Gå til innhold

Sverige ett skritt nærmere republikk

gspr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Privatisér kongehuset! :thumbup:

hehe, ja vi kan ha en åpen budrunde hvert år. Den som byr mest penger får være konge et år. Pengene går rett i statskassen. ;)

Seriøst, spiller det egentlig så stor rolle om vi har republikk eller monarki. Jeg synes vi skal beholde det slik som i dag bare for tradisjonens skyld. Er jo en del av vår identitet.

Endret av Signatur
Lenke til kommentar
Noen flere seriøse innlegg?

Insinuerer du at mitt innlegg ikke var seriøst? :cry:

Hvorfor ikke la de som ønsker å ha en kongefamilie betale apanasjen?

Hehe, joda, sånn sett... men jeg mener rent politisk sett - skal kongen være statsoverhode?

Lenke til kommentar
Hadde det forresten ikke vært en idé med en avstemning om hvorvidt man er for monarki eller republikk?

Enig. Jeg tror bare problemet er at ingen enkeltpolitiker (eventuelt intet enkeltparti) tør foreslå dette, da han/henne/partiet umiddelbart vil bli stemplet som republikaner. Selv om dette er tiltalende blant de velgerne som er for en overgang til republikk, vil det virke svært frastøtende på resten. Det blir som i forløpet til den første EU-avstemningen der kun SP valgte å ta en eksplisitt innstilling overfor EU. Partiet ble et nei-parti, og intet mer.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Hehe, joda, sånn sett... men jeg mener rent politisk sett - skal kongen være statsoverhode?

Nei, jeg er for republikk.

Hadde det forresten ikke vært en idé med en avstemning om hvorvidt man er for monarki eller republikk?

Ikke noe poeng og så tvil om kongefamiliens posisjon. Men skulle det komme et flertall blant Stortingsmedlemmene om og avvikle kongehuset burde det vært forelagt til folket først.

Lenke til kommentar
I det store støtter jeg også en avvikling av kongehuset til fordel mot en mer demokratisk modell. Nå som senere er et like godt tidspunkt. Ulempen er at man mister den eventuelle reklameverdien som et Konghus har ut mot verden.

Norsk næringsliv drar vel inn noen millioner når de hiver seg på følget til kongen, men jeg håper for deres skyld at de ikke er så inkompetente at de trenger en konge til å fikse seg avtaler.

Lenke til kommentar
Apanasjen er betydelig mindre enn den beregnede markedsføringsverdi.

Godt mulig. Jeg er imidlertid ingen pragmatiker. Jeg er for republikk av prinsipp.

Enig. Jeg tror bare problemet er at ingen enkeltpolitiker (eventuelt intet enkeltparti) tør foreslå dette, da han/henne/partiet umiddelbart vil bli stemplet som republikaner.

Har ikke SV foreslått dette flere ganger i Stortinget?

For øvrig uttalte jeg meg gjerne litt uklart. Jeg tenkte egentlig på en avstemning her i forumet, ikke i landet. :blush:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Alle pengene som brukes på kongefamilien burde brukes på offentlige ting isteden for...

Men man burde sette av nok penger til at man kunne vedlikeholde slottet og slikt, for det er jo historiske monument. Kongefamilien har ingen betydning i dagens verden... Annet enn at Se & Hør skal ha noe å skrive om...

Lenke til kommentar

Dyrere med republikk enn monarki .... nå har vi et viktig statsoverhode, mens en president blir en superviktig statsoverhode

...åsså skal vi ha enda mer valgsirkus?

En president vil ha de samme oppgavene som kongen har idag, signere lover, og den eneste makten han har er at han har veto rett (som kongen).

altså ... eg har problemer med å se poenget med at en republikk skal være en bedre løsning enn dagens monarki.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Er du klar over hvor mye overflødige penger brukes på kongehuset og kongefamilien?

En republikk trenger ikke være slik som den er i USA altså...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...