Gå til innhold

CSS <--- jeg er overbevist, hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Har lest en del om CSS nå. Er blitt overbevist til å ta i bruk dette. Har litt peiling på HTML, men er ikke pro liksom.

Spørsmålene er:

Hva trenger jeg for å komme igang? (programmer ol., gratisversjoner??)

Hvordan knyttes CSS til HTML?

Noen som har starttips? (Skal f.eks. lage en side til et bryllup.)

Noen som klarer å forklare dette enkelt?

Takknemlig for alle svar!

Mvh

JDM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmer: Du trenger ikke noe mer enn det du skriver HTML i. Notisblokk, for eksempel, eller et gratisprogram med syntax highlighting.

Knytte CSS til HTML: Sett dette mellom <head> og </head>:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="filnavn.css" />

Starttips:

Se f.eks W3Schools eller HTMLDog

Du vil sannsynligvis oppdage at CSS er det beste som har hendt deg som webutvikler hvis du ikke har brukt det før :)

:thumbup:

Edit: leif

Endret av svamp
Lenke til kommentar
Se masse rundt omkring (på andre sider), leke deg mye i Photoshop, og spøøre hvis det er noe du lurer på

Helt enig der. Var sånn jeg lærte alt jeg kan om CSS, "oppslagsverk"/"guider" som W3schools o.l har jeg bare brukt i senere tid for å slå opp egenskaper og attributter.

Første gang jeg så CSS var for et par år siden, da jeg prøvde å få bort understrekingen på linker på en side. Artikkelen het "Get rid of those blasted underlines", og lå på Bravenet, tror jeg. Da jeg leste den ble jeg sugd inn i CSS-verdenen.

Lenke til kommentar
Hva trenger jeg for å komme igang? (programmer ol., gratisversjoner??)

I grunnen ingenting. Du klarer deg mer enn bra nok med Notisblokk, som ligger

som standard på Windows, men det er å anbefale at du laster ned et program som

for eksempel EditPad, eller evt. invisterer i et program som Dreamweaver MX.

Disse programmene hjelper deg til å kode litt mer effektivt. Vet ikke helt hva jeg skal si ...

EditPad er gratis, og anbefales!

Hvordan knyttes CSS til HTML?

Som svamp sier: <link rel="stylesheet" type="text/css" href="filnavn.css" />

Noen som har starttips? (Skal f.eks. lage en side til et bryllup.)

Eksperimenter så mye som mulig, med så mange forskjellige ting som mulig.

Lag litt forskjellige ting. Ikke konsentrer deg kun om sida til det bryllupet, f. eks.

Bruk tida på andre sider også.

Vær litt gal. Prøv litt originale farger/typografi/layout, hvis du tør. Jeg mener ikke

å blande babyblå med knallgul elns, men å prøve å dra inn en andre, tredje eller

fjerde farge i en fargekombinasjon, som kanskje frisker litt opp, eller gir kontrast.

Så lenge du er nybegynner, bør du prøve å unngå å lage de tyngste, "feteste"

sidene. Prøv på det enkle og stilrene. Less is more. At det er "mote" på webdesign-

fronten med enkle og stilrene sider burde være kjempebra for deg som er nybegynner.

Men enkle sider menes ikke nødvendigvis sort tekst på hvit bakgrunn, men du

skjønner. Enkle former, minimalistisk, ikke for mange farger. Du skjønner tegninga.

Endret av Dunestar
Lenke til kommentar

Konge!

Takk for svar.

Et spm til:

Har tidligere laget noen sider i f.eks. FrontPage. Går det an å bruke den koden sammen med CSS? Fatter ikke helt liksom. Hvordan kan alt bli sååå mye bedre bare ved å hive inn den derre kodesnutten Svamp la inn?

Har ikke fattet det helt ennå skal jeg være helt ærlig.

Takker og bukker.

JDM

Lenke til kommentar
Frames har ingenting med CSS å gjøre. En "erstatning" for frames er f. eks. PHP-include. Søk i php forumet etter det så er finner du masse informasjon.

Bortsett fra at du i CSS kan, rent utseendemessig, benytte deg av egenskapen overflow* på et element for å få samme visuelle effekten som f.eks. en iframe, men til selve navigeringa bruker du serversideting, som f.eks. et include-script i php.

* nå er ikke dette _alltid_ en smart måte å bygge opp sider på, spesielt med tanke på utskrift og sånt, men til sitt bruk er det _veldig_ mye bedre enn frames.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...