Gå til innhold

Hjelp med koblingsskjema

Anbefalte innlegg

vi har fått en oppgave her på skolen, vi skal tegne et koblingddkjema over en krets som inneholder ett batteri, tre like lyspærer, en bryter og noen ledninger. Kretsen skal ha disse egenskapene:

Når bryteren er slått på, skal en lampe lyse sterkt og de andre to svakt.

Når bryteren er slått av, skal den ene lampen som lyste sterkt slokne, mens de to andre skal lyse like svakt som før.

dette er bare 9. klasse så det er ikke så avansert. men jeg er ikke sikker på om at det er rett.

her er mitt forslag:

post-112-1100121929_thumb.jpg

Endret av Gwaihir Vindherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
får dere sånt i 9 klasse!?

vel, det forklarer jo litt, for hvis man skal være flisespikker som meg, så vil faktsik de to lampene lyse bittelitt svakere når du slår inn den ene..

Ikke nødvendigvis...

1) Hvis batteriet er et bilbatteri (kraftig batteri som kan levere mange Ampere)

2) hvis lyspærene er av den svake typen (trekker lite strøm)

Da vil batteriet fortsatt klare å levere nok spenning over (1) lyspæren alene og (2) lyspærene i serie. Denne spenningen kaller vi V og kan være 12Volt.

Om den lyspæren blir koblet på eller ikke så blir spenningen konstant over klemmene og alt lyser omtrent like sterkt.

Men i praksis med et svakt batteri så har du rett

Lenke til kommentar

jeg går GK elektro nå, og bare for å (prøve?) å motbevise deg, så skal jeg tegne opp ny tegning, som er lettere å regne på, og regne ut, så skal du få se..

da tar jeg utgangspunt i at den leverte strømmen er den som er når bare de to lyser, og alle lampene skulle jo være like...

men du hadde nesten rett, at hvis batteriet kunne levere mere strøm, men strømmen er avhengig av motstanden i kretsen sammen med spenningen...

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

ok, jeg innrømmer nederlag, men batteriet vil ikke vare like lenge, og noe sier meg at det faktisk vil lyse svakere i praksis hvis man har måleinstrumenter som er nøyaktige nokk...

merkelig..

jeg legger iallefall ved et bilde av utregningen..

forresten, hvilket program er det du har brukt for de tegningene der?

post-112-1100278170_thumb.png

Lenke til kommentar
ok, jeg innrømmer nederlag, men batteriet vil ikke vare like lenge, og noe sier meg at det faktisk vil lyse svakere i praksis hvis man har måleinstrumenter som er nøyaktige nokk...

merkelig..

LOL :!:

Jeg har to oppgaver til deg. Hvis du finner svar på disse spørsmålene forstår du sannsynligvis hvorfor det må være slik.

1) regn ut spenningen over Lyspæren ® som står alene

a) med bryteren åpen

b) med bryteren lukket

2) regn ut effekten til Lyspæren som står alene

a) med bryteren åpen

b) med bryteren lukket.

Tips til konklusjon: Effekt = Energi / tid. Hva er styrken på lyset? svar: styrken er avhengig av Effekt :)

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar
men du hadde nesten rett, at hvis batteriet kunne levere mere strøm, men strømmen er avhengig av motstanden i kretsen sammen med spenningen...

jeg personlig ville ikke sagt noe slikt til en person som gang på gang har kommet med utrolig avanserte utregninger for å bevise ett og annet. en skikkelig teoretiker mao.

i teorien vil du ikke merke noe som helst sålenge strømkilden er kraftig nok. det lærte Jeg på GK elektro.

Lenke til kommentar

eh.. jeg synes nå iallefall hittil at jeg hadde flere avanserte utregninger, :ermm:

og etter det jeg kan se, på det siste som står, så konkluderer han bare med at lampa ikke har noen effekt når det ikke går noen strøm igjennom den..

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

the coolcid og dere andre!

Dere glemmer at hver av de strekene som representerer ledninger i tegningen også er en R (motstand), derfor vil strømmgjennomgangen bli større med alle lampene på og spenningsfallet over ledningene bli større slik at spenningen over lyspærene blir litt mindre og gir litt mindre lys.

Lenke til kommentar
eh.. jeg synes nå iallefall hittil at jeg hadde flere avanserte utregninger, :ermm:

Virker ikke som du kan tolke utregningene. Hva er vitsen med å kunne regne ut et svar og ikke kunne tyde en fysisk tolkning ut fra det svaret (phuuh!).

Perpyro:

vanligvis er motstanden i lederen minimal. Spenningstapet over lederen er avhengig av strømmen gjennom den som er også liten. Dette gjør at vi kan glemme spenningstapet over lederen.

Dette er bare et enkelt regnestykke. Hvis man skal være virkelig pirkete så er det massevis som spiller inn på intensiteten på lyspærene...Og jeg antar at dette ikke er pensum i 9. klasse

Peace out! :cool:

Lenke til kommentar

jeg personlig ville ikke sagt noe slikt til en person som gang på gang har kommet med utrolig avanserte utregninger for å bevise ett og annet. en skikkelig teoretiker mao.

i teorien vil du ikke merke noe som helst sålenge strømkilden er kraftig nok. det lærte Jeg på GK elektro.

Har merket at det er ingen som vil diskutere med meg det siste året... :cry:

:p

Lenke til kommentar
Perpyro:

vanligvis er motstanden i lederen minimal. Spenningstapet over lederen er avhengig av strømmen gjennom den som er også liten. Dette gjør at vi kan glemme spenningstapet over lederen.

Helt korekt men den motstanden er der om aldri så liten, derfor vil dette affektere spenningen over koblingspunktene til pære.

Vi snakker fortsatt om veldig lite spenningsfall men det er der like fult, og skal ikke sees bort i fra.

Det faktum at det i tillegg er liten spenning det er snakk om så forsterkes spenningstapet sammenlignet med samme effekt på f.eks 230V

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

jeg har aldri vært flink til å forstå matte, men alikevel fikk jeg 5 på tentamen i 10.kl, fordi jeg er flink til å bruke regler..

men, det du ber meg om å regne ut, det er jo...

ehh..

nå husker jeg..

spenningen OVER lysperen..

den er vel den samme uansett, eller ?

nei, det er den ikke, men spenningen over bryteren bilr da 12V, mens spenningen over lampa er 0..

ting begynner å komme frem ifra elektronikktimene om dioder..

*edit*

@ perpyro, siden denne kretsen er veldig liten, og vi kan si at lederene er av sølv fryst ned til det absolutte nullpunkt, så vil ikke det ha noen særlig innvirkning...

vil nokk ikke merke noe særlig uansett før det blir veldig store avstander + store strømmer..

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

Skal men finregne på det må man ta dette med i bregningen men dersom det er snakk om grovregning så har det ingen betydning, måtte i såfall være dersom man lå veldig nære grensen for overbelastning eller lignende.

F.eks i en krets i en bil er ledningsmotstand noe man må ta hensyn til.

Prøv å koble et kompressorhorn på ledningene til fløyta og se hvor mye lyd det blir.

Koble det derimot på 6mm2 over eget rele og det blir en annen sak.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

I praksis: Lyspærene i serie lyser svakere når bryteren blir slått på.

I teori : Ingen forskjell hvis strømkilden/batteriet kan levere mer enn strømforbruket til tre lyspærene til sammen.

Jeg regnet med at denne oppgaven dreier seg mer om det siste punktet, noe jeg ennå har klokketro på :)

Men det er alltid uklarheter i alle spørsmål, så det er mange veier til Roma :)...og hjem igjen :p

edit: vei-->veier

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...