oss fint uten noen av disse. En president som i Tyskland (kansler eller hva de kaller han) er ubetydelig, Frankrikes Chirac har for mye makt (han kan oppløse parlamentet en gang i året om han ønsker det og er øverstkommanderende for forsvaret osvosv), mens en norsk statsminister har akkurat passe mye/lite makt i forhold til den lovgivende statsmakt.

Nå har det seg slik at Kongen har nektet og kontrasignere et lovforslag i moderne historie :p Riktignok under spesielle omstendigheter.

EDIT:

Forøvrig vil en avsetting av Kongen ta lang tid med omfattende forandringer i Grunnloven.

Endret av Cera
Lenke til kommentar

regner med at for å avsette kongen så er det en grunnlovsendring som krever 2/3 flertall i 2 stortingsperioder

...eller no slikt ...

Ikke glem at den franske presidenten er den som håndterer utenrikssaker også. Det er faktisk ikke noe for parlamentet der (noe som ble opprettet i krigen med algerie eller no slikt). Vet ikke om den amerikanske presidenten må hente støtte i kongressen for å gå til krig ... antar han må.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan ikke si jeg ser noe positivt i å fjerne Kongen for å erstatte han med et overhode med makt. Å gi mere makt til et enkeltmennske ser jeg ingen fordeler med, men heller potensielle ulemper.

Er bedre med makten fordelt utover regjering og storting slik vi har det i dag, selv om det sikkert er rom for forbedringer her også. Å gi mere makt til et enkeltindivid, det være seg fra høyre, venstre, sentrum eller whatever i det politiske landskapet, lukter dårlig.

Monarkiet kan godt avvikles for min del. Men ser ikke at det er noe umiddelbart behov for å gjøre noen andre endringer. I alle fall ikke i retning av den franske eller amerikanske modellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...