Gå til innhold

Vifter og støy

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen facts eksisterer vel mht. støy og "stuePC'er" ; Jo mindre du ønsker å ha PC'en - desto mer bråker den!

I.E.: en liten "Shuttle-box" (Skoeske) bråker mer enn en midi/maxitower PC..

Ellers er mine egne observasjoner:

- Powervifte:

Her trengs ikke mer effekt enn å kjøle _selve_ poweret! (Dvs. powervifta skal kun kjøle poweret , har du en liten vifte så trimm ned effekten (volten) til den ikke støyer mer. Har du en "silent" power med stor vifte (som går saktere) så er ikke støyen så plagsom...

- CPU vifte:

Her er nesten alltid standard vifter innstillt en gang for alle; max trøkk og max kjøling = mye støy!

Justêr ned volten på vifta til du kan måle temperaturen på CPU'en under maksimal belastning til ca. 80% av thermal spec (f.eks oppgir en type Intel P4 77grader Celcius som max temp.) Går vifta i nærheten av thermal spec så kutter CPU'en effekt av seg selv.

- Grafikkort-vifte:

Her ligger ofte bøygen i dagens små systemer, grafikkvifta støyer mest! Her er et godt tips å bruke hovedkortets eget grafikkort om du kun skal administrere musikkfiler. Skal du spille råe spill så bruk egen PC eller finn en løsning der du kan koble av/på grafikkortet (i BIOS)

Erfaring:

Med min egen skoeske så har jeg problemer med å få akseptabelt lavt støynivå selv med alle disse forbeholdene; all luften som skal transporteres ut av den lille kassa blir for stor oppgave rent fysisk,hvis du ønsker en lydløs stuepc...

Det blir alltid å komprimisse med mer støy enn du hadde håpet på / ønsket :))

Hilsen Knut

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags "skoeske" er det du har da knut?

Jeg har iallfall lyktes med å gjøre min Shuttle SN41G2 svært støysvak. Den eneste utfordringen som står igjen er egentlig "knatringen" fra Seagate HDDen!

Hva hemmeligheten er?

Jeg har ett ord til deg: SilenX!

Sjekk ut de fantastiske viftene på www.vendur.no

Jeg har to 40mm 14db vifter i PSUen og en 120mm 14db vifte til ICE-heatpipekjøleren. Hører kun harddisken nå. (Har et vifteløst radeon 9600XT på grafikk-siden...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...