Playmofetish Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Jeg driver og setter opp internettforbindelse for jobben til moren min. De har bestilt Telenor Småbedrift og har allerede fått en Gjør-det-selv-pakke. Men det viste seg at de hadde samme problem som da vi skulle ha bredbånd hjemme, nemlig at telefonlinjen inn i huset er koblet fysisk internt i ISDN-boksen, og ikke ved hjelp av en RJ45. Dermed må vi nok ha en montør, som allerede er bestilt. Så da gjenstår resten av oppsettet: To etasjer, i 2.etg er hovedboksen til telefonlinjen (som kommer inn i huset), og i 1.etg er det en ISDN-boks. Mellom disse boksene er det som sagt koblet en kabel internt i boksene, og jeg har ikke tilstrekkelig kunnskaper til å fikle med dette. I 2.etg er det tre bærbare maskiner, som helst skulle hatt trådløst internett. I 1.etg er det en stasjonær PC som det er det samme med, trådløst er selvfølgelig best. MEN Mellom disse etasjene er det et forholdsvist tjukt betongtak, så det er ikke akkurat fri sikt. Vil en "SMC OC Wireless 11g Cable/DSL gateway" (varenr 302154 hos Datakjeden/komplett/norek) kunne få kontakt gjennom taket? Jeg ringte Telenor kundesupport, og fyren der mente det ikke var noe problem, da disse ruterne har 100m rekkevidde osv. Hva mener dere hardbarka nettverkssjeler om dette? Vil det la seg gjøre? Eller må det trekkes en kabel ned i 1.etg, eller opp i 2.etg, avhengig av hvor trådløs ruter plasseres? Takker for alle innspill! Lenke til kommentar
Panter Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Generelt, betong er døden for trådløse signaler. Rekkevidden er selvsagt avhenging av hva som er mellom punktene. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Jeg ringte Telenor kundesupport, og fyren der mente det ikke var noe problem, da disse ruterne har 100m rekkevidde osv. Det er du nok ikke alene om. Har vel vært hjemme hos 5-6 stykker i år som fikk samme beskjed, men som sitter der med ubrukt wlan og kabel nettopp fordi det ikke holdt med dekning. Anbefaler å teste litt først. Hvis det er mulig bør du vurdere enheter med wds og plassere i hver etasje. Du kan velge om enhetene skal kjøre kun wds eller krinkaste wlan-sone, det vil si at du f.eks. kan kjøre med nederste og mellomste punkt kun i wds, mens det øverste kan kringkaste wlan om du ønsker dette kun i øverste etasje. Asus WL500G har støtte for dette i tillegg til at den har justerbar sendestyrke. Den kan f.eks. stilles fra std. 19mW til 84mW. Videre er det viktig at antennen stilles slik at du har "langsida" mot mottagerpunktet, for det er svakt signal ut fra topp og bunn, for å si det enkelt. Et tips kan være å bruke det berømte "pringles-trikset" for å øke rekkevidden gjennom betongvegg, eller en blikkboks. For mer info kan du jo google pringles +wlan eller søke litt på forumet. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 (endret) Takk for gode tips Muffinman. Er ikke så veldig inne i alle wlan-begrep, så hva er wds? Tror ikke jeg skal begi meg ut på Pringles-modding. Det så interessant ut, men dette er en seriøs institusjon, så det ville ikke helt passe inn med noe som ser ut som en hjemmemekka bazooka. Hvis jeg skulle hatt flere trådløse enheter, som skulle ha fri sikt med hverandre i flere ledd helt opp i 2.etg, hva slags enheter måtte dette ha vært? Aksesspunkt hele veien til ruteren, eller andre ting? Noen flere med gode tips? Edit: Deilig med en forumkategori der trådene ikke blir spammet ned med "3Com suger, D-link ruler" osv. Endret 11. november 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Takk for gode tips Muffinman. Er ikke så veldig inne i alle wlan-begrep, så hva er wds? Tror ikke jeg skal begi meg ut på Pringles-modding. Det så interessant ut, men dette er en seriøs institusjon, så det ville ikke helt passe inn med noe som ser ut som en hjemmemekka bazooka. Hvis jeg skulle hatt flere trådløse enheter, som skulle ha fri sikt med hverandre i flere ledd helt opp i 2.etg, hva slags enheter måtte dette ha vært? Aksesspunkt hele veien til ruteren, eller andre ting? Noen flere med gode tips? Edit: Deilig med en forumkategori der trådene ikke blir spammet ned med "3Com suger, D-link ruler" osv. WDS = Wireless Distribution System. Med dette kan man sette opp flere enheter for å utvide dekningsområdet. Nevnte WL500G fordi jeg har en del erfaring med akkurat denne selv, men det finnes masse enheter som støtter dette. Denne typen kan du bruke som både aksesspunkt og router, har masse fin funksjonalitet som gjør at de fleste kan tilpasse den til sitt bruk. For litt mer oppdatert informasjon anbefaler jeg å pm`e brukeren "bludern", han bør ha peiling på andre enheter som du evt. kan bruke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå