Gå til innhold

1920 Mafia Jazz

Arsenal_RULES

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1920 er svært tidlig i jazzens tid. Uten at jeg er noen ekspert, så vil jeg si at jazzen ble utviklet i løpet av 30-tallet. Og at jazzens (den tradisjonelle) storhetstid var 30 og 40-årene.

Den swingende rytmen, som den gang da var definisjonen på jazz, dukket ikke opp før på tredve tallet. Før det var det en mer straight rett frem rytme.

Jazz på den tiden var også nært knyttet til dansen swing. Men swing den gang da, er langt fra det samme som den norske bygdesvingen/folkesvingen/fastingsvingen, det som vanligvis kalles sving i dag.

I løpet av førtitallet dukket bebop'en opp, og jazz'en endret seg og ble mer variert. Fler og fler musikere spillte primært for ikke-dansere.

Derfra har det utviklet seg i mange retninger, og jazz et enormt vidt begrep som omfatter musikk som har ingen ting med jazz'ens opprinnelse å gjøre.

Nå har jeg ikke prøvd spillet, men antagelig bør du sjekke jazz-musikk fra 30-40-tallet.

Tidlige store jazz-musikere: Sidney Bechet, Django Reinhardt, Count Basie, Duke Ellington, Benny Goodman, Artie Shaw, Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Gene Krupa, Woody Herman, Louis Prima, Charlie Parker, Glenn Miller, Cab Calloway m.m.

Min personlige favoritt, ikke bare når det gjelder jazz, men generelt, er Louis Armstrong.

Og hun syns at jazzen gikk i dass etter Django Reinhardt

Med forbehold

Lenke til kommentar

Hvis det ikke må være 1920-talls, men generelt jazz, så er dette hete tips

Storbandsjazz

Duke Ellington - Spesielt Black and Tan fantasy og Caravan

Count Basie

Benny Goodman

Dizzie Gillespie

Sjekk også ut typisk ragtime-musikk, der Scott Joplin (Entertainer-sangen, mye annet tilsvarende) var konge.

The Godfather suite (Godfather Foxtrot etc)

Etter hver så har du også

Louis Armstrong

Miles Davis - All blues

Charlie Parker

Django Reinhardt - Spesielt Begin The Beguine

Telonious Monk (?)

Når det gjelder jazzsangere, så bør du sjekke ut

Billie Holiday

Ella Fitzgerald

Storband:

Glenn Miller

Nyere jazzaktige ting

Quincy Jones

Kirikiri

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...