Gå til innhold

Minnekortet har klikket!

Anbefalte innlegg

Var ute å skulle ta en del bilder i går, og til min store fortvilelse, så var bildene ødelagt.

Regner med at dette er minnekortet sin skyld(fordi jeg har dritt kortet fra twinmos)

Dette gjorde egentlig ikke så mye, for det var ikke de viktigste bildene, men det som er ekstrmet irreterende er at jeg ikke kan slette de ødelagte bildene, de kommer bare tilbake igjen :(

Og de tar jo masse plass på minnekortet.

Minnekortet er av typern compact flash.

Er det noen som vet hvordan jeg kan slette bildene?

Altså hvordan jeg kan fomatere kortet, jeg har kortleser hvis det hjelper :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

var borti lignende med et både kingston og apacer-kort engang. Sendte inn apacer-kortet til det firmaet som hjalp politiet i f.eks knutbysaken med gamle sms (husker ikke hva firmaet het men de er proffe!), kortet var så ødelagt at selv de ikke greide å gjøre noe med det, fikk det på garanti og fikk byttet til et sandisk-kort. Anbefaler deg å sende inn kortet på garanti å legge i et lite mellomlegg så du får sandisk, panasonic eller lexar-kort istedet, de holder en langt høyere kvalitet over tid! Angående formatering så kan du prøve å sette kortet i minnekortleseren å velge formater når det kommer opp som flyttbar disk i utforsker. Men du bør uansett bytte kortet, er det først noe feil med et minnekort kommer det trolig til å skje igjen...

Lenke til kommentar

Hmm... Noe dritt er det iallefall, jeg får ikke formatert kortet på noen måte, men fikk slettet 2 av filene :)

Tviler på at jeg gidder å sende det inn, det kostet meg nesten ingenting så jeg tror heller jeg bare kjøper et nytt og beholder dette som "backup" kort :yes:

Virker som om problemet bare oppstår dersom jeg bruker RAW, så jeg tror iallefall jeg må unngå det :(

Lenke til kommentar
Sendte inn apacer-kortet til det firmaet som hjalp politiet i f.eks knutbysaken med gamle sms (husker ikke hva firmaet het men de er proffe!)

Er det Ibas på Kongsvinger du tenker på? De har jo faktisk i det siste begynt å se et marked hos den private forbruker, nettopp i form av rekonstruksjon av ødelagte/slettede bilder. Kan være verdt en titt dersom man har mistet noen bilder som man bare MÅ ha tilbake, men direkte billig er det dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Bruke et defekt kort som backup istedenfor å få avslag på et nytt sandisk kort?

Poenget er jo at komplett ikke har sandisk ;)

:thumbdown:

Send kortet tilbake, jeg hadde samme kort til min D70 tok en 40-50 bilder, og plutselig sånn uten videre sluttet det å virke. :thumbdown: Sendte det tilbake til Komplett.no fikk pengene tilbake på konto, kjøpte Sandisk 512MB hos en annen leverandør. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sikkert litt "off topic" og ikke til hjelp her siden Ibas ikke kunne hjelpe, men jeg kjøpte et Sandisk UltraII CF kort hvor det fulgte med et program som heter RescuePro som skulle kunne hjelpe med å finne tilbake filer. Samtidig kjøpte jeg en billig kortleser (Hama) hvor det fulgte med PhotoRescue.

Jeg prøvde både å slette filer og å formatere kortet. Med mindre filene var overskrevet fant begge programmene tilbake det tapte. Jeg ble i hvert fall beroliget med at jeg har et verktøy i bakhånd om jeg driter meg ut og formaterer et kort fullt med feriebilder ved et "uhell".

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
Sikkert litt "off topic" og ikke til hjelp her siden Ibas ikke kunne hjelpe, men jeg kjøpte et Sandisk UltraII CF kort hvor det fulgte med et program som heter RescuePro som skulle kunne hjelpe med å finne tilbake filer. Samtidig kjøpte jeg en billig kortleser (Hama) hvor det fulgte med PhotoRescue.

Jeg prøvde både å slette filer og å formatere kortet. Med mindre filene var overskrevet fant begge programmene tilbake det tapte. Jeg ble i hvert fall beroliget med at jeg har et verktøy i bakhånd om jeg driter meg ut og formaterer et kort fullt med feriebilder ved et "uhell".

Slike programmer for å berge filer på CF-kort er ikke noe man bare får til Sandisk.

Man kan laste ned gratisversjoner av flere forskjellige program som kan brukes på ALLE typer flashminne-kort.

På jobb har vi nettopp berget over 3000 bilder på en harddisk som ikke ville oppføre seg skikkelig :yes: Rundt 1000 bilder var ødelagt pga. at de som eier disken hadde prøvd å innstallere systemet inn på nytt på disken :thumbdown: noe som altså ikke er en god idé om man vil ha ut alt som ligger på en disk. Men å få ut 3 av 4 bilder på en harddisk som er blitt kjørt en ny systeminstallasjon på er ikke galt syns jeg.

