Lanes Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Starter denne tråden for diskusjon mellom de som har såkalte ultraportable. Hva er deres erfaringer? Hva har dere selv? Og for spørsmål angående skikkelige bærbare. Selv har jeg en Dell Latitude D600 som byttes ut mot en IBM Thinkpad X40. Min Dell ble for tung å ta med seg, var faktisk så "heldig" at maskinen har vært utsatt for masse problemer, skal få den refundert av Dell. (Kjøpsloven og Forbrukerrådet er ganske klare på det, selv om Dell ikke er helt enige med seg selv om hva de skal gjøre ) De som følger med på dette forumet har muligens sett at jeg har postet litt spørsmål angående skikkelige bærbare. Fikk mange svar og tips, men det er vel flere som meg - får håpe denne tråden blir en raskere hjelp for de som har liknende spm. Ellers er det jo greit å høre andres erfaringer og tips. |Lanes| EDIT #1: endret litt på innhold og tittel EDIT #2: tatt vekk noe pga irritasjon hos andre Endret 11. november 2004 av Lanes Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Kan jo starte med et spørsmål selv. Hvordan vil ytelsen på en ULV og en LV prosessor være sammenliknet med hverandre og f.eks en P4 eller G4? Om vi teoretisk setter alle til 1.2GHz, vil en P4 da være raskere enn en LV siden LVn er mer kompakt? EDIT: skrivvefeill Endret 10. november 2004 av Lanes Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Skjønner at du er opptatt av å ha en god bærbar pc. Personlig skjønner jeg ikke hvor problemet ligger. Om jeg bærer med meg 2 eller 4 kg betyr liksom ikke noe. Selv har jeg en Dell Inspiron 8600C. Har ikke noe problemer med å bære den. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Det er stor forskjell på å ha 1.5kg over armen og 4kg over armen om du er på reisefot! Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Det er uansett bærbar, og ikke slepbar. Alle har en tendens til å klage når pcene veier over 3kg, men det er også av de som klager hvis maskinen er for liten. Selv mener jeg at en bærbar pc på 4kg fortsatt er bærbar. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Det er uansett bærbar, og ikke slepbar. Alle har en tendens til å klage når pcene veier over 3kg, men det er også av de som klager hvis maskinen er for liten. Selv mener jeg at en bærbar pc på 4kg fortsatt er bærbar. Bærbar kanskje..men ikke praktisk! Vil karaktirisere en maskin som D600 bærbar, men de over er ikke så veldig bærbare om man skal flytte den lenger enn fra den ene pulten til den andre. Endret 10. november 2004 av Lanes Lenke til kommentar
brabra Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Hva er dette for en tullette tråd? Skrytepost rundt dine bærbare pcer kamuflert som en idiotisk diskusjon om hva som er en bærbar pc? Hva er egentlig hensikten med innlegget ditt? Noe konstruktivt er det i alle fall ikke... Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 (endret) Hva er vitsen med å diskutere hvordan en bærbar skal se ut, veie bla bla? Dere beveger dere utenfor emnet! Tråden handler om de med skikkelig bærbar. Til deg Lanes anbefaler jeg (se signatur) Endret 10. november 2004 av raffegutten Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 10. november 2004 Forfatter Del Skrevet 10. november 2004 Hva er dette for en tullette tråd? Skrytepost rundt dine bærbare pcer kamuflert som en idiotisk diskusjon om hva som er en bærbar pc? Hva er egentlig hensikten med innlegget ditt? Noe konstruktivt er det i alle fall ikke... Hadde du kanskje lest den første meldingen så ville du visst hvorfor jeg postet denne tråden. Planen var kun å diskutere litt forskjellige mindre bærbare siden de fleste trådene her handler om de noe større modellene. Mulig jeg var litt kvass når jeg skrev om de større, men det var uansett ikke ment som noe skrytepost ihvertfall. Hadde det vært det ville jeg valgt å skrive noe helt annet. Jeg stilte forresten spørsmål om bl.a Pentium M 738 (LV). Ingen tvinger deg til å lese denne tråden, har du så mye imot den så send meg en melding personlig. Er enig i at de ikke er noe konstruktivt enda, men meldinger som du sender inn bidrar ihvertfall ikke til å gjøre det konstruktivt. Prøvde kun å starte en diskusjon her, alt annet diskures jo... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Nå er ikke akkurat Dell Latitude D600 en stor og tung laptop. Den er faktisk en av de mindre på markedet. Den er absolutt med i gruppen "portable", men ikke ultraportabel. Ser ut som du vet hva du skal ha. Ikke misforstå, hvis jeg skulle hatt en ultraportabel, hadde jeg absolutt gått for Thinkpad X40. Men jeg ser ikke akkurat poenget med denne tråden, slik den er formulert. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 Nå er ikke akkurat Dell Latitude D600 en stor og tung laptop. Den er faktisk en av de mindre på markedet. Den er absolutt med i gruppen "portable", men ikke ultraportabel. Ser ut som du vet hva du skal ha. Ikke misforstå, hvis jeg skulle hatt en ultraportabel, hadde jeg absolutt gått for Thinkpad X40. Men jeg ser ikke akkurat poenget med denne tråden, slik den er formulert. Tatt vekk noe av mine kanskje litt for personlige meninger, burde være bedre nå. Lenke til kommentar
