Gå til innhold

Hjelp med koblingsskjema

Anbefalte innlegg

Skal men finregne på det må man ta dette med i bregningen men dersom det er snakk om grovregning så har det ingen betydning, måtte i såfall være dersom man lå veldig nære grensen for overbelastning eller lignende.

F.eks i en krets i en bil er ledningsmotstand noe man må ta hensyn til.

Prøv å koble et kompressorhorn på ledningene til fløyta og se hvor mye lyd det blir.

Koble det derimot på 6mm2 over eget rele og det blir en annen sak.

altså høyere lyd?

eller er det enda større tversnitt inni bile/jeg har missforstått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt moro å se på hvor mye en kan diskutere på et så lite problem i grunn.

men siden jeg studerer elektronikk, så kan jeg ikke dy meg for å sitere en av lærerne mine:

"vi er ingeniører, og gjør det akkurat bra nok"

Altså vi ser bort fra en del små ting som har innvirkning i alle situasjoner, ellers vil matematikken bli at for kompleks til at vi skal kunne klare å løse den (altså, en vil alltid klare det, men det tar for lang tid, så vi gjør forenklinger)

Og for utenom at det er motstand i ledningen så så jeg ingen som nevnte indre motstand i batteriet.

Antar vi at indre motstand i batteriet og i ledningene er tilnærmet lik null, kan vi anta at spenningen over lyspærene er lik batterispenningen. Skriver du dette sammen med svaret, viser det at du har gjort en vurdering av situasjonen og har forstått hva som skjer. Dette trekker alltid opp i en besvarelse (slike ting gjør at du får toppkarakterer, hvis du ikke skriver slikt er det vanskelig å få topp karakter, da det ikke viser forståelse)

Lenke til kommentar

Jeg må vel svare deg på dette.

Jeg kobla til kompressoren til kompressorhornet direkte på ledningene til fløyta med en sørgelig dålig lyd.

Kobla et rele på kabelen i stedenfor slik at releet slo på kompressoren og la opp kablingen med 6mm2, noe som ga mye bedre lyd.

I dette tilfellet ble spenningsfallet over ledningene så stort at ikke kompressoren ga nok trykk slik at det ble skikkelig lyd i hornene.

men siden jeg studerer elektronikk, så kan jeg ikke dy meg for å sitere en av lærerne mine:

"vi er ingeniører, og gjør det akkurat bra nok"

Og for utenom at det er motstand i ledningen så så jeg ingen som nevnte indre motstand i batteriet.

Jeg tenkte på det men tok det ikke med ettersom det allerede var vanskelig nok for de andre å ta hensyn til lederresistansen.

Jeg er forresten elektriker.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

coolkid:

nei, ingen avanserte utregninger det du har kommet med. det lærer man ikke første halvåret på GK elektro. det finner du ut neste år.

en annen ting er at du sier det trengs veldig store avstander før RL har noe å si, dette er feil. skal faktisk ganske lite til før man har overstiget 4% tap som er maks på ihvertfall innendørs 230v/AC anlegg.

ang. ddd-king mente jeg generelt sett på forumet.

Lenke til kommentar
en annen ting er at du sier det trengs veldig store avstander før RL har noe å si, dette er feil. skal faktisk ganske lite til før man har overstiget 4% tap som er maks på ihvertfall innendørs 230v/AC anlegg.

4% regelen er i henhold til forskriftene, men hva dersom du allerede har en lav spenning på inntaket eks. 220V?

Skal man da godta 4%?

Da blir sluttspenningen på 211V noe som er for lite, da holder ikke 4% regelen, eller motsatt 245V på inntaket.

Med 4% her havner man alikevel på 235V som i dette tilfellet er mere en nok.

Dette viser bare at man må bruke hodet og ta hensyn til gjeldene forhold.

Alt må beregnes ut fra hva strømmen skal brukes til.

Skal du koke vann på den så holder 211V.

Men derfor på finregning må man ta hensyn til alle forhold, men til grovregning så holder det med de viktigste opplysningene.

Lenke til kommentar
coolkid:

nei, ingen avanserte utregninger det du har kommet med. det lærer man ikke første halvåret på GK elektro. det finner du ut neste år.

ang. ddd-king mente jeg generelt sett på forumet.

det kommer vel an på lednings tykkelsen..

med 2,5mm2 ledning, så skal det vel en del meter til 50m eller noe sånt kan jeg tenke meg..

jeg gidder ikke regne på det nå, og så kan jeg bare regne ut motstanden i den ledningen, ikke spenningsfallet.. :(

Lenke til kommentar

Ser ut som det blir diskusjon av et så uskyldig og lite problem.

Folk henger seg i så mange detaljer, og til slutt blir problemet for komplisert å løse.

Det er et faktum at det skjer spenningstap pga:

1) indre resistans i batteriet som fører til lavere klemmespenning

2) spenningstap i ledninger pga endelig konduktivitet i lederen

3) redusering i konduktivitet i ledningene pga temperaturøkning.

4) redusering i spenning på klemmene pga. batteriet blir varmere.

Men noe annet som viser man forstår og kan ta korrekte vurderinger, som gir toppkarakterer, er å kunne filtrere bort elementer og gjøre approksimasjoner som er nøyaktig nok slik at problemet blir mindre komplekst.

Dette er viktig! Dette vet jeg, selv på universitetsnivå gjør du en god del approksimasjoner.

Selv noen svært viktige lover bruker approksimasjon, Amperes Lov, Diffraksjonsformler... Og ofte er det bra nok. Noe jeg også tror om dette lyspæreproblemet ;)

Vel, nå er det morgen her, og jeg får ut og spille tennis. Gleder meg som en unge til treningen nå :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...