Min erfaring med forskjellige kort er som følger: Har hatt 1 kræsj med et Sandisk-kort hvor jeg klarte å få filene ut av kortet. Har hatt 2 episoder med Lexar-kort hvor endel av filene på kortet var herpet, noe som IKKE gikk å få fikset på........

Nå bruker jeg for det meste 2 kort fra TwinMos (yepp :thumbup: ) som jeg til nå sikkert har fyllt opp minst 30-40 ganger hver uten noen som helst problemer. Dette er forresten 70x-kort og ikke de 36x-kortene som endel har problemer med (spesielt til D70).

Det neste kortet jeg kjøper blir nok et Kingston Elite Pro :w00t: 2Gb 8/10 Mbs for 1600,- med livstidsgaranti er en pris som klinger bra i mine ører :thumbup:

Får til slutt legge til at jeg syns at denne reklameringen som mange driver med om at det kun er Lexar og Sandisk som er brukbart er litt vel drøy :mad:

Tror dere virkelig at TwinMos som er verdens 3. største flashminne-produsent selger søppel og allikevel slipper unna med det?

Blir omtrent som å si at om du skal kjøpe deg bil er det KUN Mercedes og BMW som kan brukes. Alt annet er søppel som går i stykker. Mao. leverer alle andre bilprodusenter enn de 2 overstående så dårlige biler at de ikke er verdt å kjøpe.........

Så hold dere unna Audi, Ford, Toyota, Nissan, Volvo, Saab, Toyota og alle andre søppelbilmerker :tease:

Lenke til kommentar

Ved godt at kritikken af andre minnekort end Sandisk og Lexar er lidt hård, men når folk oplever problemer med dem og ikke med Sandisk og Lexar kan man jo bare drage sine egne konklusioner... :hmm:

Og BTW: Toyota, Mazda og Mercedes er de mest stabile bilmærker, ikke BMW :tease:

Lenke til kommentar
Ved godt at kritikken af andre minnekort end Sandisk og Lexar er lidt hård, men når folk oplever problemer med dem og ikke med Sandisk og Lexar kan man jo bare drage sine egne konklusioner... :hmm:

Og BTW: Toyota, Mazda og Mercedes er de mest stabile bilmærker, ikke BMW :tease:

Tja..... nå er nå min opplevelse at TwinMos er mer stabilt enn Sandisk og Lexar da ;)

Uansett er det som regel Murphy's lov som gjelder: Det som kan gå galt går galt. Og dette skjer selvfølgelig når man absolutt ikke vil at det skal skje...

Dette skjer nok helt sikkert med mine TwinMos-kort også, antageligvis etter å ha tatt brudebilder el.l kan jeg tenke meg :whistle: Skal visstnok være en ekstremsport å fortelle en brud at bildene fra bryllupet er ødelagt :ermm:

Lenke til kommentar
Slike programmer for å berge filer på CF-kort er ikke noe man bare får til Sandisk.

Man kan laste ned gratisversjoner av flere forskjellige program som kan brukes på ALLE typer flashminne-kort

Dessverre er det ikke alltid man får ut alle bildene selv om kortet er urørt siden krasjen. Det gjelder selvfølgelig samme hvilken produsent man benytter.

Min erfaring med forskjellige kort er som følger: Har hatt 1 kræsj med et Sandisk-kort hvor jeg klarte å få filene ut av kortet. Har hatt 2 episoder med Lexar-kort hvor endel av filene på kortet var herpet, noe som IKKE gikk å få fikset på... (...) Får til slutt legge til at jeg syns at denne reklameringen som mange driver med om at det kun er Lexar og Sandisk som er brukbart er litt vel drøy  :mad:

Tror dere virkelig at TwinMos som er verdens 3. største flashminne-produsent selger søppel og allikevel slipper unna med det?

Så bare fordi DU har hatt problemer med Sandisk og Lexar, og ikke Twinmos, så gjelder det alle? Søk litt på forumet, og se hvor mange som har problemer med Twinmos og Kingston, og hvor mange som har hatt problemer med Sandisk og Lexar. Det er bevist at Sandisk og Lexar lager verdens mest stabile minnekort, og da ser man i betraktning hvor mange kort som blir produsert av de forskjellige produsentene.

Twinmos er en stor produsent, ja, men med billige priser og gode avtaler med sluttselgere, har de blitt store. De lager også mye RAM til PC, og da er det naturlig at Komplett og andre datakjeder også kjøper Flash minne av de. De er gode på RAM, men på Flash minne, har de en del å lære.

Blir omtrent som å si at om du skal kjøpe deg bil er det KUN Mercedes og BMW som kan brukes. Alt annet er søppel som går i stykker. Mao. leverer alle andre bilprodusenter enn de 2 overstående så dårlige biler at de ikke er verdt å kjøpe.........

Så hold dere unna Audi, Ford, Toyota, Nissan, Volvo, Saab, Toyota og alle andre søppelbilmerker  :tease:

Mercedes og BMW er faktisk ikke like driftsikre som japanse og koreanske biler. De svenske er vel også på en bedre plassering enn de tyske. Så det så :tease:

Lenke til kommentar

Man kan laste ned gratisversjoner av flere forskjellige program som kan brukes på ALLE typer flashminne-kort

Dessverre er det ikke alltid man får ut alle bildene selv om kortet er urørt siden krasjen. Det gjelder selvfølgelig samme hvilken produsent man benytter.

Min erfaring med forskjellige kort er som følger: Har hatt 1 kræsj med et Sandisk-kort hvor jeg klarte å få filene ut av kortet. Har hatt 2 episoder med Lexar-kort hvor endel av filene på kortet var herpet, noe som IKKE gikk å få fikset på... (...) Får til slutt legge til at jeg syns at denne reklameringen som mange driver med om at det kun er Lexar og Sandisk som er brukbart er litt vel drøy  :mad:

Så bare fordi DU har hatt problemer med Sandisk og Lexar, og ikke Twinmos, så gjelder det alle? Søk litt på forumet, og se hvor mange som har problemer med Twinmos og Kingston, og hvor mange som har hatt problemer med Sandisk og Lexar. Det er bevist at Sandisk og Lexar lager verdens mest stabile minnekort, og da ser man i betraktning hvor mange kort som blir produsert av de forskjellige produsentene.

Twinmos er en stor produsent, ja, men med billige priser og gode avtaler med sluttselgere, har de blitt store. De lager også mye RAM til PC, og da er det naturlig at Komplett og andre datakjeder også kjøper Flash minne av de. De er gode på RAM, men på Flash minne, har de en del å lære.

Så hold dere unna Audi, Ford, Toyota, Nissan, Volvo, Saab, Toyota og alle andre søppelbilmerker  :tease:

Mercedes og BMW er faktisk ikke like driftsikre som japanse og koreanske biler. De svenske er vel også på en bedre plassering enn de tyske. Så det så :tease:

Nå er det jo nettopp mine egne erfaringer med CF-kort jeg la frem over her.

At det er så veldig mange som har fått kræsj på sine TwinMos/Kingston-kort er ikke det jeg klarer å finne ved å søke meg igjennom forumet her menmen..........

De som har fått en eller annen feil på et kort er derimot veldig flinke til å rope HØYT om problemet og legger all skyld på kortprodusenten. Mange av de som roper og klager har ikke engang formatert kortet hverken i Pc eller kamera før bruk (eller at man bare sletter bilder på kortet uten å formatere det etter HVER tømming).

Med tanke på at det nok er flere tusen TwinMos og Kingston-kort i bruk her i landet syns jeg ærlig talt ikke at etpar stykker som har fått feil på de kortene kan tillate seg å dømme produsentene slik de gjør!

Det som er så merkelig er at om det er et Lexar eller Sandisk-kort som har kræsja så blir alt så veldig enkelt: Bare send inn kortet og få ett nytt...........akkurat som om man ikke får det med andre kort....... Garanti er nå engang garanti og selgerne er pliktig til å følge det opp.

Samme hvor mange ganger man bytter inn et Lexar/Sandisk-kort så vil man jo ikke få de filene som gikk tapt, eller hva?

Produksjonsfeil forekommer på alt fra Rolls Royce til Lada, eller Nikon til Thrust...Slikt skjer fra tid til annen.

Siden de få eksemplene jeg har sett av kræsj med CF-kort ofte/(som regel?) kommer av feilbruk av kortene (som beskrevet over) syns jeg ærlig talt ikke noe særlig synd på dem :no:

Fyller man diesel på en bensindrevet bil vil man også få trøbbel. For ikke å snakke om hvis man ikke etterfyller olje på motoren osv. Ting skjærer seg!!!

Jeg snakker enda om egne erfaringer med CF-kort og skal ikke lure noen til å handle seg billige kort når man kan få dyrere kort som gjør akkurat det samme :thumbup:

Til slutt et lite spørsmål: Hvor lenge tror dere at produsenter av en vare kan holde på om veldig mye av det de produserer blir sendt i retur pga. feil? Mitt eget svar er: Ikke så veldig lenge.....

Lenke til kommentar
Nå er det jo nettopp mine egne erfaringer med CF-kort jeg la frem over her.

Det er klart at personlige erfaringer teller mye for de det gjelder. Man føler seg trygg med et merke man har gode erfaringer med. Det jeg sier, er at man kan kjøpe verdens billigste og dårligste merke, og være en av de heldige som ikke får problemer.

Nå snakker jeg ikke ut fra personlige erfaringer, bortsett fra at mitt Sandisk kort aldri har gitt meg problemer. Men jeg jobber i en fotobutikk, og ganske ofte kommer det inne personer som har fått krasj på minnekortet og spør om hjelp. Selv om vi selger Lexar, er det dette merket, og Sandisk, som det er færrest forekomster av med feil. De fleste kortene er no-name kort, eller kort med ett fullstendig ukjent navn. Men Twinmos og Kingston er også betydelig mer representert enn Lexar og Sandisk. Men allikevel, så er de så klart ikke av de verste, de ligger vel sånn midt på treet...

Med tanke på at det nok er flere tusen TwinMos og Kingston-kort i bruk her i landet syns jeg ærlig talt ikke at etpar stykker som har fått feil på de kortene kan tillate seg å dømme produsentene slik de gjør!

Greit nok, men feilprosenten er høyere uansett. At de allikevel overlever, er at det er flere som er fornøyd med kortene, enn de som får feil på de, samt at de aller fleste som er kjøpere av digitalkamera, ikke bryr seg det minste om hva det står på minnekortet. Men som sagt, feilprosenten er uansett høyere enn Lexar og Sandisk, og vil man være så sikker som mulig på at bildene er bevart på tryggest mulig måte, så er det en liten engangssum å betale for den forsikringen.

Lenke til kommentar

Greit nok, men feilprosenten er høyere uansett. At de allikevel overlever, er at det er flere som er fornøyd med kortene, enn de som får feil på de, samt at de aller fleste som er kjøpere av digitalkamera, ikke bryr seg det minste om hva det står på minnekortet. Men som sagt, feilprosenten er uansett høyere enn Lexar og Sandisk, og vil man være så sikker som mulig på at bildene er bevart på tryggest mulig måte, så er det en liten engangssum å betale for den forsikringen.

Skal man se slik på det kan man da ikke drive å ta bilder med annet enn toppmodellene av dslr også ;) Om man vil ha det beste, tryggeste......

Skyt med hva dere vil. Lexar, Sandisk, hagle, rifle, harpun eller hva som ønskes, jeg skyter nå mest på mine TwinMos nå om dagen :w00t:

Lenke til kommentar
Skal man se slik på det kan man da ikke drive å ta bilder med annet enn toppmodellene av dslr også ;) Om man vil ha det beste, tryggeste......

Det er ikke snakk om hvilket minnekort som gir best kvalitet her, for det er det ingen forskjell på. Det er snakk om hvilket minnekort som bevarer bildene tryggest inntil du får de inn på datamaskinen/annet medium. Å dra frem at man da også må bruke det beste kameraet blir en dårlig sammenligning, da dette ikke går på kvalitet, men stabilitet. Ett billig kamera ødelegger ikke bildene dine oftere enn ett dyrt kamera, men det skjer oftere med billigere minnekort enn med ett dyrt minnekort.

Lenke til kommentar
Skal man se slik på det kan man da ikke drive å ta bilder med annet enn toppmodellene av dslr også  ;)    Om man vil ha det beste, tryggeste......

Det er ikke snakk om hvilket minnekort som gir best kvalitet her, for det er det ingen forskjell på. Det er snakk om hvilket minnekort som bevarer bildene tryggest inntil du får de inn på datamaskinen/annet medium. Å dra frem at man da også må bruke det beste kameraet blir en dårlig sammenligning, da dette ikke går på kvalitet, men stabilitet. Ett billig kamera ødelegger ikke bildene dine oftere enn ett dyrt kamera, men det skjer oftere med billigere minnekort enn med ett dyrt minnekort.

Tja...... å påstå at et billig kamera tar like bra bilder som et dyrt et er vel ikke en helt vanntett teori.

Det er forskjell på å bruke et kamera som eks. tar 2,5-3b/s kontra et som klarer over 8,5b/s. At det sitter endel flere fulletreffere i det kameraet som er kjappest er det neppe noen tvil om. Ergo "mister" man gode bilder om man ikke har det beste kameraet :tease:

Et kamera til 40.000,- er nok også bygd på en slik måte at det blir både mer stabilt og leverer mer kvalitet enn et billig ett til 10.000,-.

Jeg har enda til gode å se noe svart på hvitt om hvilke CF-kort som utmerker seg ang. kræsj. Dine uttalelser i tillegg til etpar sure poster her på akam.no overbeviser meg liksom ikke sånn med en gang.......... :whistle:

Forresten...... Interfoto gikk jo ut og sa at det kun er Lexar og Sandisk som kan brukes på Nikon ja........(at Interfoto er importør av Lexar snakker vi ikke høyt om.........)

Men jeg bruker Canon og kan derfor bruke de kortene jeg måtte ønske ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...