Gå til innhold

Tabeller i hjemmeside

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før du gyver løs på en tabellside, ta deg et minutt til å lese hvorfor du bør unngå dette.

Når du har kastet fra deg tanken på å designe med tabeller, kan du lese litt om HTML og CSS på f.eks. disse tre sidene:

http://www.unrealized.org/

http://www.htmldog.com/

http://www.w3schools.com/

På unrealized.org kan du også finne en finfin artikkel om hvordan man kan inkludere andre filer, og hvordan man kan gjøre det på en sikker måte. Anbefaler på det sterkeste at du lærer deg en av metodene nevnt i den artikkelen, det vil gjøre jobben med å vedlikeholde en webside utrolig mye enklere.

Har du noen spørsmål angående design med div-elementer og CSS, er det selvfølgelig bare å spørre. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med design med tabeller, da det er gått utrolig lang tid siden jeg gjorde det sist, så jeg husker knapt hvordan man gjør det. Dessuten er jeg prinsipielt imot designing med tabeller, men om du spør kjempepent finnes det sikkert et par stykker på forumet her som vil hjelpe deg med det også. (Jeg anbefaler divs/CSS! ;) )

Det siste der ble knotete, håper du skjønte noe av det! :D

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Det de gjør på siden du linket til i første innlegg er ikke å åpne innholdet i den midterste cellen i tabellen. De laster en helt ny side, hvor innholdet i menyen og på høyre side er helt likt. Det er det som er vanlig praksis, og det "riktige" å gjøre.

Er det noen spesiell grunn til at du vil herme etter frames, eller gjør du det bare av gammel vane fordi det er dette prinsippet du kjenner best?

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at du kan få nøyaktig samme utseende på siden ved å bruke andre teknikker. Minuset er at du må sette deg inn i en annen teknikk (nå er det jo frames som er en teknikk, mens jeg snakker om helt plain html da...). Fordelen er at det er enklere å administrere siden, du slipper stygge script, den fungerer bedre i en del nettlesere, etc.

Men du har jo fått et bra eksempel av akalla hvis du velger dn veien :) Lykke til :)

Lenke til kommentar

Ja, alt med måte :)

Uansett, jeg vil gjerne poengtere ovenfor aklla hvorfor bruk av (i)frames er ugunstig. Vel, dette er i allefall én av grunnene:

Tenk deg om et par måneder, når siden den har blitt fin-fin og du er kry som en hane. Googlebot tar turen innom for å indeksere den. Hurra tenker du. Men hva skjer så? Jo, google indekserer ikke hjemmesiden din slik du vil at brukere skal se den, men isteden vil følgende sider bli lagret i hver sin oppføring:

- inndex.html

- home.htm

- about.htm

- pic.htm

- tut.htm

- port.htm

- contacts.htm

Hvis innholdet i for eksempel tut.htm er relevant til mitt søk, er det jo fint det. Men jeg aner jo ikke hvor jeg har havnet og videre navigasjon på siden din er vanskelig, mildt sagt.

Kunne sikkert skrevet til i morra tidlig om hvorfor (i)frames ikke burde benyttes, men det skal jeg spare dere for ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...