Jeg_ruler Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) slettet Endret 7. desember 2011 av Jeg_ruler Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Må man ha gode karakterer for å kunne studere jus? Det avhenger nok av hvor du har tenkt å studere, men jeg mener å erindre at det ligger et sted rundt 47–48 poeng. Dette endrer seg imidlertid fra år til år, så det kan være helt andre krav om fem år. Er det mye å gjøre? Jeg har ikke studert jus, men jusstudiet er kjent for å innebære svært mye lesing. Lenke til kommentar
Jeg_ruler Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 Lesing=GØY Lesing=ittno' psoblem Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Fint at man setter seg mål i livet osv., men jeg vil bare gjøre oppmerksom på at hele jus/advokat yrket har blitt rimelig romantisert med alle de advokat-seriene som spilles på TV. Som PelsJakob sier så tror jeg jussutdanningen krever mye lesing og er absolutt ikke er like spennende på den måten man fremstiller på TV. God fornøyelse, men ikke la deg lure av Ally Mcbeal(eller hva det enn heter). Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Håper å ta Jus-utdannelsen i USA, og bli advokat eller lignende der. Har rettslære iår og jeg digger det enda mer enn jeg gjorde før. Det er gjerne ikke sånn som i A Few Good Men, men jeg har sett en rettsak og mye av det ligner. Det er gjerne de mer profilerte sakene som er sånn som på film, ikke de sakene som kommer her i Bergen om folk som stjeler røyk fra Rimi. Hvis det er noen på forumet som tar/har tatt Jus og som har litt info setter nok Jeg_ruler og meg pris på det. Lenke til kommentar
Jeg_ruler Skrevet 12. november 2004 Forfatter Del Skrevet 12. november 2004 (endret) slettet Endret 7. desember 2011 av Jeg_ruler Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 OT: Overvar en rettsak her forleden angående narkotikasmugling og -oppbevaring. Frydet meg litt på forhånd med tanken på alle advokatspirene i klassen min som skuffet ville oppdage at dette ikke var Ally McBeal. Men det var faktisk overraskende interessant og delvis komisk. De tiltalte (noen særdeles skyldige polakker) forklarte bl.a deres bruk av kodespråk med at det «gikk et rykte i det polske miljøet om at politiet avlyttet alle polakker for å avsløre svart arbeid.» På spørsmål om yrke svarte den ene smuglingstiltalte at han jobbet i «import/eksport-bransjen.» Akk, for noen folk. :!: Lenke til kommentar
Jeg_ruler Skrevet 12. november 2004 Forfatter Del Skrevet 12. november 2004 (endret) slettet Endret 7. desember 2011 av Jeg_ruler Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Fikk høre av en foreleser jeg hadde i et jus-fag at 6-7 effektiv lesing per dag var nødvendig for å komme seg gjennom pensum. Jeg har ikke studert jus, har bare tatt et par jus-fag. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Jus er fullspekket av lesing og pugging. Jeg tror ikke at trådstarter helt vet hva han snakker om, du vil nok møte endel vegger de neste årene, for det blir mye mer lesing enn du er vannt til fra der du befinner deg. I ren sammenligning vil Ung. skolen virke som lekse fri.... Yrket i seg selv er også hardt, både psykisk og fysisk og krevende. Her gjelder det å skape seg et navn, og det er ikke bare bare, så det henger å henge i. Uansett ville jeg ikke har rådet deg å lukke porten, men å ha flere alternativ, for du vil nok skifte mening om forskjellige yrker mer enn du tror de nærmeste årene, og da er det greit å ha dørene åpne. Med all respekt for jus- som yrke, men det kan være hardt. Lenke til kommentar
Jeg_ruler Skrevet 13. november 2004 Forfatter Del Skrevet 13. november 2004 (endret) slettet Endret 7. desember 2011 av Jeg_ruler Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Bare vennt til det blir din tur, ikke bli overasket Sier ikke herved at du er lavere dannet eller noe slik, men ikke ha for lave forhåpninger... For da kan du nok møte veggen svært fort.. Lenke til kommentar
Jeg_ruler Skrevet 14. november 2004 Forfatter Del Skrevet 14. november 2004 (endret) slettet Endret 7. desember 2011 av Jeg_ruler Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg mente at du ikek bør ha for lave forhåpninger til arbeidsmengden Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Lønner avhenger vel om man driver privat eller er ansatt i en bedrift for å gjøre opp disse jobbene? Har hatt en del skoletimer til nå der hvor vi har studert lovverket rundt forbrukerloven, osv.. Synes det er meget interessant. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Jus er utrolig intresant om man har interessen for det! Er du forbredt på mye hjemmelesing og arbeid, og har evnen til å "skjønne og ta ting", så go for it! Har du lyst til å bli 'plain' forsvarsadvokat bør du nok satse på studier innenfor offentlig rett som også omhandler bl.a. strafferett, samt noe innenfor privatrett. Lønn er vanskelig å spå, men generelt god lønn. De første tre årene i praksis er som fullmektig, før du kan tittulere deg som advokat. Men finnes en rekke veier å gå innenfor jus..alt ut ifra hva man har lyst til å bli og hvilke interesser man har. Selv har jeg hatt den vanlige exphil'n, statsvitenskap og kriminologi (Bachelor grad tar 3 år, master grad tar 5 år, og utover dette igjen kan man få doktor grad). Lenke til kommentar
Jeg_ruler Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 (endret) slettet Endret 7. desember 2011 av Jeg_ruler Lenke til kommentar
Anel Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Bra at du har mål i livet...men ta deg godt tid, når du skal velge studie. Det er vel det beste tipse...vær ærlig med deg selv! Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 ...Og hold dørene og mulighetene åpne Lenke til kommentar
Cera Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Jobb hardt videre med skolen, du er fortsatt ung! Det kan være du finner ut at du vil gjøre andre ting om noen år, så det viktigste er at du jobber aktivt med skolen, slik at du har alle muligheter åpne. For alt vi vet så kan studiet være helt forandret om (sannsynligvis)6år når du skal ta tak i studiene. Ang. lønn så har ikke nyutdannede jurister så høy lønn, men det er et potesial til og stige kraftig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå