Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverks problemer! fildeling funker ikke

Anbefalte innlegg

hei nå har det seg sånn at jeg skulle til og begynne med fildeling i mitt lokale nettverk! jeg har tidligere brukt det til Internett surfing men har lyst å benytte meg av muligheten til fildeling begge maskinene er Windows xp sp2! jeg har kjørt veiviser på begge, skrudd av innebygge brann mur på begge men alkevell finner de ikke hverandre! de er koblet sammen igjennom en switch.

jeg kan heller ikke sette faste ip-adr p.g.a da funker ikke nettet tele2 har dchp:(

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du pinget? start, kjør, cmd, og skriv ping ipadresse. Hvis du får respons, er det ihvertfall kontakt mellom de to.

Nå er jeg ikke sikker på hvordan det er i Tele2, men er det ikke slik at du har en ruter som har en ipadresse ut mot internett, og så har du en intern ipadresse som er forskjellige fra den eksterne? Hvis det er slik at du får ipadresse fra ruteren, burde det vel ikke være noe problem å få satt statisk ip-adresse?

Lenke til kommentar
Sjekk den innebygde firewallen. Og er det en mulighet for at du ikke har "installed" fildeling i det heletatt?

jeg får ikke pinget fordi den finner den ikke! har prøvd med ip og maskin navn!

har instalert fildeling ja! det funker hvis jeg bruker crossover direkte til 2 pcer men ikke via switch :cry:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette trur jeg andre har svart på før i andre tråder...

Det høres ut som om du har utstyr fra din ISP som tildeler en *ekstern* IP-adresse til hver av PC'ene du/dere har som er koblet til switch.. Da blir det *veldig* upraktisk/vanskelig å drive fildeling..(og det bør du helst ikke få til dersom du har en fungerende brannmur.)

Du må ha utstyr(modem/router) som får *en* IP-adresse ut mot WAN (Internet).. og som deler ut en *intern* IP-range (DHCP) til PC'ene i ditt LAN..

I tillegg må(bør) du sjekke at alle PC'ene er satt opp med samme "workgroup".

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...