Gå til innhold

Hjelp til feil i TV

Anbefalte innlegg

Hei!

Fant ingen sted for å få hjelp ang. et problem jeg har med en TV.

Er det noen andre steder denne posten passer bedre inn, er det bare å flytte den :)

Tenkte på AudioVisuelt, men den er visst ikke fullført enda...

Så problemet er som følger...

Har en TV - Philips 28" Widescreen

Problemet er at jeg ikke kan bruke fjernkontrollen, TV-en tar ikke i mot signaler fra fjernkontrollen... Jeg har prøvd med såkalte "multi-kontroller" som passer til flere forskjellige TV-er, inkludert Philips, men det funket heller ikke...

TV-en reagerer når jeg bruker fjernkontrollen til VHS/DVD-spilleren (Philips), men ikke når jeg bruker selve TV-ens hovedkontroll... Den funket før, men ikke nå lenger...

Noen som har en ide e.l. på hvordan dette kan fikses eller hva problemet er?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... :hmm:

Regner med at du har prøvd med nye batterier.

Prøv også å rulle på batteriene mens du trykker på knappene.

Har det blitt sølt noe på fjernkontrollen nettop eller for en stund siden?

Hvis det har det, demonter fjernkontrollen og vask den forsiktig i zalo og godt lunkent vann.

Fjernkontroller er ofte bare klipset isammen, disse klarer du somregel og løsne med et tynt skrujern eller lignende.

La den tørke lenge på en varm plass. (gjerne baderomsgulvet hvis det er varme i det)

Nå vet jeg ikke hvordan fjernkontrollen din ser ut, men hvordan ser IR-senderen ut?

Står den bak et lite glass eller er den åpen?

Hvis den er åpen kan det være at ett av beina på den er defekt.

Det at ikke multi kontrolleren fungerte er ikke noe uvanlig. Er ofte at ikke disse fungerer med akkurat det utstyret du vil at den skal fungere til. :ermm:

Lenke til kommentar

Hvis fjernkontrollen har vært i gulvet noen ganger, så er det ganske vanlig at det ene beinet på resonatoren løsner eller knekker. Sendedioden for fjernkontrollsignalet kan også ha løsnet. En resonator kan se slik ut:

h18897.jpg

Få i så fall en som kan svinge en loddebolt til å hjelpe deg.

Hvis du har en kameramobil så slå på kameraet på denne, rett fjernkontrollen mot linsa og trykk en knapp på fjernkontrollen for å se om IR-senderen virkelig sender noe. Du skal da se ett hvitaktig lys fra sendedioden.

Test med en fjernkontroll som du vet virker først, slik at du ser hva du skal kikke etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...