woohoo Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Jeg sitter her med en ultraportabel HP NC4000, og om den kan jeg bare komme med lovord Vekten på 1.6kg er helt supert etter mitt syn, skjermen er bare 12.1" men den er til gjengjeld veldig god på bildekvalitet i forhold til andre skjermer på bærbare maskiner. Maskinen har en Pentium M 1.4ghz og 256MB minne, ikke allverdens, men alikevel mer enn nok når man er ute og reiser. Kvalitetsmessig ligger den også veldig høyt alle festeanordninger er kraftige og man får en skikkelig kvalitetsfølelse når man skriver på maskinen. Det eneste som mange mener er en negativ ting på denne maskinen er at den mangler cdrom/floppy, men noe må man ofre for å få en ultraportabel maskin (jeg har brukt denne maskinen siden i sommer, og jeg har fremdeles ikke hatt behov for noen av delene, men det skyldes i stor grad intergrert 802.11a/b/g kort, samt 10/100/1000 ethernet) Regner ikke med at skjermkort har noe å si siden du vil ha en ultraportabel maskin, kortet på min er ikke noe å skryte av. Ati IGP 350M, 32MB shared minne Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Trådstarter har imidlertid rett i en ting: Når det gjelder ultraportable laptop'er, er X40 helt klart det beste valget. Hvis jeg skulle ha gått for en ultraportabel laptop, hadde jeg helt klart valgt X40. Lenke til kommentar
Lanes Skrevet 11. november 2004 Forfatter Del Skrevet 11. november 2004 Som nevt tidligere blir dette min første ultraportable. Er det mange som savner CD-rom? Innbiller meg at jeg ikke vil savne det... Ellers så lurer jeg litt på hva disse maskinen tåler, burde jeg være superforsiktig med maskinen? Vil den kunne tåle en liten dult nå og da, har noen venner som er veldig kritiske til hva en så liten og lett konstruksjon vil tåle. Om dette ikke kan betegnes som et problem, er det noe jeg burde være ekstra nøye med? (er selvfølgelig ganske forsiktig allerede;) Regner med det at dette ikke er universalt, det er selvfølgelig forskjeller... Dette bringer meg over til IBMs "IBM Active Protection System" - fungerer virkelig dette? Høres mer ut som en gimmick plassert der for å se bra ut... Får noen koblinger til de steroene man får i butikkene i dag - man trykker på en knapp og får se et fyrverkeri av blinkende lys og spektakulære paneler som snurrer, for så å vise deg flere blinkende lys...på noen sekunder stereoen klar for marsferd.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Jeg bruker CDROM veldig lite på min laptop, for det meste i forbindelse med installasjon. Dette er noe man godt kan ha dockingstasjon til. Lenke til kommentar
brabra Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Godt du har moderert deg litt med dine krasse utalelser, Lanes. Siden du nå tilsynelatende har forandret fokus fra en barnslig diskusjon omkring hva som er "best" av forskjellige størrelser, til en diskusjon omkring erfaringer om forskjellige pcer, kan jeg gjerne svare på noen av spørsmålene du har omkring X40. Har en slik en selv, og er stort sett fornøyd. Meget solid bygd, og merker ikke noe til "slark" i hengsler og tastatur etc. Hvis det er noe negativt jeg vil fokusere på, og da mener jeg ikke treig HD eller dårlig grafikkort, kan det være at maskinen har en tendens til å bli noe varm hvis den kjører på full hastighet (1200 mhz), noe som starter en noe høyfrekvent vifte. Vifta slår seg ikke av før du setter maskinen i hvilemodus eller liknende. Når det gjelder behovet for ekstern cd-spiller har jeg løst dette ved å installere alle programmer gjennom en annen pc over nettverket. Ellers er jeg meget fornøyd, og tror du har gjort et godt valg av en ultraportibel laptop. Sørg bare for å få med deg 8 cellers batteriet, så holder pcen fint en arbeidsdag uten ekstern strømforsyning. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 ... Er det mange som savner CD-rom? ... Jeg har brukt min eksterne cdrom en gang.. Det var under installasjon av winXP, ellers har den ligget i skuffen og støvet ned Så jeg tror ikke du vil savne den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå