thomeven Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 La ut denne meldingen (se under) på forumet i forrige uke, og fikk innspill på å skru opp volten på RAM'en og bruke en kvalitets PSU. Har satt opp volten til 2.8 på RAM'en og satte inn en Fortron/Source ATX-400W strømforsyning i boksen. Har også innstalert ny CPU vifte (Zalman CNPS7000B..) Temperaturen på CPU/MB ser ut til å være under kontroll. Men boksen min er fortsatt ustabil? Jeg må bruke minst 3-4 forsøk for å få bootet den (maskinen låser seg under oppstart). Jeg logger på og så kan den på nytt reboote av seg selv osv. Har sjekket for virus og alt, finner ingenting. Trenger råd ifm feilsøk? Hvordan begynne? Skal jeg kjøre minnetester over lengre tid osv? mvh thomas ---------------------------------------------- Jeg opplever at PC'en min rebooter, går i heng og er rett og slett ustabil. Har en Pentium 4 3 Gig (Prescott) med 1MB Cache. MB er Abit IS7-E2 med Phoenix Bios. Har 2x512 med Geil PC3200 ram (kvalitetsram) som er satt opp med timing 2.5 - 4 - 4 - 8.. Har innstallert WinXP SP2... Er det noen andre som har tilsvarende erfaringer med samme oppsett? Anbefalinger? Skal jeg skifte MB eller andre komopnenter?.. mvh thomas Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Høres ut som ustabilt hovedkort spør du meg Lenke til kommentar
sixx Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 jeg vet nå ikke helt hvor lurte det er å voltmodde så mye i pcen...men det burde jo ikke vært så farlig da... Har du klokket cpuen din?? da kan pcen fort bli ganske ustabil(kan bli, men kan like godt kjøre stabilt). Men jeg skal si meg ebnig at det høres litt ut som hovedkortet er litt ustabilt...? Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Du kan prøve Memtest86 og la den gå i en del timer, eller du kan prøve å oppdatere BIOSen herfra. Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Sannsynligvis er det problemer med RAM'en. Inkompabilitet mellom hovedkort og RAM er et velkjent problem og skaper problemer som du beskriver. RAM'en trenger ikke være ødelagt, så den fungerer helt sikkert helt fint i en annen PC. Derfor er det vanskelig å feilsøke. Finn en annen RAM du kan prøve, av et annet merke. Lån av en bekjent f.eks. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Du kan prøve Memtest86 og la den gå i en del timer, eller du kan prøve å oppdatere BIOSen herfra. Eller Simmtesters "DocMemory" som jeg bruker: http://www.simmtester.com/page/products/doc/docinfo.asp DrE Lenke til kommentar
thomeven Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 ... Har du klokket cpuen din?? da kan pcen fort bli ganske ustabil(kan bli, men kan like godt kjøre stabilt)... Har ikke klokket CPU'en eller andre komponeneter (grafikk kort). Helt standard satt opp. Kan andre komponenter (f.eks feil på lydkort eller lignende skape slike problemer)? Lenke til kommentar
thomeven Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 ...Inkompabilitet mellom hovedkort og RAM er et velkjent problem og skaper problemer som du beskriver. RAM'en trenger ikke være ødelagt, så den fungerer helt sikkert helt fint i en annen PC... Mvh Kjetil Jeg har hatt problemer en stund og trodde at RAM'en min var for treg (hadde noe PC 2700 Kingston brikker i maskinen før jeg byttet..) Kjøpte Geil PC3200 RAM og håpet at det skulle bli bedre. Skal nå kjøre memtest (eller tilsvarende). Skal også sjekke at jeg har siste BIOS inne. Hvis ikke dette funker så må jeg vel kanskje begynne å plukke ut komponenter en etter en (lydkort, nettverk sov).. Kan det være grafikkkortet mitt (ATI Radeon 9600) som er gåent? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå